ابتکار یک معلم ادبیات برای آموزش داستاننویسی
تهران (پانا) - این روزها که بیشتر افراد امروز روزانه خود را به صورت آنلاین انجام میدهند و دیگر برای کارهای شان کمتر به بیرون از خانه می روند و حتی دانشآموزان و دانشجویان هم مطالب درسی را از اینترنت جستوجو میکنند؛ با فردی مصاحبه میکنیم که نوعی از آموزش آنلاین را پدید آورده است.
آذر فیروزی راد، در روز ۲۱ آذر سال ۱۳۴۲ در شهر تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در منطقه ۲ تهران به پایان رساند. وی در سال ۱۳۷۰ وارد آموزش و پرورش شد. در آن زمان در کرج سکونت داشت و در ابتدای کار در مناطق محروم ملزم به انجام وظیفه بود.
فیروزی راد میگوید: در سال ۷۶ لیسانس ادبیات خود را گرفتم، معاون دبیرستانی شدم و پس از یک سال به دبیری ادبیات آن دبیرستان منصوب شدم. با دوازده سال سابقه کاری به منطقه ۱۸ تهران انتقالی گرفتم و در آنجا هم ادبیات را تدریس میکردم. در دبیرستان علاوه بر تدریس، رسیدگی به کارهای تحقیقاتی و بخشنامهها با من بود.
او می افزاید: در سال ۸۷ بخشنامهای از طرف آموزش و پرورش برای دبیران ادبیات ارسال شد که در چند زمینه میتوانند مقاله بنویسند و در کنفرانس زبان و ادبیات فارسی کشوری که در زیبا کنار برگزار میشد، شرکت کنند. این همایش هر سه سال یک بار بین دبیران ادبیات به شکل کشوری برگزار میشد و صاحبنظران این حوزه دور هم جمع میشدند و به تبادل نظر میپرداختند.
فیروزی راد میگوید: من هم تصمیم گرفتم در این کنفرانس شرکت کنم و مقاله ارائه بدهم. بنابراین از موضوعات مطرح در بخشنامه موضوع «راههای پرورش خلاقیت ادبی و ذوق هنری» را انتخاب کردم. در اینباره کتابهای متعددی را مطالعه کردم و از سایتهای خارجی نیز بازدید و مواردی را الگوبرداری و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم . رویکرد کشورهای پیشرفته زمانی که ایران در آموزش اینترنتی هنوز پیشرفتی نداشت، به شکل آموزش از راه دور و آموزش آنلاین بود. مقاله این موضوع را پیشنهاد میداد که در ایران هم آموزشهای آنلاین و از راه دور در موضوعات مختلف به ویژه داستاننویسی ایجاد شود و از نظر داوران همایش مقاله قابل ارائه در سطح کشوری اعلام گردید. در این همایش مقاله مورد استقبال شرکتکنندگان قرار گرفت و پیشنهاد داده شد که هر کس میتواند این ایده را به اجرا درآورد و در پیشبرد فرهنگ و ادبیات فارسی سهیم شود.
از جمله کارهای دیگر وی داوری پرسش مهر و جشنواره خوارزمی در زمینه پژوهشهای ادبی و داستان کوتاه و نثر ادبی است. وی میگوید: در ادامه راه، معاونت دبیرستان تیزهوشان در منطقه ۱۸ تهران را عهدهدار شدم. در زمینه پژوهشهای علوم انسانی و مدیریت مسابقات اینگونه مدارس که بعضاً در سطح جهانی برگزار میشود و شرکت دانشآموزان در المپیادهای مختلف و مسابقات رباتیک IRAN OPEN و مسابقات جهانی فیزیک IYPT از جمله کارهای من در عرض پنج سالی بود که معاونت دبیرستان تیزهوشان را بر عهده داشتم.
سپس به منطقه ۲ تهران انتقالی گرفتم. در سایتهای مختلف جستوجو کردم و به دنبال آموزش داستاننویسی به صورت آنلاین بودم که متوجه شدم که در این زمینه هنوز سایتی مؤثر بوجود نیامده است و تصمیم گرفتم که مقدمات کار را فراهم کنم.
فیروزی راد راجع به چگونگی آموزش آنلاین داستاننویسی به دانشآموزانش میگوید: در ابتدای کار، در پیامرسان تلگرام کانالی را درست کردم به نام شازده کوچولو که اعضای آن دانشآموزان دبیرستان دخترانه حسنیه بودند و در آن کانال موضوعات درسی، نگارش و نکتههای داستاننویسی را با آنها کار میکردم و در این میان نوشتههای دانشآموزان از جمله داستانهای کوتاه، دلنوشته و ... را قرار میدادم. بعد از مدتی سایتی را به نام داستان نویسی نوجوان(dastannevis.com) افتتاح کردم و دو مسابقه داستان کوتاه در آن برگزار شد و با استقبال بسیاری روبهرو شد و دانشآموزان زیادی در آن شرکت کردند. در این سایت داستانهای نوجوانان توسط هیات تحریریه مجرب ویرایش میشود و در صورت موافقت نویسنده در معرض دید عموم قرار میگیرد از جمله قابلیتهای دیگر سایت آشنایی دانشآموزان با بهترین داستانهای کوتاه جهان و زندگینامه نویسندگان بزرگ و همین طور ارائه کتابهای داستان و رمان مناسب نوجوانان است.
او میافزاید: در ادامه راه ضرورت تعمیم آموزش داستان نویسی برای نوجوانان مرا وادار کرد که کانال جدیدی به نام داستان نویسی نوجوان @dastannevisenojavan برای دانش آموزان متوسطه اول و متوسطه دوم ایجاد کنم و آموزشهای از راه دور را در بین دوستداران نویسندگی گسترش دهم. این آموزشها در حال پیشرفت و گسترش هستند و امیدوارم که با پیشنهادهای مؤثر صاحبنظران و نوجوانان عزیز سایت و کانال داستان نویسی نوجوان به اهداف خود هر روز بیشتر و بیشتر نزدیک شود که هدف اعتلای زبان و ادبیات فارسی در میان فارسی زبانان ایران و کشورهای دیگر است.
خبرنگار: اشکان حاسبی، دانش آموز خبرنگار منطقه۱۰
ارسال دیدگاه