ذوعلم: اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان دو برابر میشود
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است اگر کیفیت و زمان آموزش بهبود یابد کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر میشود.
حجتالاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه برای این تعداد دانشآموز زیاد نیست. فقط ۶ میلیون دانشآموز در متوسطه داریم. اگر میانگین در هر آموزشگاهی ۲۰۰ دانشآموز مشغول به آموزش باشند میتوان گفت سرجمع کمتر از ۵ درصد دانشآموزان ما به آموزشگاه زبان می روند. ضمن آنکه وجود آموزشگاهها بد نیست، زیرا کمک میکند تا دانشآموزان تقویت شوند و خدمات دریافت کنند.»
او افزود: «مشکل آنجاست که چرا همه دانشآموزان امکان حضور ندارند و باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. از سوی دیگر باید دید رسالت و ماموریت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف چقدر است؟»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: «ای کاش به آن اندازه که روی زبان انگلیسی توجه داریم روی آموزههای اخلاقی و آداب و مهارتهای سبک زندگی، هنر و تفکر نیز دغدغه داشتیم. توجه متوازن و متعادلی روی همه ساحتها و حوزههای یادگیری وجود ندارد.»
ذوعلم افزود: «نکته قابل تامل دیگر این است که بسیاری داوطلبان آموزشگاهها، دانشآموزان مدارس غیردولتیاند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. البته که آموزش زبان در مدارس غیردولتی هم به معنای مستغنی شدن دانشآموزان در زبان خارجی نیست.»
او با بیان اینکه "حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم" گفت: «آیا میزان و ساعات آموزشی در ۱۱ حوزه یادگیری یکسان است؟ قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، حای بحث دارد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره گردش مالی ۱۴۵ میلیارد تومانی آموزشگاههای زبان در هر ترم گفت: «امروز سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه حدود ۴ درصد است در حالی که در برخی کشورها به ۱۵ درصد میرسد. آیا مگر کیفیت زبان فارسی ما از زبان خارجی بالاتر است؟ آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است در حالی که نزدیک ۵۰ درصد مناطق ما دوزبانهاند و آنجا آموزش زبان فارسی به شدت دچار ضعف است و یکسری دلایلی مانع پاسداری از زبان فارسی که زبان آموزش رسمی است میشود. تا جایی که ممکن است برخی دانشآموزان ما نتوانند تا ششم دبستان به فارسی صحبت کنند.»
او ادامه داد: «باید بیش از دغدغه زبان خارجی، چندین جلسه در این برنامه صرف زبان فارسی شود. مگر اهمیت درسهای دیگری چون هنر کمتر از زبان خارجی است. دچار چالش در کل کیفیت آموزش هستیم که باید به آن بپردازیم. ضمن آنکه زبان خارجی در دانشگاهها و آموزش عالی نیز دچار چالش است. اگر مسائل ما اولویت گذاری نشود و به ریشهها نپردازیم یک مرتبه مسائلی چون زبان خارجی پررنگ و در شبکه های مجازی دست به دست میشود.»
او تاکید کرد: «با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالفام زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمیتوانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت دهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقیقه و هفتههای آموزشی ما به جای ۳۵ به ۲۸ هفته هم میرسد.»
ذوعلم ادامه داد: «با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کردهایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر میشود. به مدیران کل استانها هم تاکید میکنم تلاش کنند که ۹۰دقیقههای آموزش برای هر درس کامل اجرا شود. دچار چالش جدی کیفیت هستیم و باید آن را درمان کنیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد نمایندگان ارائه دهنده طرح رفع انحصار از آموزش زبان خارجی میخواستند از ظرفیت جامعه برای بهبود آموزش استفاده کنند. او گفت: «این نکته خوبی است و استفاده از ظرفیتهای دیگر برای تعمیق آموزش خوب است. اما قطبی کردن آموزش صحیح نیست. وجود آموزشگاههای زبان برای ارتقای زبان آموزی خوب است. اما نکتهاش این است که مبادا بچههای بااستعداد که تمکن مالی ندارند محروم شوند که آموزش و پرورش باید کمک کند.»
ارسال دیدگاه