جواد حسینی عنوان کرد: فراگیری آموزش پژوهش محور، با معلم پژوهنده و دانشآموز کنش پژوه
تهران (پانا) - معاون وزبر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در سبزوار تاکید کرد پژوهشگاه تعلیم وتربیت باید با رویکرد سازمان پژوهنده پشتوانه مهمی برای تصمیم گیریهای دانش محور در نظام تعلیم وتربیت باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی ضمن تبریک این هفته به پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان پژوهشگر، گفت: «یکی از مولفههای مهم ارتقاء فرهنگ سازمانی نظام تصمیم گیری برنامه ریزی مشارکت محور و دانش بنیان است. در هفته پژوهش باید این نکته را یادآوری کنم که سند تحول بنیادین ۶ خورده نظام دارد که یکی از این خرده نظامها، خرده نظام پژوهش و برنامه ریزی است.»
حسینی افزود: «در این خرده نظام سازمان پژوهنده، مدرسه پژوهنده، معلم و دانشآموز پژوهنده به عنوان محورهای اصلی مورد توجه قرار گرفته است. با این رویکرد کارگروه کاربست مطالعات طرحهای ملی و بین المللی به زودی در سازمان استانی کشور راه اندازی خواهد شد.»
حسینی در ادامه با بیان اینکه مجله علمی - ترویجی سازمان ۱۵۴ شماره تا کنون دادههای پژوهشی این حوزه را منتشر کرده است، افزود: «پژوهشگاه تعلیم وتربیت باید با رویکرد سازمان پژوهنده پشتوانه مهمی برای تصمیم گیریهای دانش محور در نظام تعلیم وتربیت باشد. آموزش پژوهش محور با رویکرد پرورش مهارتهای تفکر، حل مسئله، پرسشگری، تفکر انتقادی و تفکر وارگرا باید در نظام تعلیم وتربیت نهادینه و جاری و ساری شود.»
معاون وزبر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در ادامه گفت: «امروز خوشبختانه فرآیند درس پژوهی، اقدام پژوهی در معلمان آموزش و پرورش استثنایی شروع شده و تا کنون ۷۴۰ اثر اقدام پژوهی و درس پژوهی توسط معلمان استثنایی کشور تولید شده است و امروز ۳۰۰ معلم توانمند مولف در حوزه استثنایی وجود دارد که آثار آنها بزودی در سایت سازمان بارگذاری خواهد شد.»
او همچنین افزود: «برای آموزه های سند تحول بنیادین خلق موقعیت های متنوع و جذاب یادگیری برای دانشآموزان باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا علاوه بر محتواهای پژوهش محور و معلمان پژوهنده، مدارس پژوهنده، سازمانهای پژوهنده و پژوهشسراهای دانشآموزی و آزمایشگاهها، جریان جشنواره جابربن حیان در دوره ابتدایی و جشنواره جوان و نوجوان خوارزمی و مسابقات علمی - عملی و فنی حرفه ای در هنرستانها وجشنواره نانو، همه میتواند به تقویت روحیه پژوهشگری در نظام تعلیم و تربیت کمک کنند.»
حسینی اظهار کرد: «دانشآموزان استثنایی علاوه بر شرکت در این جریانها پژوهشی، جشنواره مهارتی برای دانش آموزان متوسط حرفه ای نیز امسال راه اندازی خواهد شد ما در حوزه دانشآموزان با نیازهای ویژه از محققین درخواست می کنیم در حوزه استفاده از یافتههای علمی ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، ۱۳ مرکز راهنمایی مشاوره و توانبخشی خانواده، یافتههای طرح سنجش که بیش از یک میلیون دانش آموزان بدو ورود به دبستان و ۳۵۰ هزار دانشآموز پیش دبستانی را پوشش داده است، سامانههای مختلف از جمله سامانه سلامت و بهداشت سازمان، در قلمرو مناسب سازی جامعه باورهای مردمی، مدارس، معلمان، اولیا و محتوای کتب درسی دانشآموزان عادی با انجام پژوهش های کابردی سازمان استثنایی را یاری رسانند.»
حسینی همچنین افزود: «پژوهشگران در زمینه تقویت رویکرد سازمان در حوزه آموزشهای تلفیقی- فراگیر، استاندارد سازی خدمات در حوزه های ۷ گانه تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه، استاندارد سازی مدارس ویژه طیف اتیسم و مدارس پذیرا، استاندارد سازی تجهیزات ویژه کمک به نهضت بریل آموزی، زبان اشاره، تولید کتب صوتی و محتواهای مناسب سازی شده این سازمان را یاری رسانند.»
حسینی ادامه داد: «ما باید تلاش کنیم در برنامه ریزی ها و نشستهای نظام آموزش و پرورش عارضه های جدی عدم رویکرد پژوهشی که موجب شتابزدگی، عجله گرایی سطح نگری و کمی گرایی میشود را به حاشیه برانیم و در عوض تصمیمات و برنامه ریزیهای پژوهشی محور را در نظام آموزش و پرورش ترویج کنیم.»
او با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که هیچ تصمیمی بدون تحقیق گرفته نشود، افزود: «حل مشکلات آموزش و پرورش راهکارهای پژوهش محور پایدار و مبتنی بر حل مسئله را وجهه همت خود گردانیم. تلاش ما برای آموزههای سند تحول بنیادین خروج از آسیبها و عارضه های پژوهش همچون عدم استفاده از یافتههای پژوهشی در قالب لقمه های دانشی وعلمی است.»
او ادامه داد: «پژوهش خواهی برای تهیه لقمههای دانشی برای اصول تصمیم گیری پژوهش محور باید در نظام تصمیم گیری سازمانی ما غالب شود. پژوهشها از جنبه های تئوریک صرف باید به پژوهشهای کاربستی و مساله گرا تبدیل شود و پژوهش از توازن و تعادل در حوزههای مختلف قلمرو علمی را گسترش دهیم.»
او تاکید کرد: «پژوهشها باید از حالت خطی، مکانیکی و گسسته به پژوهشهای ارگانیکی، حلزونی، کیفی و مبتنی بر حل مسائل، چرخش یابد. پژوهش از عارضه عدم فراگیری و حلقه نخبگانی باید خارج و به بدنه دانش آموزان و معلمان گسترش یابد به گونه ایی که ما بدنه معلمان پژوهنده، دانشآموزان پژوهشی، مدرسه پژوهنده، سازمان پژوهشی و آموزش پژوهش محور تبدیل شود.»
ارسال دیدگاه