وزیر آموزشوپرورش: میتوانیم اقتصاد را به سمت اشتغال بعد از دیپلم هدایت کنیم
۹۴۵ هزار نفر در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش مشغول کسب مهارتها هستند تا در حوزههای کشاورزی، صنعت و معدن، ظرفیتهای جدیدی را به وجود آورند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد آموزشها باید به سمتی برود که بخشهای اقتصادی و اجتماعی ما در پایان ۱۲ سال تحصیل خریدار مهارتهایی باشند که رونق بخشهای مختلف تولیدی باشد و اینطور نباشد که اگر هرکه میخواهد استخدام شود مدرک دیپلم، لیسانس، دکتری و بالاتر ارائه دهد.
محسن حاجیمیرزایی در همایش ملی پنجههای کارآمد سربازان ماهر که در مرکز همایشهای امام علی(ع) در مجتمع مسکونی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، گفت: «همکاری آموزشوپرورش و نیروهای مسلح برای توسعه مهارتها و افزایش قابلیتهای ملی امری ستودنی و ارزشمند است بنابراین آموزش و پرورش از هرگونه تلاشی برای ایفای شایستهتر وظایف محوله استقبال میکند. این طرح گام ارزشمندی است که برداشته شده است و ما در کنار نیروهای مسلح تمام تلاشمان را برای تحقق این هدف انجام میدهیم.»
او ادامه داد: «در واکاوی مسائل به این نتیجه میرسیم که هر کاستی و مشکلی به جریان یادگیری پیوند میخورد. هر میزان از قابلیتها برای اقتصاد ملی مرهون ارتقای ظرفیت آدمها است بنابراین هر شکوفایی اقتصادی که اتکای آن بر هوش توانمند و پنجههای طلایی نیروی انسانی نباشد پایدار نخواهد بود. پایداری اقتصاد ما در گرو اتکای حداکثری و صدرصدی ظرفیتها و توانمندیهای نیروی انسانی جامعه است.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «به هر میزانی که بتوانیم نیروی انسانی را بهگونهای تربیت کنیم که روی پای خود بایستد محصول جریان یادگیری است. آموزشوپرورش کارکردهای متنوعی دارد؛ دانش را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند، نسلها را در جریان یافتههای جدید علمی قرار میدهد، تجربیات گذشتگان را طبقهبندی میکند و به آیندگان منتقل میکند تا استمرار جریان حیات را سازماندهی کند.»
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: «یکی از مهمترین فعالیتهای آموزشوپرورش آماده کردن انسانها برای ایفای نقشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، در گذشته چنین تصور میشد که لازمه رسیدن به همه اهداف انتقال دانش است اما امروزه اعتقاد بر این است که دانش قادر نیست همه این ظرفیتها را به وجود بیاورد بلکه آنچه لازم است داشتن حدی از ظرفیت، توانمندی و مهارت است تا جریان کار را تثبیت کند.»
حاجیمیرزایی ادامه داد: «دانش مهم است اما بهکارگیری آن مهمتر است. چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند جریان آموزشی ما سمت و سویی را در برابر جوانان ما قرار داده است که تنها مسیر کسب منزلتهای اجتماعی و پیوستن به زندگی جمعی، استمرار مسیری است که از دیپلم به سمت دانشگاه سوق پیدا میکند. باید در برابر مسیری که جریان زندگی ما را دچار اختلال میکند و اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت را دچار مشکل میکند جریانهایی را ایجاد کنیم و انتخابهایی به وجود آوریم که این انتخابها مسیر دیگری را برای منزلت و ایفای وظایف فنی به وجود آورد.»
او افزود: «آموزشها باید به سمتی برود که بخشهای اقتصادی و اجتماعی ما در پایان ۱۲ سال تحصیل خریدار مهارتهایی باشند که رونق بخشهای مختلف تولیدی باشد و اینطور نباشد که اگر هرکه میخواهد استخدام شود مدرک دیپلم، لیسانس، دکتری و بالاتر ارائه دهد. این ستاد به دنبال مشوقهایی است که جریان مهارتها را تقویت کند و جامعه نیز مشتاق چنین طرحهایی است. وقتی ما مسیر را درست طراحی کنیم کسانی که پیرامون این عرصه به میدان بیایند بسیار هستند.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «بعد از ۱۲ سال تحصیل و گرفتن مدرک دیپلم تنها مسیر انتقال به دانشگاه را در برابر نسل جوان خود قراردادیم، اگر بتوانیم جهتگیریهای درستی را به وجود بیاوریم اقتصاد میتواند به سمت اشتغال بعد از دیپلم هدایت شود و در خدمت افزایش ظرفیتها و مهارتهای جامعه به کار گرفته شود.»
حاجی میرزایی بر مشوقها تاکید کرد و افزود: «مهمترین و ارزشمندتر از هر مشوقی، کارآمدی یک عمل است عملی که به نتایج اثربخش منجر شود خودش از خودش دفاع میکند و عرصه را فراهم میکند.»
او از تلاش آموزشوپرورش برای توسعه مهارتهای فنی و حرفهای خبر داد و گفت: «حدود ۳۴ درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه معادل ۹۴۵ هزار نفر در ۴۳ رشته فنی و حرفهای و ۱۶۰ شاخه کاردانش مشغول کسب مهارتها هستند تا در حوزههای کشاورزی، صنعت و معدن، ظرفیتهای جدیدی را به وجود آورند. اگر بتوانیم دانشآموزان بیشتری را به سمت رشتههای فنی و حرفهای سوق دهیم اهداف ملی و انقلابی ما بیشتر محقق خواهد شد.»
ارسال دیدگاه