سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

کنترل و کاهش آسیب‌ها و اعتیاد در مدارس با رویکرد پیشگیرانه، توانمندسازانه و تاب آورانه

طرح نماد در ۲۱ هزار مدرسه کشور اجرا می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش در این حوزه پرداخت.

کد مطلب: ۹۴۳۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کنترل و کاهش آسیب‌ها و اعتیاد در مدارس با رویکرد پیشگیرانه، توانمندسازانه و تاب آورانه

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای طرح نماد در مدارس، اظهار کرد: نظام مراقبت از دانش آموزان با عنوان طرح نماد در ۲۱ هزار مدرسه در تمامی ۶۷۰ منطقه آموزش‌وپرورش در ۷۵۰ مرکز مشاوره با همت مشاوران تربیتی و تحصیلی در حال اجرا و انجام است.

طرح نماد در ۲۱ هزار مدرسه کشور اجرا می‌شود

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: طرح «کانون یاریگران زندگی» با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ۱۰ درصد کلاس‌های دوم متوسطه سراسر کشور اجرایی شده است.

حسینی با اشاره به دوره‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد، گفت: این دوره‌ها برای چهار میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز و ۵۱۱ هزار نفر از کارکنان بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش و اولیای دانش آموزان در ۴۱ هزار مدرسه برگزارشده است.

وی بابیان اینکه جشنواره نوجوان سالم با ۵۰۰ هزار اثر فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور برگزارشده است، تصریح کرد: نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد با عنوان «طرح خانه پیشگیری» در ۱۷ استان کشور دایر شده که امسال به‌کل استان‌ها تسری پیدا خواهد کرد.

اعتیاد؛‌معتاد را به‌شدت دچار و فروپاشی می‌‌کند و منشأ ۱۶ نوع آسیب است

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه اعتیاد از سه جهت یک آسیب جدی و اثرگذار است، اظهار کرد: اول آنکه اعتیاد؛‌معتاد را به‌شدت دچار فروپاشی می‌کند، دوم؛ اعتیاد منشأ حداقل ۱۶ نوع آسیب دیگر هم می‌شود به طوری که ۶۵ درصد همسر آزاری، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۲۳ درصد نزاع و خشونت‌ها و ۲۰ درصد جرائم منکراتی و منافی عفت، منشأ اعتیاد دارند.

وی افزود: سوم؛ اعتیاد بیشترین میزان اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم روی سایر افراد خانواده، همکاران، همسایگان و دوستان را از خود برجای می‌گذارد.

حسینی با اشاره به مطالعات انجام‌شده پیرامون اعتیاد، اظهار کرد: فرآیندهای آسیب شناسانه و درمانگرایانه ناموفق بوده است و بسیاری از معتادان بعد از ترک اعتیاد بازگشت مجدد دارند و این رقم به بالای ۹۰ درصد می‌رسد لذا در بحث اعتیاد باید رویکرد پیشگیری، توانمندسازانه وتاب آورانه را بیشتر موردتوجه قرارداد و آموزش‌وپرورش و مدارس، کانون این نوع نگاه باید باشد.

طرح‌های آموزش‌وپرورش

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه کرد: بر این اساس در آموزش‌وپرورش در سه سطح برنامه‌ها تدوین‌شده‌اند؛ محور اول: آموزش پیشگیرانه اولیه از اعتیاد، محور دوم: ترویج و فرهنگ‌سازی پیشگیری اولیه از اعتیاد و محور سوم: شناسایی درمان و مددکاری است. با این نگاه چندین برنامه و اقدام مهم در آموزش‌وپرورش طراحی و به اجرا گذارده شده و می‌شود.

محور اول: آموزش پیشگیرانه اولیه از اعتیاد

حسینی با اشاره به آموزش پیشگیر اولیه از اعتیاد و اجرای طرح توانمندسازی هم‌زمان دانش آموزان، والدین و کارکنان بیان کرد: این آموزش‌ها در چند بعد آموزش مهارت‌های، شناخت رفتارهای پرخطر، شیوه‌های خود مراقبتی با محوریت درس‌نامه‌های پیشگیری به انجام می‌رسد.

وی افزود: در این خصوص ۵۱۱ هزار نفر از کارکنان، بیش از یک‌میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز و بیش از یک‌میلیون و یکصدهزارنفر از اولیا در نزدیک به ۴۱ هزار مدرسه، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۵ درصد مدارس شامل این طرح خواهند شد که افزایش ۲۵ درصدی خواهیم داشت و در افق آینده ۱۰۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: برنامه‌ها با رویکرد ترویج و فرهنگ‌سازی پیشگیری از اعتیاد است و در این خصوص چند برنامه داشتیم که چهارمین هفته مبارزه با مواد مخدر با ۵۰ برنامه پیشگیرانه همراه بود، هشتمین دوره جشنواره سالم با ۱۵۰۰ اثر تولیدی به انجام رسید که از سطح مدرسه تا سطح ملی جریان سازی شده است، خانه پیشگیری در ۱۷ استان راه‌اندازی و برای امسال در ۳۱ استان کشور و همه مناطق راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی با اشاره به تشکیل گروه‌های هنجار اجتماعی (همیار مشاور و هنجار پیشگیری)، اظهار کرد: این طرح در ۴۱ هزار مدرسه با مشارکت توانمندسازانه ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به انجام خواهد رسید و هم‌چنین ۳۳ هزار نفر از معلمان با رشته‌های تخصصی مشاوره و روانشناسی آموزش خواهند دید که علاوه بر مشاوران موجود در مدارس ابتدایی و مدارسی که مشاور ندارند نقش مشاوره را انجام دهند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به رویکرد شناسایی، درمان و مددکاری، اذعان کرد: ازجمله برنامه‌های این رویکرد می‌توان به گسترش اجرای طرح مددکاری اجتماعی در مدارس، برگزاری دوره‌های «مدیریت مورد» در تمامی استان‌های کشور با توانمندسازی ۵۱۱ هزار همکار فرهنگی، راه‌اندازی فاز سوم پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان که ۱۲ میلیارد برای بهسازی تجهیزات مراکز مشاوره تخصیص می‌یابد و برگزاری آزمون سلامت و روان برای تمام ۳ میلیون دانش‌آموز دوره اول متوسطه اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار