کاظمی: تغییر جهت در نظام تعلیم و تربیت تنها راه کاهش آسیبهای اجتماعی است
مدیران مدرسه باید فعالیتهای پرورشی را مانند فعالیتهای مدرسهای هدایت کنند و نباید از پرداختن به فعالیتهای پرورشی در مدارس غافل شد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد معتقدیم برای کاهش آسیبها و رسیدن به حیات طیبه و زندگی سعادتمند هیچ چاره و راهی به جز تغییر جهت در نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، علیرضا کاظمی بعد از ظهر امروز در کارگاه تخصصی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور در بوشهر گفت: آنچه میتواند سلامت و سعادت در جامعه را تامین کند ایجاد ارتباط با خداست و کم رنگ شدن اعتقادهای دینی در جامعه امروز باعث افزایش آسیبهای اجتماعی شده است.
او ادامه داد: تقویت فعالیتهای مربوط به نماز، اردوهای فرهنگی و تربیتی، برنامهها و مهارتهای گروهی، برگزاری برنامههای نشاطآور و شادیبخش گروهی در چارچوب ضوابط و مقررات در کاهش آسیبها موثر و بهترین راهبرد پیشگیری از آنها بهشمار میآید.
کاظمی مهمترین استراتژی آموزش و پرورش در کاهش آسیبها را توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارتها و توانمندیهای دانشآموزان و ایجاد نشاط و فعالیتهای نشاط آور و شادیبخش، توسعه فعالیتهای گروهی و اردویی و مشارکت و نقش پذیری دانشآموزان اعلام کرد و گفت: منظور از فعالیتهای شادیبخشی و نشاطآور برنامههای معنوی است که تاثیر مستقیمی بر دانشآموزان دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: نقش و تاثیرگذاری برخی سرودهای حماسی در دوران انقلاب و دفاع مقدس کمتر از تجهیزات نظامی نبود به همین دلیل امروز نیز تدوین برخی سرودها لازم و ضروری است.
کاظمی افزود: در کنار استراتژی پیشگیرانه در حوزه آسیبها رویکرد درمان نیز ضروری است چرا که شناسایی، کمک و درمان برخی از فرزندان ما که دچار آسیب شدهاند مهمترین اقدامی است که باید در حوزه درمان انجام شود.
او به اجرای طرح یاریگران زندگی به عنوان یکی از طرحهای مهم در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بیش از هرچیز به آموزش در تمام پایهها نیاز داریم البته این آموزشها متناسب با سن دانشآموزان انجام میشود.
کاظمی درباره میز نماد هم گفت: میز طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) با رویکرد مطالبهگری و درک مشترک شکل گرفته است و تلاش میشود دانشآموزان آسیب دیده یا در معرض آسیب شناسایی و از طریق دستگاههای عضو به آنان خدمات لازم ارائه شود.
او با بیان اینکه اعتبار در بخش اجتماعی وجود دارد افزود: انتظار میرود در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی بهصورت نقطهای و اثربخش کارها را دنبال کنیم در همین راستا ۲۱ برنامه به عنوان آسیبهای اجتماعی ابلاغ شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همه ما میدانیم کشور در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار گرفته است برهمین اساس مطالبات و انتظارات از حاکمیت باید متناسب با شرایط باشد هرچند شرایط سخت است اما نبود اعتبار دلیلی بر بیکار نشستن ما به عنوان مسوولان تعلیم و تربیت نیست بلکه باید در حد توان و بضاعت برای تربیت نسل آینده و حفظ آنها از آسیبهای اجتماعی تلاش کنیم.
علیرضا کاظمی بر ضرورت فعالیت کانونهای فرهنگی و تربیتی و دارالقرآنها در کشور تاکید کرد و گفت: مدیران مدرسه باید فعالیتهای پرورشی را مانند فعالیتهای مدرسهای هدایت کنند و نباید از پرداختن به فعالیتهای پرورشی در مدارس غافل شد.
ارسال دیدگاه