مظفر خبر داد: تدوین برنامهای برای استفاده از ظرفیت والدین برای نظارت بر برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس
تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خبر داد این ادارهکل در حال تدوین برنامهای است تا از ظرفیت والدین دانشآموزان برای نظارت بر برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس استفاده شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، زهرا مظفر در هشتمین جلسه کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد با تبیین برنامههای کمیته گفت: «شناسایی و اولویتبندی گلوگاههای فسادخیز در سطح ستادی و استانی را باید مرتباً در نظر داشته باشیم و همچنین باید فرهنگسازی برای مفهوم فساد اداری را مدنظر قرار دهیم.»
او افزود: «اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات چهار برنامه ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی را پیگیری میکند و بر اساس برنامه هشتم نظارت و رصد بر عهده اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات است و مقرر شده تا در کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد با حضور اعضا، شاخصهای این برنامه تدوین شود.»
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد ادامه داد: «سازمان امور اداری و استخدامی بر مبنای ابلاغیه، مسئول ارزیابی برنامههاست. شاخصها به دستگاهها ارجاع داده شده است و دستگاهها باید براساس آن شاخصهای ملی مربوط به سازمان خود را تدوین و اجرا کنند.»
مظفر به برنامههای تصویبشده شورای عالی اداری اشاره کرد و گفت: «برنامه ششم، ارتقای فرهنگ سازمانی است و مکاتبات آن با پژوهشگاه مطالعات انجامشده است تا شاخصهای این برنامه را تدوین کنند. برنامه هفتم، صیانت از حقوق شهروندان است که روابط عمومی و ارزیابی عملکرد مسئول پیگیری برنامه هفتم هستند. برنامه هشتم، ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد است که از چهار نماگر تشکیلشده که در وزارت آموزشوپرورش مهمترین آنها، نماگر پیشگیرانه است.»
تدوین برنامهای برای استفاده از والدین در امر بازرسی و نظارت مدارس
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: «چهار رهنگاشت برنامه هشتم شامل؛ پیشگیری، نظارت و مراقبه، مقابله با فساد و سنجش و ارزیابی است که این چهار نماگر از سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شده است. افزایش برنامهریزی برای اثربخشی رسیدگی به تخلفات اداری یکی از اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم تا گامهای مؤثری در این مسیر برداشته شود. برنامه نهم؛ برنامه ارزیابی و نظارت است و سازمان امور اداری و استخدامی دستگاهها را مکلف کرده تا شاخصها را طوری تدوین کنند که تمامی برنامهها پوشش داده شود.»
او ادامه داد: «در نظر داریم تا از ظرفیت اولیای دانشآموزان بهعنوان یک همکار در امر بازرسی و نظارت کمک بگیریم و در حال تدوین برنامهای هستیم تا از این ظرفیت برای نظارت بر برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس استفاده کنیم و از اعضای این کمیته درخواست دارم تا با ارائه نظرات خود در تدوین این برنامه اداره کل ارزیابی عملکرد را کمک کنند.»
تقاضای دو وزارتخانه برای ورود آموزش حقوق شهروندی به برنامه درسی مدارس
مظفر افزود: «در سال ٩٨ کمترین شکایات را داشتهایم. در جلسهای که با مدیران کل وزارت بهداشت و وزارت علوم داشتیم، این موضوع مطرح شد که چون درس آموزش حقوق شهروندی را در مدارس نداریم، عدم رعایت حقوق شهروندی در سطح جامعه وجود دارد و تقاضا شد که آموزش حقوق شهروندی وارد برنامه درسی دانشآموزان شود.»
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به اقدامات لازم برای اجرای برنامهها اشاره کرد و گفت: «آموزش تخصصی همکاران از ستاد تا سقف، تدوین منشور سلامت اداری و مقابله بافساد، توصیه فرهنگسازمانی، شفافسازی و مکانیزه کردن فرایندها، شناسایی گلوگاههای فساد در استانها از جمله اقداماتی است که عملیاتی شدن آنها را پیگیری خواهیم کرد.»
در ادامه این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: «بیش از نیمی از جامعه با آموزشوپرورش در ارتباط هستند چراکه معلمان، اولیا و دانشآموزان مخاطبان آموزشوپرورش را تشکیل میدهند. مهمترین حق جامعه در حاکمیت حق تربیت است و دانشآموزان ما حق دارند که بهدرستی و خوب تربیت شوند. باید تعریفی جدیدی براساس نقش وزارت آموزشوپرورش از شاخصهای سلامت اداری و مقابله با فساد داشته باشیم و زیرساختهای آن را فراهم کنیم.»
علی ذوعلم گفت: «شورای آموزشوپرورش در هر استان و انجمن اولیا و مربیان در هر مدرسه میتوانند در این مسیر مؤثر باشند و کمک کنند.»
در ادامه رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور هم گفت: «به موازات فعالیتهایی که در فرآیندهای اداری انجام میگیرد، میزان تخلفات نیز بیشتر میشود و شیوههای آن پیچیدهتر میشود.»
غلامرضا کریمی افزود: «افرادی که در حوزه سلامت اداری و مقابله با فساد فعالیت میکنند باید درک عمیق و گستردهای داشته باشند تا گلوگاهها را شناسایی کنند و متناسب با آن راهکار پیشنهاد دهند.
ارسال دیدگاه