الهیار ترکمن: برای حل مشکل نیروی انسانی به دنبال تفکیک نیروهای آموزشی و اداری بهطور مشخص هستیم
دولت پذیرفته است تا اعتبارات لازم برای پاداش پایان خدمت و مرخصی بازنشستگان عزیز تا پایان شهریور پرداخت شود
تهران (پانا)- معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خبر داد این معاونت برای حل مشکل نیروی انسانی به دنبال تفکیک نیروهای آموزشی و اداری بهطور مشخص است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن در دومین روز از گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت که در مشهد مقدس برگزار میشود، گفت: «نظام آموزش و پرورش معلولمحور است، یعنی بهجای تمرکز بر علل اصلی، به نشانهها که راهحلهای موقت است، تمرکز دارد و این موضوع شناسایی راهحلهای اساسی را بسیار سخت و دشوار کرده است.»
او نظام آموزش و پرورش را نیازمند تغییرات بنیادین دانست و گفت: «عوامل مختلفی در توسعهنیافتگی آموزش و پرورش دخیل است عامل اول، تبعیت آموزش و پرورش از قوانین عام است که باعث میشود برداشتهای متعددی از یک قانون صورت گیرد و به جزئیات توجه نشود. عامل دوم برنامه درسی که نیاز به نیروی انسانی و مسیر تأمین بودجه را مشخص میکند، بر همین اساس از دوره ابتدایی تا متوسطه بهجای آموزش اخلاق و مهارت، متمرکز بر ورود به مدارس خاص یا قبولی در کنکور است و عامل سوم توسعه نامتوازن نیروی انسانی است.»
الهیار عامل چهارم را وجود تعدد و تنوع کمیتهها و کارگروههای فعال در آموزش و پرورش دانست و گفت: «در ادارات کل استانها، ۹۲کارگروه و کمیته فعال است، درصورتیکه براساس مصوبه شورای عالی اداری باید در دستگاه آموزش و پرورش، یک شورای راهبری توسعه و مدیریت و ذیل آن ۵ کمیته اجرایی تشکیل شود و سایر کمیتهها و کارگروهها حذف شود بنابراین از استانها میخواهیم در اجرای این قانون جدی باشند.»
او قانون تبدیل وضعیت استخدام نیروهای حقالتدریس و آموزشدهنده نهضت سوادآموزی را برای آموزش و پرورش مشکلساز دانست و گفت: «چنین قانونی هرچند سال یکبار، آموزش و پرورش و نظام حرفهای معلمی را دچار چالشهای جدی میکند.»
دولت پذیرفته پاداش پایان خدمت و مرخصی بازنشستگان تا پایان شهریور پرداخت شود
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: «دولت پذیرفته است تا اعتبارات لازم برای پاداش پایان خدمت و مرخصی بازنشستگان عزیز تا پایان شهریور پرداخت شود.»
او ادامه داد: «آموزش و پرورش در ابتدای مهر امسال با کمبود ۱۰۰هزار نیروی انسانی مواجه خواهد بود، سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرده است، هیچ کلاس درسی در آغاز سال تحصیلی بدون معلم نباشد بنابراین این مهم از طریق معلم تماموقت و حقالتدریس، نیروهای بازنشسته تا ۱۴ساعت و... انشا الله حل خواهد شد و برای رفع مشکل در سال آینده اقدامات اساسی انجام خواهد شد.»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بر تدوین نظام ارزیابی عملکرد برای کمک به بهبود عملکرد سیستم تاکید کرد و گفت: «با اصلاح روشها و فرآیندها و توسعه دولت الکترونیک و کیفیتبخشی به امور در جهت ارتقا بهرهوری نظام آموزش و پرورش بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»
او افزود: «برای حل مشکل نیروی انسانی به دنبال تفکیک نیروهای آموزشی و اداری بهطور مشخص هستیم، در این زمینه در ساختار نیروها در حوزه ستاد تغییرات جزئی داشتهایم ولی در استانها ساختار تغییری نکرده است.»
الهیار به اصلاح نظام بودجهریزی و برخی از اصلاحات نظام اداری، اشاره کرد و گفت: «ضرورت دارد بهرهوری و بهکارگیری منابع در آموزش و پرورش بررسی شود تا مشخص شود بهرهوری چه مقدار است و چه قدر هدر رفت منابع داریم.»
ارسال دیدگاه