گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی مجلس راهگشاست؟

تهران (پانا) - بیش از دو دهه است که مولفه‌ها و ویژگی‌های ساختار جمعیتی کشور در حال تغییر است و روند پیر شدن جمعیت ایران آغاز شده و با سرعت به سمت پیری در حرکت است و به تعبیر کارشناسان جمعیت، کشور در حال از دست دادن جوانی جمعیت است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی  مجلس راهگشاست؟

این روزها روند نزولی رشد جمعیت در کشور بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و متولیان حوزه خانواده قرار گرفته است زیرا طبق گفته کارشناسان، نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در ۲۰ سال آینده به حدود ۲ برابر می‌رسد، ایران از سال ۱۳۹۵ بیشتر پای به سنین سالخوردگی گذاشته است و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ سالخورده و پیر شود.

«طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» برای اولین بار در تاریخ 28 خردادماه سال 92 با هدف افزایش نرخ باروری به حداقل 2.5 فرزند به‌ازای هر زن با 50 ماده از سوی نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی تهیه و اعلام وصول شده بود اما به‌دلایل متعدد در مجلس نهم به سرانجام نرسید و در مجلس دهم با اصلاح و حذف برخی از مواد آن، مجدداً، در دستور بررسی قرار گرفت که در آن دوره نیز به سرانجام نرسید و علی‌رغم‌ ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین الزام برنامه ششم توسعه مبنی بر برنامه‌ریزی در راستای افزایش نرخ باروری کل به بیش از ۲.۵ فرزند، همچنان مساله جمعیت در بحران قرار دارد.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی دغدغه افزایش جمعیت را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود قرار دادند. طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در راستای ضرورت حمایت سطوح قانونگذاری و سیاست‌گذاری برای رفع موانع فرزندآوری نظیر هزینه‌های بالای بارداری، زایمان و درمان ناباروری و هزینه‌های بالای معیشت، تدوین شد جزو اولین طرح‌های مجلس یازدهم است که اعلام وصول و به سرعت در دستور کار قرار گرفت. این طرح آذرماه سال گذشته اعلام وصول شد و در اسفند ۹۹ مقرر شد به مدت هفت سال به صورت آزمایشی اجرا شود اما از آنجا که این طرح واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت، مجلس به طور ویژه رسیدگی به این طرح را در دستور کار خود قرار دارد تا به گفته نمایندگان موافق این طرح، گره کور حفظ ساختار جوان جمعیتی باز شود.

آخرین وضعیت بررسی طرح جوانی جمعیت در مجلس یازدهم

فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح جوانی جمعیت اظهار کرد:‌ «طرح جوانی جمعیت از آغاز به کار مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت و یکی از اولویت‌های مجلس به شمار می‌رود که برای به سرانجام رسیدن آن جلسات کارشناسی متعددی انجام شد و بیش از یکسال به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود:‌ «برای به سرانجام رسیدن این طرح کمیسیون مشترکی هم با حضور نمایندگان کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی،‌بهداشت و برنامه و بودجه تشکیل شد تا ابعاد مختلف طرح جوانی جمعیت و الزامات آن مورد بررسی قرار بگیرد.»

این نماینده مجلس یازدهم افزود:‌ «طرح جوانی جمعیت پس از برگزاری 90 جلسه کارشناسی در مجلس به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که این طرح از سوی شورای نگهبان تایید نشد و ایراداتی داشت که باید اصلاح می‌شد. طرح مجددا به مجلس ارجاع داده شد و ایرادات آن اصلاح و به شورای نگهبان ارسال شد اما بازهم ایراداتی به طرح گرفته شد. اصلاح ایرادات انجام و به شورای نگهبان ارجاع داده شد.»

وی درباره آخرین وضعیت طرح جوانی جمعیت نیز گفت: «منتظر هستیم تا شورای نگهبان نیز پس از بررسی طرح جوانی جمعیت نظر نهایی خود را اعلام کند تا این طرح به قانون تبدیل شود و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.»

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «ایراداتی که شورای نگهبان به طرح جوانی جمعیت گرفته بود، در زمینه مالی و همچنین اشکالات فقهی بود که از شورای فقهی شورای نگهبان استفاده کردیم و این ایرادات برطرف شد. در زمینه ایراد مالی نیز بررسی‌های لازم صورت گرفت. این طرح سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان به اعتبار نیازمند است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار