حاجی‌میرزایی: عدالت آموزشی با ارائه فرصت‌های برابر آموزشی محقق می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌ و پرورش دردیدار با مدیران ستادی این وزارتخانه بر اجرای عدالت آموزشی تاکید و عنوان کرد این امر باید با ارائه فرصت‌های برابر آموزشی محقق شود.

کد مطلب: ۹۶۲۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: عدالت آموزشی با ارائه فرصت‌های برابر آموزشی محقق می‌شود

به گزارش روابط عمومی آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی‌میرزایی صبح امروز در دیداری که با مدیران حوزه ستادی در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی انجام شد، بر ضرورت گفت‌وگوی بیشتر و تقریب نظرات تأکید کرد و گفت: «سازمان‌ها همانند انسان‌ها دارای حیاتی محدود هستند که به‌مرور از توانایی آن‌ها کاسته می‌شود و روزی دچار مرگ می‌شوند لذا طول عمر متوسط سازمان‌ها همانند انسان‌ها است اما سازمان‌ها می‌توانند با تلاش با شادابی به حیات خود ادامه دهند.»

او تاکید کرد: «نظام تعلیم و تربیت باید بداند به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «گاهی اوقات به‌مرور زمان مشکلات، محدودیت‌ها و موانع موجب فراموشی اهداف یک سازمان می‌شود. لذا در بسیاری از موارد علیرغم تلاش برخی دستگاه‌ها بازهم مأموریت اصلی آن‌ها مغفول مانده است.»

او گفت: «سند تحول اهداف و جهت‌گیری‌های مختلف تعلیم و تربیت را مشخص کرده است اما آیا در نظام سنجش ما نیز همین اهداف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟ لذا این موضوع‌ها باید موردتوجه قرار گیرد.»

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «چشم‌انداز یک مجموعه فقط نباید روی کاغذ مکتوب شده باشد، بلکه چشم انداز درک روشن اعضای یک مجموعه از اهداف وآینده سازمان خود و حرکت به سمت آن است.»

او افزود: «هیچ مدیری حق ندارد به علت مشکلات و محدودیت‌های موجود از مسئولیت‌های اصلی کوتاه بیاید واز اهداف غافل شود زیرا تعلیم و تربیت بار خطیری است که بر عهده ما گذاشته‌ شده است لذا باید تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف آن به کار گیریم.»

او بالندگی و سرزندگی را برای یک کشور حیاتی دانست و گفت: «باید سازمانی داشته باشیم که به خلاقیت‌های ما عرصه ظهور و بروز دهد و عرصه خدمتی ما محل تجلی همه ارزش‌های ناب باشد.»

حاجی میرزایی گفت: «سند تحول مجموعه‌ای مدون و ساختاربندی است که هنوز روی کاغذ است لذا باید این سند تبدیل به عمل شود و به مفهوم تربیت چند ساحتی تبدیل شود و این مهم‌ترین مأموریتی است که باید انجام شود و نیازمند تلاش همه افراد است.»

او با اشاره به اتخاذ روش‌های حمایتی نادرست از قشر مستضعف در ابتدای انقلاب گفت: «به‌ جای کمک به افراد نیازمند باید شرایطی را فراهم کنیم تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند لذا اگر چنین نشود نیازهای آن‌ها پایانی ندارد و همواره اقدامات حمایتی باید ادامه یابد.»

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: «در خیلی از موارد ما قادر نیستم مشکل خود را در قالب یک مسئله ارائه دهیم و یا اینکه مسئله را نمی‌توانیم به‌خوبی توضیح دهیم لذا مسئله زمانی حل می‌شود که به‌خوبی ارائه شود و ‌یکی از معضلات امروز جامعه عدم ارائه درست و مناسب مسائل است.»

او بر فعال کردن همه ظرفیت‌های موجود تأکید کرد و گفت: «باید تفکر حل مساله را در جامعه اشاعه دهیم تا مجموعه‌های ستادی زنده و پویایی داشته باشیم لذا هرکسی باید برای تحقق اهداف تلاش کند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره ساحت‌های شش‌گانه سند تحول گفت: «هیچ‌یک از مسائل ما خارج از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول نیست لذا کمبودی در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت نداریم و باید برای اجرایی کردن این اسناد اقدام کنیم.»

او درباره عدالت آموزشی گفت: «باید فرصت‌های آموزشی باکیفیت بهتر و مناسبت‌تری توزیع شود و در صورت عدم ایجاد فرصت‌های آموزشی با کیفیت جامعه را با مشکلاتی مواجه خواهیم کرد.»

هرساله ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده می‌شوند

مرتضی شکوهی، مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش و نماینده معاونت ابتدایی در ابتدای این دیدار گفت:‌ «آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش، مأموریت ایجاد دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش را بر عهده دارد و بیش از ١٠میلیون نوآموز و دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است که ۶٠ درصد از جمعیت دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهد. هرساله ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده می‌شوند. از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در آموزش‌وپرورش عشایر ١١درصد به مدارس شبانه‌روزی اضافه‌شده و همچنین پوشش تحصیلی دختران نسبت به پسران ٢درصد افزایش پیدا کرده است. حداقل و حداکثر تراکم دانش‌آموزی جز دغدغه‌های اصلی آموزش ابتدایی است. مهم‌ترین اولویت‌ها در راستای سند تحول بنیادین عدالت آموزشی، دوره پیش‌دبستان، حرکت در مسیر فعالیت محوری به‌جای محتوا‌محوری و ... است.»

می‌خواهیم فاصله برنامه درسی تصمیمی و اجرایی را کم کنیم

حسن ملکی به نمایندگی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و آموزشی گفت: «مأموریت اصلی سازمان عملیاتی‌کردن اسناد تحولی و مطالبه اسناد است تا تصمیمات تعلیم و تربیت بر این مبنا گرفته شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارتباط قوی و روشنی با سطح مدارس دارد. بین برنامه درسی تصمیمی و اجرایی فاصله وجود دارد و در تلاش هستیم این فاصله را کم کنیم.»

مهمترین فعالیت‌های پرورشی

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز و نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی نیز در این دیدار گفت: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین تقدم تربیت بر تعلیم است. با تکیه‌ بر حضور مربیان و معاونان پرورشی فعالیت‌های خوبی انجام‌ شده است، از جمله این فعالیت‌ها تدوین نظام جامع مشاوره، میز نماد، یاریگران زندگی، دستورالعمل اردوها، برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، برگزاری نماز جماعت و مناسبت‌های ملی و... است.»

ردیف مستقلی در بودجه برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی فصلی جداگانه در نظر گرفته شده است

محمد جعفری، مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی و نماینده معاونت تربیت‌بدنی و سلامت هم افزود: «کیفیت‌محوری، برنامه‌محوری، اخلاق‌محوری، مشارکت‌محوری و مدرسه‌محوری و ... در فعالیت‌ها مدنظر قرار گرفته شده است. مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، افزایش ساعت درس تربیت‌بدنی، تجهیز اتاق‌های بهداشت، سفیران سلامت، تغذیه سالم و ... اجرا شده است و همچنین١٢٠هزار آموزگار پایه آموزش داده‌ شده است و ردیف مستقلی در بودجه برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی فصلی جداگانه در نظر گرفته شد.»

مهمترین درخواست‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت نظام آموزشی

بهروز جعفری به نمایندگی از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز گفت: «سنجش و پایش کیفیت نظام آموزشی و برنامه‌ریزی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت مدارس را در سازمان پیگیری می‌کنیم. پذیرش قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، تأمین منابع لازم جهت اجرای فرایند تصحیح اوراق امتحانات نهایی، توسعه سامانه جامع دانش‌آموزی، پرداخت حق‌الزحمه طراحان سؤالات و... از جمله درخواست‌های سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.»

مهمترین چالش‌های حوزه معاونت متوسطه

مصطفی آذر‌کیش هم به نمایندگی از معاونت آموزش متوسطه گفت: «توسعه حرفه‌ای معلمان، برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی و برنامه کیفی آموزش دانش‌آموزان را در دست اجرا داریم. در توزیع متوازن دانش‌آموزی و هدایت تحصیلی خلا وجود آورد. ماهیت آموزش مهارتی؛ تقاضامحوری و مشارکتی است و بدون این عوامل اجرای آن سخت است. تأمین نیروی انسانی، طراحی برنامه درسی، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی، یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات، بازنگری در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی، تصویب نظام جامع مشاوره و... از چالش‌های این حوزه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار