کاظمی: دهه سوم شوراهای دانشآموزی دهه کیفیتبخشی و تعالی این نهاد است
ساری (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد که دهه سوم فعالیت شوراهای دانشآموزی دهه کیفیتبخشی و تعالی این نهاد نامگذاری میشود تا با تمرکز بر آن بتوان این شوراها را به اجرای نقش واقعی خود در مدارس رساند.
علیرضا کاظمی در همایش ملی شوراهای دانشآموزی برتر استانها که در اردوگاه میرزاکوچکخان رامسر در حال برگزاری است، گفت: «دانشآموزان برتر عضو شوراهای دانشآموزی به نمایندگی از ۱۰ میلیون دانشآموز و به نمایندگی ۱۰۰ هزار شورای دانشآموزی در این همایش حضور دارند که امیدواریم حضورشان در کارگاههای همفکری، همافزایی و توانمندسازی زمینه تربیت مدیران آینده ما و مشارکت اجتماعی بیشتر دانشآموزان در کشور را فراهم کند.»
او خطاب به دانشآموزان حاضر در همایش ادامه داد: «برای حضورتان در شوراهای دانشآموزی ارزش و اهمیت ویژه قائل باشید و آن را یک لطف خدایی و یک موقعیت ارزشمند برای تربیت اجتماعی بدانید.»
کاظمی مهمترین وظیفه آموزشو پرورش در دستیابی به اهداف میانی سند تحول بنیادین را ساخت انسان اجتماعی معرفی کرد و گفت: «این مهمترین مأموریت ماست و اگر قرار است به هدف بعدی که حیات طیبه است و به هدف غایی که قرب الهی است، دست یابیم، ابتدا باید به ساخت انسان اجتماعی توجه کنیم و ساختارسازیهایی را که برای تربیت اجتماعی دانشآموزان لازم است، مهیا کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شوراهای دانشآموزی مهمترین کانون ساخت انسان اجتماعی است، به نقش موثر آن در تربیت اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «این شوراها حلقه اتصال دانشآموزان با مشارکتهای اجتماعی و جامعهپذیری آنان است و از این منظر معتقدیم دانشآموزان امروز شوراهای دانشآموزی قطعا مدیران فردای جامعه ما هستند.»
کاظمی یادگیری به معنای واقعی، حس مسئوولیتپذیری، اعتماد به نقس، خودباوری، کار گروهی، نقدپذیری، قدرت نقادی و تحلیل مسائل و تدوین و اجرای برنامه را از مهمترین کاردکردهای شوراهای دانشآموزی برشمرد.
او با اعلام اینکه ما معتقدیم اگر میخواهیم تربیت به معنای واقعی محقق شود به کانون آن یعنی شوراهای دانشآموزی توجه شود، ادامه داد: «حضور دانشآموزان در تشکلهای دانشآموزی و نقشپذیری آنان باید توجه شود، کانونهای فرهنگی و تربیتی فعال شود و تشکلهای دیگری که در مجموعه آموزش و پرورش هستند.»
کاظمی به ابتکاری که در مازندران صورت گرفته و دانشآموزان را به بدنه اجتماع در قالب همین تشکلها و سمنهای دانشآموزی وصل کرده است، اشاره کرد و گفت: «ما زمانی موفق هستیم که این دانشآموز را به معنای واقعی در مشارکتهای اجتماعی سهیم کنیم که در مازندران رخ داده است.»
او از دانشآموزان عضو شوراها خواست که نقش خود را در شوراها ایفا کنند و با اعتماد به نفس و خودباوری، مشارکت واقعی در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنند. کاظمی گفت: «ما تسهلیگر اجرای نقش شما در اداره مدرسه هستیم و باید روحیه مطالبهگری از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس چه در بخشهای آموزشی و چه در بخشهای تربیتی در شما شکل بگیرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، شوراهای دانشآموزی را بزرگترین تشکل آموزش و پرورش با ۱۰ میلیون پشتوانه و ۸۰۰ هزار عضو برشمرد و از اعضای آن خواست که با ایدههای خلاقه و انسجام تشکیلاتی بیشتر و حضور موثرتر در برنامههای آموزش و پرورشی و اجتماعی مدرسه حضور یابند.
کاظمی یکی از ماموریتهای مهم شوراهای دانشآموزی انعکاس نیازهای دانشآموزان و ارائه راهکارهای خلاقانه در حوزههای مختلف و اجرای برنامهها دانست.
او گفت: دهه سوم شوراهای دانشآموزی دهه کیفیتبخشی و تعالی این نهاد ارزشمند مینامیم تا با تمرکز بر آن بتوانیم شوراهای دانشآموزی را به اجرای نقش واقعی خود در مدارس برسانیم.
کاظمی با تأکید بر لزوم دستیابی به نگرش دانشآموزباوری در متولیان تعلیم و تربیت ادامه داد: «باید اقرار کنم که مدیران مدارس ما که در خط مقدم همکاری با شوراهای دانشآموزی هستند هنوز به این باور نرسیدند که دانشآموزان توان اداره کلاس و اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی و برنامههای دیگر در حوزههای مختلف اجتماعی را دارند.»
او از مدیران آموزش و پرورش خواست که ارتباط پیوسته و مشاورهای با بخشهای شوراهای دانشآموزی مانند مجمع و مجالس دانشآموزی و شوراهای دانشآموزی داشته باشند و اعتماد به نوجوانان و جوانان ایجاد کنند.
ارسال دیدگاه