فاطمه مهاجرانی: جشنواره «من و آینده» با هدف کاستن از مهاجرت دانشآموزان مدارس سمپاد برگزار میشود
تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با مدیران و کارکنان این مرکز از برگزاری جشنواره «من و آینده» در راستای کاستن از مهاجرت دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به خارج از کشور خبر داد.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در ابتدای این نشست با قدردانی از زحمات و تلاش کارشناسان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، گفت: «سازمان پرورش استعدادهای درخشان پس از تصویب ادغام سمپاد و باشگاه دانشپژوهان به مرکز تنزل یافته است و با اینکه از نظر حقوقی مجموعه کوچک شد اما دو کار طرح ملی شهاب و جشنواره جوان خوارزمی به مجموعه مرکز اضافه شده است.»
او گفت: «در دو معاونت مرکز، مرکز سیاستگذاری مدارس استعدادهای درخشان، المپیادهای دانشآموزی و اجرای طرحها بر اساس سند تحول بنیادین را بر عهده داریم و بهطور مشخص انجام میدهیم.»
مهاجرانی گفت: «مدارس سمپاد در اجرایی سازی سند تحول پیشگام هستند، یکی از مهمترین کارهایی که انجام دادهایم بازطراحی همه برنامه مدارس سمپاد با رویکرد سند تحول بنیادین بوده است و هیچ برنامهای نداریم که پیوست سند تحول مرتبط با آن مشخص نشده باشد.»
تأسیس مرکز مشاوره ویژه برای دانشآموزان مدارس سمپاد و المپیادی
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: «یکی دیگر از مهمترین اقدامات، تأسیس مرکز مشاورهای است که دانشآموزان مدارس سمپاد و المپیادی درخواست راهاندازی آن را داشتهاند و این مرکز مشاوره در هفته دولت افتتاح خواهد شد که اولین مرکز نخبگانی است که آموزش و پرورش متولی آن خواهد بود.»
او به برگزاری جشنواره من و آینده، اشاره کرد و گفت: «برای اینکه مهاجرت دانشآموزان سمپادی از کشور کمتر شود یکی از کارهایی که در دست اقدام داریم این است که ظرفیتسازی کنیم تا دانشآموزان تصویر خود را در آینده ببینند و این جشنواره این کار را انجام میدهد و برای برگزاری جشنواره با بسیج مهندسی کار را شروع کردهایم.»
مهاجرانی بر گسترش تعاملات بین دستگاهی تأکید کرد و گفت: «با حوزههای مختلف نخبگانی مانند پژوهشگاه وزارت علوم، وزارت نفت و ستاد علمی فناوری ریاست جمهوری تعاملاتی داشتهایم وکار سوقهایی را برای همکاری بیشتر تعریف کردهایم.»
مهاجرانی ادامه داد: «بیشتر دانشآموزان المپیادی تهرانی و پسر هستند، سند تحول بنیادین بهشدت بر روی دانشآموزان با نیازهای ویژه تأکید دارد و به علت اینکه مدارس استعدادهای درخشان، مدارس خاص هستند، در استانها مدارس معین معرفی شدهاند و کتابهای تکمیلی با محتوای مورد نیاز به دانشآموزان داده میشود و این کتابهای تکمیلی به نیازهای دانشآموزان استعدادهای درخشان پاسخ خواهد داد.»
مهاجرانی افزود: «هدایت استعدادهای برتر به رشتههای علوم انسانی مدنظر است، به جهت اثرگذاری بسیار بالای این رشته در تصمیمگیریها، در چند سال گذشته توجه ویژهای به رشتههای علوم انسانی شده است و در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان برنامههایی در دست اقدام داریم.»
خانه علوم پایه برای گسترش روابط دانشآموزان استعدادهای درخشان با سایر دانشآموزان راهاندازی خواهد شد
مهاجرانی به تأکید مقام معظم رهبری در دیدار هرساله با دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: «برنامههای جدیدی در مرکز کلید خوردهاند که یکی از برنامهها توجه به علوم پایه در متوسطه دوره اول است لذا خانه علوم پایه برای گسترش روابط دانشآموزان استعدادهای درخشان با سایر دانشآموزان راهاندازی خواهد شد که در آن توجه به افزایش تعاملات دانشآموزان استعدادهای درخشان با سایر دانشآموزان پیگیری میشود.»
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه اضافه کرد: «اردوهای علمی و جهادی برنامهای با رویکرد افزایش تعامل دانشآموزان استعدادهای درخشان با سایر دانشآموزان است تا در مسیر بهبود وضعیت علمی دانشآموزان دیگر کمک کنند.»
او ادامه داد: «توجه به سمپاد مهارتی مدنظر است، تکنولوژی و فناوری در سه سطح پایین، میانی و برتر تقسیم میشوند و کار سوقهایی بهعنوان پودمان معرفی شوند که در ارتباط باهم افرادی با توانایی کار در حوزههای هایتکت تربیت میشوند.»
مهاجرانی افزود: «اقتدار علمی درگرو گسترش دیپلماسی علمی است، کشورهای دیگر در دورههای آمادگی دانشآموزان المپیادی خود از مدالآوران ایرانی استفاده میکنند که امسال افتخار میزبانی کشور آذربایجان برای دو دوره آمادگی المپیاد ریاضی و زیستشناسی را در راستای تحقق ایران ١۴٠۴ داشتیم.»
ارسال دیدگاه