معاون متوسطه آموزش و پرورش: مدیران مناطق آموزشی میدانداران حمایت و هدایت جریان آموزشی هستند
تهران (پانا) - اولین مرحله از سلسله نشستهای هماندیشی با مدیران دفاتر آموزش متوسطه، با هدف تبیین و بررسی میزان تحقق برنامهها، فعالیتها، چالشها و مسائل مرتبط با دفاترآموزش متوسطه با حضور علیرضا کمرئی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در آغاز این نشست که با حضور مدیران کل، معاونان، رؤسای گروه و کارشناس مسؤولان دفاتر آموزش متوسطه اول، دوم، فنی و حرفهای و کاردانش برگزار شد، عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر دوره دوم متوسطه نظری ضمن تشکر از مجموعه همکاران خود، به تبیین ضرورت تشکیل جلسه از سوی معاون آموزش متوسطه اشاره کرد و برگزاری این نشستها را عاملی برای رفع شکاف دانشی (آنچه میدانیم و آنچه باید بدانیم) همکاران دانست و ابراز امیدواری کرد که این نشستها به صورت مستمر و هدفمند ادامه پیدا کند.
او در ادامه به برگزاری بیست جلسه هماهنگی در دفتر آموزش متوسطه نظری اشاره کرد و گفت: «برگزاری هدفمند جلسات عامل مهمی در ایجاد همگرایی در اجرای برنامهها است و کمک میکند تا با شناسایی چالشها و استفاده از نظرات و دیدگاههای همکاران بتوانیم نسبت به حل مسائل اقدام کنیم.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شیوهنامه اجرایی گروههای آموزشی با مشارکت فعال سایر دفاتر، ارسال گزارش عملکرد یکساله ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور در حوزه فعالیتهای دفتر آموزش متوسطه نظری، ابلاغ شیوهنامه شانزدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس و اولین جشنواره علمی- پژوهشی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشسراهای دانش آموزی را از اقدامات اخیر دفتر متوسطه نظری عنوان کرد.
در ادامه این نشست، علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن تشکر از تلاشها و دغدغههای همکاران دفاتر آموزش متوسطه، به همگرایی و هماهنگی و تلاشهای خوب مجموعه همکاران دفتر آموزش متوسطه نظری اشاره کرد و گفت: «با مسیر پیشرو و تلاشهای سودمندی که در این حوزه انجام میشود، تا یک سال آینده خواهیم توانست استاندارد فعالیتهای معاونت آموزش متوسطه را در تولید برنامه، جهتگیری و ابعاد نظارتی و توان پاسخگویی به نیازها و انتظارات سیستم تعریف کنیم.»
کمرئی در ادامه افزود: «علیرغم این که کار در این حوزه به سمت مطلوبیتهای مورد انتظار و کمال در پیش است، باید برای اجرای مطلوب فعالیتها و برنامهها، اقدامات مؤثری انجام دهیم.»
او به مباحث آیندهپژوهی اشاره کرد و گفت: «مباحث آیندهپژوهی مبتنی بر روندهاست و روندها با نگاه خطی خود به امور، تحول مورد انتظار را ایجاد نمیکنند و از این روی از مباحث آیندهپژوهی، به «شگفتیسازها» یاد میکنند و شگفتیسازها، روندها را برهم میریزند و در آن تغییر بنیادین ایجاد میکنند که وضع موجود را به وضعیت جدیدتر تبدیل میکنند. این شگفتیسازها میتواند هر نوع تغییری در سیستم اطلاق شود که تفاوت شگرفی نسبت به گذشته ایجاد کرده و تحولساز میشوند. لذا نیازمند چنین بینشی در معاونت هستیم تا با افزایش انگیزه همکاران، دغدغههایی ایجاد کنیم که اثربخشیهای ماندگار و اتفاقات خوب در دستگاه ایجاد کند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به نقش مهم مدیران مناطق و معاونان آموزشی در فرآیندهای آموزشی اشاره و از مدیران مناطق آموزشی به عنوان میدانداران حمایت و هدایت جریان آموزشی یاد کرد و از مدیران دفاتر متوسطه خواست تا با برنامهریزیهای مناسب برای منابع انسانی، فرصتهایی فراهم کنند تا آنان را به دریافت مشابه و هدفمندی از آنچه در ذهن ما است، دست یافته و خود به کانون تولید فکر و اندیشه برای تحرک بخشیدن به دورههای تحصیلی و مدارس باشد.
در ادامه این نشست آقایان صادقی و دودانگه، معاونان دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری هر یک به تبیین و تشریح برنامهها و فعالیتهای حوزه خود پرداختند و ضمن برشمردن مسایل و چالشهای پیش روی تحقق برنامههای ابلاغی به استانها، پیشنهادها و راهکارهای اجرایی خود را برای برونرفت از موانع و چالشهای موجود ارائه دادند و استمرار این نشستها را عامل مؤثری برای تبادل تجارب و ایجاد نگاه جامعنگر به برنامههای معاونت آموزش متوسطه دانستند.
در پایان علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه با جمعبندی مباحث مطرح شده، چارچوب روشنی از نحوه ارائه محتوا ترسیم کرد و بر ضرورت اتمام کارها و پروژههای ناتمام معاونت تأکید کرد و خواستار تشکیل کارگروهی برای تعیین شاخصهای ارزیابی از عملکرد معاونان آموزش متوسطه استانها در پایان سال جاری شد.
ارسال دیدگاه