رئیس سابق سازمان فنی و حرفه‌ای:

مالکیت معنوی مهارت‌آموزی را قوی‌تر کنیم و قرائت مشترکی از نقش آن در توسعه و رقابت‌پذیری داشته باشیم

تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان فنی و حرفه‌ای بر قوی‌تر شدن مالکیت معنوی مهارت‌آموزی تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۲۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مالکیت معنوی مهارت‌آموزی را قوی‌تر کنیم و قرائت مشترکی از نقش آن در توسعه و رقابت‌پذیری داشته باشیم

محمدامین سازگار نژاد، مشاور عالی وزیر کار و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه‌ای در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «از هر زوایه بنگریم روزبروز بر اهمیت مهارت افزوده می‌شود امروز مفهوم کار تغییر کرده است، قبلا رویکرد حاکم بر کار، سنتی بود اما اکنون تحت تاثیر تکنولوژی‌های جدید متحول شده است.»

او افزود: «هرچه قدر کار پیجیده می‌شود انتقال مهارت به نیروی انسانی نیز پیچیده‌تر می‌شود. مسابقات جهانی مهارت نیز فرصتی است که به مثابه آینه به آن بنگریم تا ببینیم نقاط ضعف و قوت ما کجاست.»

او درباره علت تعداد پایین شرکت‌کنندگان ایرانی در مسابقات جهانی مهارت گفت: «اساسا در بحث آموزش و به تبع آن آموزش مهارتی در کشور با چالش اساسی مواجهیم. آموزش به شدت دولتی است. نقش صنعت در پشتیبانی از مهارت و همچنین بخش خصوصی با تسهیل‌گری بخش دولتی در کشورهای شرکت کننده مسابقات جهانی مشهود است. پل ارتباط بین آموزش، صنعت و بازار در پیشرفته مستحکم است.»

سازگارنژاد گفت: «مهارت دو عنصر سرعت و دقت را برای ما به ارمغان می‌آورد در کشورهای دیگر صنایع پشتیبان آموزش هستند و تاروپود آموزش و صنعت در هم تنیده‌اند و در سطح کلان حائز اهمیت است. در همان مسابقات جهانی مهارت رئیس جمهور روسیه حمایت‌های خوبی داشت. با وجود همه اشکالات، باید از افراد اعزامی که در این مسابقات افتخار آفریدند و مدال کسب کردند تقدیر و قدردانی کنیم.»

مشاور عالی وزیر کار گفت: «اگر مالکیت معنوی مهارت‌آموزی قوی‌تر شود و قرائت مشترکی از مهارت و نقش آن در رشد، توسعه و رقابت‌پذیری داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود فاصله ما با دنیا زیاد است. اما قطعا استعداد رشد داریم. با جامعه‌ای فربه و دولتی کم بودجه روبروییم، باید تقسیم کاری با جامعه یعنی خانواده‌ها، بخش خصوصی و.... داشته باشیم. به دلیل فقدان امکانات دولتی و کمبود مشارکت بنگاه‌ها و بخش خصوصی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.»

سازگارنژاد اضافه کرد: «در شبکه آموزش سرنخ مسابقات جهانی را گم نکنید، امیدواریم عزم ملی به‌وجود بیاید و برای مسابقات جهانی 2021 برنامه داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار