در گفتوگوی پانا با معاون رئیسجمهوری در امور زنان تشریح شد؛
۳ لایحه مهم دولت برای دختران
ابتکار: مهمترین برنامههای معاونت زنان با همکاری آموزش و پرورش انجام میشود/ ۱۲ محور خوب زیستن به صورت کتاب تدوین شد/ دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازمیگردند
تهران (پانا) - معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده با تشریح اقدامات دولت دوازدهم درباره دختران گفت مهمترین اقدامات با همکاری وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.
معصومه ابتکار در گفتوگو با پانا در آستانه روز دختر با بیان اینکه دختران جوان و کودکان یکی از موضوعات مورد توجه دولت در این دوره بوده است، اظهار کرد: «دولت دوازدهم به موضوع دختران و کودکان به طور خاص پرداخته است. مهمترین اقدامهای حمایت دولت نیز در حوزه قانونگذاری اتفاق افتاده است و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بوده است. لایحهای که ۱۰ سال متوقف مانده بود و با تقاضای دولت دوازدهم در مجلس قبل بررسی و بالاخره تصویب شد و اکنون دولت آییننامه اجرایی آن را نهایی کرده است و بهزودی به تصویب خواهد رسید که این اتفاق مهمی در حمایت از دختران و همینطور کودکان است.»
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده افزود: «در حوزه قانونگذاری لایحه تشدید مجازات پدر در قتل فرزند که به لایحه رومینا معروف است به پیشنهاد معاونت زنان در دولت به طور کامل بررسی و با آن موافقت شد و اکنون به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.»
وی اضافه کرد: «همچنین لایحه بسیار مهم پلیس اطفال که برای دختران نیز اهمیت دارد زیرا به موضوع دختران توجه دارد و ضرورت دارد در پلیس اطفال، پلیس زن هم برای دختران داشته باشیم.»
لایحه کودک همسری در دست بررسی است
ابتکار به لایحه افزایش سن ازدواج دختران زیر ۱۳ سال نیز اشاره کرد و گفت: «لایحه کودک همسری هم از سوی دولت در حال پیگیری است و کماکان در کمیسیون مربوطه در دولت در دستور کار قرار دارد.»
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با بیان اینکه دختران یکی از گروههای هدف در شاخص عدالت جنسیتی هستند، گفت: «یکی از محورهای معاونت زنان در برنامهریزی برای تعیین شاخص عدالت جنسیتی در ۳۱ سندی که در استانها به تصویب شورای برنامهریزی رسید، دختران هستند و هر استانها برای این گروه هدف برنامهریزیهایی را در دستور کار دارد.»
بازگرداندن دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش
وی ادامه داد: «به عنوان مثال دختران بازمانده از تحصیل یکی از محورهای مهم همکاری با وزارت آموزش و پرورش است و در این زمینه با نهضت سوادآموزی بسته مربوط به سیاستهای کاهش تعداد دختران بازمانده از تحصیل را تدوین کردیم و توافقنامه داریم که طبق آن بتوانیم سالانه، دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش بازگردانیم که این هم در حال اجرا است.»
بازگشت درس تربیت بدنی به دوران ابتدایی ویژه دختران
ابتکار تصریح کرد: «یکی از مهمترین برنامههایی که با همکاری دستگاههای مربوطه در دست انجام است، ارتقاء تندرستی و نشاط دختران است که مهمترین اقدام با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و درباره ورود و بازگشت آموزش تربیت بدنی به دوران ابتدایی بود. متوجه شدیم در سال ۹۲ به هر دلیلی در دولت نهم و دهم ورزش ابتدایی از دروس ابتدایی دختران حذف شده بود که مجددا در تابستانهای ۹۶ و ۹۷، حدود ۷۰ هزار معلم برای این موضوع آموزش دیدند و باعث شد درس تربیت بدنی برای دختران بازگردد.»
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: «همچنین برنامهای با وزارت ورزش و جوانان تحت عنوان سنجش ساختار قامتی و آموزش حرکتی زنان و دختران روستایی اجرا شد که بخش دختران آن بسیار اهمیت داشت.»
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته درباره ازدواج نیز گفت: «در مورد ازدواج اقداماتی انجام شد و مصوبه ستاد ملی زن و خاناده در مورد تقویت آموزشهای قبل، حین و بعد از ازدواج اجرا شد و کارگاههای آموزشی در این زمینه برگزار میشود که تقسیم کار بین معاونت، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان نیز صورت گرفته است. برای مرحله ازدواج، آموزشهایی که مربوط به مهارت گفتوگو است نیز افزوده شد.»
تدوین ۱۲ محور خوب زیستن برای مربیان
ابتکار خاطرنشان کرد: «یکی از کارهای مهمی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، تقویت مهارت خوب زیستن است که در این زمینه ۱۲ محور خوب زیستن به شکل کتاب تدوین شد یعنی طرح درس برای مربیان آماده شد و اکنون از محتوای آن استفاده میشود. علاوه بر این درباره مهارت حقوقی دختران و مهارتهای گفتوگوی بین نسلی نیز اقداماتی صورت گرفته که بسیار اهمیت دارد و مخاطب ما بیش از دو میلیون نفر هستند.»
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده درباره خشونت خانگی علیه دختران در ایام کرونا و اقدامات معاونت زنان برای کاهش خشونت گفت: «قوانینی که در بالا به آن اشاره شد همگی به مساله مقابله با خشونت نیز تاکید دارد. از طرفی مقابله با ترک تحصیل دختران که یکی از دلایل خشونت است به طور ویژه در دست انجام است. همچنین به طور ویژه با اورژانس اجتماعی در دولت اقداماتی در زمینه تقویت کارشناسان اورژانس اجتماعی انجام شد و در ابتدای شیوع کرونا در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ دو پیامک به صورت سراسری برای معرفی اورژانس اجتماعی به پیشنهاد معاونت زنان منتشر شد.»
ضرورت توجه دختران به مهارتهای زندگی
ابتکار با اشاره به نگرانی خود از مسایل دختران گفت: « توجه به موضوع مهارتهای زندگی، مهارتهای حقوقی، مهارتهای خوب زیستن بسیار مهم و کلیدی است و دختران باید بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. توانافزایی درونی، خودشکوفایی، خودباوری و آموزش مشارکتهای اجتماعی از مسایلی است که میتواند دختران را از آسیبهای ناشی از فضای مجازی، جرم و جنایات سازمان یافته و خشونتهای خانگی محافظت کند.
فرشته مرادی
ارسال دیدگاه