رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران:
قراردادهای رسانهای منطبق بر مقررات و سیاستهای شهرداری است
تهران (پانا)- رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ضمن اعلام خرسندی خود از فرایند شفاف سازی در این مجموعه گفت بر این اساس شهروندان و رسانهها میتوانند عملکرد شهرداری تهران را نقد کنند و بدانند بیت المال چگونه هزینه میشود.
غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با اشاره به قراردادهای منتشر شده شهرداری تهران با رسانهها در فضای مجازی اظهار کرد: بنده استقبال میکنم از اینکه شهرداری تهران در یک فرآیند شفاف اطلاعات سازمان را برای عموم مردم دسترس پذیر کرده و بر طبق این موضوع مردم و رسانهها میتوانند عملکرد شهرداری تهران را نقد کنند و بدانند بیت المال چگونه هزینه میشود.
قراردادهای حوزه ارتباطات و رسانهها بسیار متنوع است
محمدی افزود: همچنین ما باید هر خبری که در فضای رسانهای مطرح میشود را بررسی کنیم و بدانیم از چه زاویهای منتشر شده و اصلا این موضع صحیح است یا خیر و یا بنا به دلایلی سانسور شده مطرح شده است؛ قراردادهای مدیریت شهری در حوزه ارتباطات و رسانهها بسیار متنوع است و بخشی مربوط به تولید محتوا و بخشی به توزیع محتوا مربوط میشود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری بیان کرد: مانند بسیاری از نهادها و ارگانهای دیگری که روابط عمومی ها با استفاده از امکانات خود یا خرید خدمت اقدام به تولید و توزیع محتوا میکنند، ما نیز به دلایل محدودیتهایی که در تبلیغات و اطلاع رسانی در شهرداری تهران به منظور کنترل قراردادها و کاهش هزینهها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و همچنین سازمانها و شرکتها ایجاد کردیم تصمیم گرفتیم فعالیتهای برون سپاری رسانهای به صورت متمرکز انجام شود.
محمدی ادامه داد: این گام اول باعث شد تا خیلی از اقداماتی که در شهرداری تهران به نام فعالیت رسانه و تبلیغات انجام می شد، توسط مرکز ارتباطات شهرداری تهران کنترل شود. به ازای آن برای آنکه بتوانیم اخبار را که شامل اخبار و اطلاع رسانی عمومی مانند موضوعات ترافیک، پسماند، فضای سبز، معماری و شهرسازی و همچنین گزارش عملکرد روزانه شهرداری تهران است را به گوش مردم برسانیم، اقدام به برونسپاری قرار دادهای خبر و تولید و توزیع محتوا منطبق با قوانین و مقررات و تعرفههایی شرکت تبلیغاتی شهرداری تهران نمودیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران تصریح کرد: این فعالیتها عموما خاص هستند و اساسنامهای شرکت پیام رسا دارد که در آن درج شده است که فعالیتهای تبلیغاتی و هنری به تشخیص هیات مدیره و یا با فراخوان بین کسانی که بتوانند کار را انجام دهند (زمانی که افراد محدودی شرایط انجام خدمت را دارند) میتوانند ترک تشریفات برایشان انجام بشود که البته این مسئله خود تشریفاتی دارد که با گزارشی توجیهی همراه است.
او بیان کرد: مثلا در یکی از این قراردادها بیان شده است که برای شبکه اجتماعی توئیتر برای یک فرد مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان داده شده است که این موضوع از اساس دروغ است که چنین چیزی نه ممکن و نه معقول است و قانونی نیست. قرارداد فوق الذکر برای توزیع تعدادی اخبار مشخص در سال طبق تعرفه های مصوب بوده است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران گفت: ما برای اطلاع رسانی دقیق و مناسب با بسیاری از رسانهها فعالیتهایی را طبق قانون داشتیم و حتی در برخی از روزنامهها ویژه نامههایی منتشر شد که عملکرد شهرداری تهران به خوبی به شهروندان تهرانی گزارش داده شود.
محمدی گفت: فعالیتهای تبلیغاتی و هنری در شهرداری تهران عموما کارسازی اش از شرکت پیام رسا انجام میشود که این موضوع بر اساس قوانین و با نظر هیات مدیره و گزارشات توجیهی انجام میشود.
او در ادامه تاکید کرد: وظیفه روابطعمومی اطلاعرسانی اقدامات سازمان از طرق شفاف به عموم شهروندان است. رسانههای مکتوب و مجازی، رسمی و غیررسمی برای این مهم مورد استفاده قرار میگیرند؛ لذا اینکه با افراد و شرکتها بحث تولید و توزیع محتوا قرارداد بسته شود از وظایف ذاتی روابطعمومی است. اینکه گفته شود شهرداری دارای روزنامه است و روابط عمومی هم خبرگزاری شهر را دارد با توجه به بررسیها و درخواستهای اطلاع رسانی در سازمان به هیچ وجه پاسخگو نیست و روابط عمومی با استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای و صدا و سیما و روزنامه ها باید حجم گسترده تری از مخاطبان را پوشش دهد.
او گفت: طبق قانون شهرداری تهران به شرکت پیام رسا این اجازه را داده است که طبق مصوبه هیات مدیره در معاملات خرد و کلان هنری و تبلیغی علاوه بر مناقصه از مسیر ترک تشریفات، اقدام کند. این موضوع بدلیل این است که اگر فرضا شهرداری قصد داشته باشد در روزنامهای خاص، فیلمی خاص و یا کمپین اطلاع رسانی خاصی که نیاز به مشخصات ویژهای بنا به تقاضای پیمانکار دارد نقش آفرینی کند و احتمال زیاد از مسیر فراخوان و مناقصه این اقدام ممکن نیست با تصویب مدیران کارسازی لازم را انجام دهد.
او گفت: در شهرداری تهران از دهه هفتاد این شرکت تبلیغاتی با همین مکانیزم مشغول به فعالیت است و بسیاری از اقدامات آن مورد سوال بوده و متاسفانه بدلیل عدم دسترسی رسانهها هیچگاه شفاف نشده و رسیدگی هم نشده است. اما امروز ما به صورت شفاف همه قراردادها و مقررات را در دسترس قرار میدهیم تا علاوه بر نهادهای نظارتی عموم شهروندان هم بررسی کنند و نظرات خود را بگویند.
بر اساس گزارش سایت شهر، محمدی ادامه داد: بسیاری حتی با این حجم فعالیتها ما را در زمینه اطلاع رسانی نقد میکنند البته چون رسانه ملی با ما همکاری نداشت نتوانستیم بسیاری از فعالیتهای مدیریت شهری بویژه در حوزه تغییر ریل را به خوبی اطلاع رسانی کنیم. اما حداکثر توان خود را در شرایطی که مردم از نظر فکری و معیشتی نسبت به عملکرد کل حاکمیت نقد داشتند را برای تبیین ریل جدید مدیریت شهری بکار گرفتیم. گمان میکنم فارغ از نیتخوانی ها این نقد و بررسیها بنفع عموم شهروندان است.
ارسال دیدگاه