جزئیات بهرهمندی معلمان از مزایای طرح رتبهبندی از زبان وزیر آموزش و پرورش
حاجی میرزایی: طرح رتبهبندی معلمان از مطالبات اصلی آنان است
حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش جزئیات طرح رتبهبندی معلمان و نحوه قرار گرفتن آنها در رتبههای ۱ تا ۵ را برای بهرهمند شدن از مزایای این طرح تشریح کرد.
محسن حاجیمیرزایی در نشست خبری خود که صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به اقدامات این وزارتخانه در هفتههای گذشته اشاره کرد و گفت: «بعضی از این اقدامات از وعدههای من به فرهنگیان و نمایندگان مجلس در جلسه رأی اعتماد بود که خوشبختانه قدمهای زیادی برای عمل به این وعدهها در چند روز اخیر برداشته شد.»
او ادامه داد: «یکی از این وعدهها تصویب آییننامه طرح رتبهبندی معلمان در هیأت دولت بود، براساس این آییننامه معلمان و فرهنگیان عزیز رتبهبندی خواهند شد و متناسب با این رتبهها از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد.»
حاجیمیرزایی طرح رتبهبندی معلمان را از مطالبات اصلی آنان دانست و گفت: «هدف آن است که معلمان با دانش، تجربه و عملکرد متفاوت بتوانند از دریافتی متفاوتی بهره ببرند. یکی از پیشنیازهای افزایش کیفیت پرداخت مزایا و پاداش به آن کیفیت است، ما اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارها و کارهای کیفی و کارهای غیرکیفی تفاوت قائل شویم.»
او درباره جزئیات این طرح گفت: «با ابلاغ مصوبه از سوی هیأت دولت همه فرهنگیان هیأت ممیزههایی در سطح استان و مناطق تشکیل میشود و پرونده فرهنگیان از نظر هرگونه صلاحیت و کیفیت و توانایی مورد بررسی قرار میگیرد و براساس آن در یکی از رتبههای یک تا پنج قرار میگیرد.»
حاجیمیرزایی گفت: «فرهنگیانی شامل این طرح میشوند که حداقل دو سال سابقه حضور در آموزش و پرورش را دارند که در رتبه یک قرار میگیرند، رتبه دوم برای فرهنگیان با سابقه شش سال، رتبه سه فرهنگیان با سابقه بالای دوازده سال، رتبه چهارم هجده سال و رتبه پنجم به فرهنگیان با سابقه بالای بیست و چهار سال تعلق میگیرد. البته این بدان معنا نیست که کسی که بالای هجده سال قرار دارد در رتبه چهار قرار گیرد بلکه حضور در این رتبه منوط به کسب صلاحیتها و کیفیت لازم است.»
حاجیمیرزایی گفت: «همه آموزگاران، دبیران، دبیران بهداشت و ورزش، مراقبان تربیتی و سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران مراکز آموزشی شامل این طرح میشوند، نیروهای ستادی شامل این طرح نمیشوند و آنها از مزایای اداری کارکنان استفاده میکنند.»
وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در روزهای اخیر را امضای تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی برای خانهدار شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی اعلام کرد و درباره قیمت تمام شده آنها برای فرهنگیان گفت: «قیمت زمین نقش تعیینکنندهای در قیمت واحد مسکونی دارد قرار شده است که هرجا آموزش و پرورش زمین مناسب داشت برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه قرار دهد اگر خانههایی که در کلان شهرها و شهرهای بزرک قرار داشته باشد طبیعتا قیمت بیشتری نسبت به خانههای واقع در مناطق کوچکتر و روستایی خواهد داشت.»
حاجیمیرزایی این طرح را سه ساله عنوان کرد و درباره شرایط فرهنگیانی که مشمول این طرح میشوند گفت: «کلیه همکاران رسمی، قراردادی و بازنشستگانی که فاقد زمین و واحد مسکونی هستند و از تسهیلات دولتی مسکن استفاده نکردند شامل این طرح میشوند.»
او ادامه داد: «در کنار اینها وزارت راه فهرست واحدهای مسکن مهر و سایر پروژههای عمرانی که بدون متقاضی ماندهاند را در اختیار دارد و قرار است که فرهنگیان را در اولویت قرار دهد. فرهنگیانی نیز که در بافتهای فرسوده زندگی میکنند و منازل آنها نیاز به بهسازی دارد از امتیازاتی که در توافقنامه ما که در وزارت راه آمده است استفاده میکنند.»
او گفت: «حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است و باید به تدریج و گام به گام به سمت بهبود آن برویم که یکی از ملزومات آن برخورداری فرهنگیان از قانون خاص اداری و مالی و خروج آنان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.»
حاجیمیرزایی ابلاغ شیوهنامه تبدیل وضعیت معلمان حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی و نهضتیها در هفته گذشته را یکی دیگر از اقدامات وزارت آموزس و پرورش اعلام کرد و گفت: «حقالتدریسهای دارای سابقه همکاری از قبل سال ۹۲، مربیان پیش دبستانی که قبل از ۹۲ سابقه همکاری با آموزش و پرورش را دارند بعد گذراندن یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان و شرکت در آزمون نهایی کسب نمره بالای ۵۰درصد به میزان ظرفیت اختصاصی از سوی سازمان استخدامی و متناسب با نیاز، جنس و رشته استخدام خواهند شد.»
او ادامه داد: «آن دسته از مربیان پیشدبستانی که حقوق خود را از آموزش و پرورش دریافت نکردهاند از شمول این قانون خارج هستند.»
وزیر آموزش و پرورش از توزیع شیر رایگان در تمام مدارس با اولویت هشت استان محروم کشور خبر داد و گفت: «عملیات توزیع شیر در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان آغاز شده است، اگر اعتبارات افزایش یابد استانهای بیشتری مشمول میشوند.»
حاجی میرزایی تسویه پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۷ و پرداخت معوقات حقالتدریس سال ۹۷ در هفتههای گذشته را یکی دیگر از اقدامات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «باید بهگونهای عمل کنیم که بهتدریج از انباشته شدن معوقات جلوگیری و هرکسی خدمتی ارائه میدهد سرماه دریافتی داشته باشد.»
او گفت: «همچنین بخشی از معوقات معلمان خارج از کشور که به دلایلی چون مشکلات ارزی به تاخیر افتاده بود پرداخت شد و با تامین ارز کافی، پرداخت حقوق کلیه همکاران خارج از کشور را تا پایان سال تامین شده و نگرانی بابت پرداخت حقوق معلمان شاغل در خارج از کشور وجود ندارد و تلاش میکنیم باقی معوقات نیز پرداخت شود.»
حاجیمیرزایی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ گفت: «پیش بینی وزارت آموزش و پرورش اعتبار ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ است اما رقم پیش بینی شده مجلس در لایحه ۵۴ هزار میلیارد تومان است. البته این رقم هنوز در دولت نهایی نشده و این پیشبینیهای اولیه است. امیدواریم بتوانیم بودجه آموزش و پرورش را واقعیتر کنیم.»
او ادامه داد: «با اینکه بودجه آموزش و پرورش در سالهای گذشته همگام با سایر بخشهای دولت رشد کرده اما واقعیت این است که بودجه آموزش و پرورش توان حمایت از آموزش باکیفیت را ندارد.»
وزیر آموزش و پرورش درباره مدرسهداری مسئولان دولتی و تاثیر آن بر لایحه تعارض منافع گفت: «این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون میشوند این تعارض را در نظر میگیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید در مدرسهداری کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسهداری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و در صورت تعارض منافع به طور جدی با آن برخورد میکنیم.»
او ادامه داد: «حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است و ما خود را متعهد میدانیم خدمات لازم را به این مدارس ارائه کنیم. ضمن آنکه بررسیها نشان میدهد تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد.»
وزیر آموزش و پرورش درباره تشکیل کارگروه اقتصادی آموزش و پرورش گفت: «کارگروه اقتصادی تشکیل شد که درباره اموال و املاکی که آموزش و پرورش در سراسر کشور دارد، بررسی کند. گفتگوهایی را با سازمان میراث فرهنگی برای مشمول بودن برخی املاک و مدارس بدون کاربری در طرح بومگردی داریم، در واقع سعی داریم با تبدیل به احسن کردن موقعیت مناسبی را برای آموزش و پرورش داشته باشیم.»
حاجیمیرزایی درباره مصوبه حذف تنوع مدارس و ایراد شورای نگهبان به آن گفت: «تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد میتوان آن مدارس را حدف کرد.»
او در پاسخ به سوالی درباره دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب اساسنامه مدارس سمپاد و تعارض این اساسنامه با مصوبه حذف تنوع مدارس گفت: «دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمیدانم؛ ای کاش دخالتها محدود به همین نهادهای تخصصی می شد.».
وزیر آموزش و پرورش درباره دستگیری دانشآموزان در حوادث اخیر گفت: «از آغاز اجتماعات یکی از مراقبتهای ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که دانش آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانشآموزی در حوادث اخیر نداشتیم.»
او درپاسخ به سوالی درباره فیلم منتشرشدهای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسهای در تهران برای انتقال بازداشتیها بوده گفت: «از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند البته مدیر مربوطه تکذیب میکرد که فیلم مربوط به زمان حال نیست. البته مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند.»
حاجیمیرزایی گفت: «اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شدهای نیست. از استان ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشتهشدگان هم نداریم.»
او ادامه داد: « برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده است. تجهیز جوانان به توانمندیهایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریتهای اصلی ماست»
ارسال دیدگاه