سیدجواد حسینی : ۴ سال در وزارت علوم و ۴ سال هم در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت یک معلم هزینه می‌شود

بهتر است هزینه‌ تربیت معلم تجمیع شود تا کاهش هزینه داشته باشیم

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و  پرورش توسعه و تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را  ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد کارگروه "رفع موانع مدرسه‌سازی، پشتیبانی و تسهیل خدمات به خیرین" با حضور افراد حقوقی از دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود.

کد مطلب: ۹۴۲۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی : 4 سال در وزارت علوم و 4 سال هم در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت یک معلم هزینه می‌شود

به گزارش روابط عمومی وزارت آمورش و پرورش، صبح امروز سیدجواد حسینی در دیدار با مجمع خیرین ترویج و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، گفت: «خوشحالیم که این مجموعه به عنوان مجمع خیرین ترویج و توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای همانند مجمع خیرین مدرسه‌ساز، کار خود را از خراسان رضوی آغاز کرده و امروز در حال تبدیل شدن به یک مجمع ملی است. بنابراین ما معتقدیم در کنار مجمع خیرین مدرسه‌ساز، وجود مجمع خیرین مدرسه‌یار ضروری است زیرا اعتبارات زیادی برای احداث مدارس هزینه می‌شود اما تنها با صد میلیون می‌شود کیفیت آموزشی یک مدرسه را دگرگون کرد. از زمانی که در مشهد بودم تاسیس مجمع خیرین مدرسه‌یار را کلید زدم و امروز خوشحالم که این مجمع در حال تبدیل شدن به یک مجمع ملی است.»

حسینی در این جلسه گفت: «به انواع یاوری‌ها از جمله فن‌یاوری، ورزش‌یاوری، دانش‌یاوری، مدیریاوری، ‌یاوری و .. نیازمندیم، زیرا کسی که بنیه‌اش را داشته باشد به مسیر مدرسه‌سازی می‌رود، اما بسیاری از افراد در حیطه دانش، آورده و توانایی خودشان می‌توانند مشارکت‌های خردی داشته باشند. باید زمینه آن را فراهم کرد، چنان که در آموزش و پرورش نمی‌شود تنها به صرف اعتبارات دولتی بسنده کرد.»

او یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز را توزیع و تصحیح هرم شغلی مسائل فنی و حرفه‌ای دانست و افزود: «این موضوع هم در مباحث جهانی وجود دارد و هم مطالبه جدی امروز نظام ما است. بنابراین موضوع مهارت‌آموزی را در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین در سخنان رئیس‌جمهور در جاهای مختلف مشاهده می‌کنیم. در نظام جهانی نیز نسل سوم و چهارم آموزش‌ها را فنی و حرفه‌ای و نسل پنجم را به‌زیستن می‌گویند. نسل پنجم ادامه همان نسل سوم و چهارم است.»

سه انتقاد به نظام آموزشی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «پر شدن صندوق ذهن بچه‌ها از مفاهیم نظری، خلاق‌نبودن آموزش‌های ارائه شده و عدالت‌پرور نبودن، سه انتقادی است که از دهه‌ها قبل به نظام آموزشی وارد است. بنابراین دانستن برای توانستن است نه برای دانستن تنها؛ اشاعه تفکر واگرا و عدم رشد تفکر همگرا، پرورش حافظه‌محوری، نبود تفکر انتقادی، عدم خلاقیت و ... از جمله ایرادات وارده بر نظام‌های آموزشی است.»

او افزود: «نظام‌های آموزشی تحرکات را به گونه‌ای رقم نمی‌زنند که عدالت‌پرور باشند و عدالت آموزشی و اجتماعی محقق شود. بنابراین معتقدم المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم یعنی دانش‌آموز سیستانی و بلوچستانی هم بتواند المپیادی شود و این راهکار هم دارد. بنابراین این نوع نظام آموزشی نه تنها عدالت را ترویج نکرده بلکه بی‌عدالتی را گسترش داده است لذا بعد از تثبیت تشدید کرده و بعداز تشدید تشریع کرده است.»

حسینی نقش مجمع خیرین مدرسه‌یار را در توسعه عدالت آموزشی موثر دانست و افزود: «در برنامه‌های توسعه‌ای وضع موجود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به آموزش‌های نظری ما ۳۴.۶ دهم است در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده تا به عدد ۵۰ برسد و این هدف بزرگی است که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد.»

او گفت: «در محتوای آموزشی باید دو کار انجام دهیم: یکی محتوای آموزش باید به سمت مهارتی پیش برود و دوم ۹۷۰ هزار هنرجوی ما که در دویست رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند باید تقویت شوند و مجمع خیرین مدرسه‌یار می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر انعقاد تفاهم‌نامه بین مجمع خیرین مدرسه‌یار و معاونت آموزش متوسطه تاکید کرد و گفت: «مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز باید زمینه اجرای خرده‌نظام فضا و تجهیزات که در سند تحول آمده است را مهیا کنند. بنابراین باید در طرح آمایش سرزمینی فضا و تجهیزات، نیازها با رویکرد ۵۰ سال آینده دیده شود که خوشبختانه این کار انجام شده است.»

سیدجواد حسینی ادامه داد: «طرح آمایش براساس چهار عنصر "چه نوع، در چه رشته‌ای، در چه جنستی، و در چه بومی" مدرسه ساخته شود کار خود را به پیش می‌برد، بنابراین معتقدیم در این طرح آمایش، احداث هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ضرورتی انکارناپذیر است.»

حسینی از تشکیل کارگروهی با عنوان "رفع موانع مدرسه‌سازی، پشتیبانی و تسهیل خدمات به خیرین" خبر داد و افزود: «این کارگروه که شامل وزارت کشور، شهرداری‌ها، بانک‌ها و امثال آنها ‌می‌شود مسیر فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز و مجمع ترویج و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را تسهیل کند.»

او بر گسترش کانون‌های مشارکت تاکید کرد و گفت: «از خیرین مدرسه‌ساز به خیرین مدرسه‌یار و به خیرین توسعه فنی و حرفه‌ای هدفگذاری کردیم. همچنین تشکیل انجمن‌های دانش‌آموزی؛ مدرسه‌یاری با هدف نهادینه‌کردن فرهنگ مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری در دانش‌آموزان باید صورت بگیرد.»

دانشگاه شهیدرجایی امسال ۳هزار معلم فنی به آموزش و پرورش تحویل می‌دهد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از مشارکت بیش از ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در طرح ایران مهارت خبر داد و افزود: «نیازمند ۱۶ هزار هنرآموز هستیم. دانشگاه شهید رجایی ۳۰۰۰ معلم فنی را امسال به آموزش و پرورش تحویل می‌دهد و برای تربیت ۱۳۰۰۰ معلم فنی باقی‌مانده نیز برنامه دارد.»

او گفت: «در مصاحبه‌ای که با روزنامه ایران داشتم گفتم آموزش و پرورش گران اداره می‌شود و منظورم این بود که مثلا چهار سال در وزارت علوم و چهار سال هم در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت یک معلم هزینه می‌شود لذا بهتر است این هزینه‌ها تجمیع شود تا کاهش هزینه را داشته باشیم. همچنین ما در دوره تحصیل دانش‌آموز مجموعا در دوره‌های مختلف ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم در صورتی که میانگین این آمار در دنیا ۸ هزار ساعت است لذا باید آن را کاهش داد، هرچند برخی به اشتباه برداشت کردند و گفتند منظور من خصوصی‌کردن آموزش و پرورش است.»

در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده از سوی خیرین ترویج و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی از جمله ایجاد هنرستان‌های فنی حرفه‌ای به صورت عام‌المنفعه در رشته‌های کشاورزی و تولید مواد غذایی، در رشته صنعتی، راه‌اندازی هنرستان در رشته خدمات، همچنین ایجاد هنرستان با هدف جمع‌آوری رشته‌های مختلف مربوط به ساختمان در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی ارائه شد.

در این دیدار اعضای هئیت مدیره درباره فرهنگ‌سازی در جامعه، بر نهادینه کردن رشته‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کردند. همچنین بر افزایش بخش عملی دروس تئوری تا سقف ۴۰ درصد تاکید شد و از مدرک‌گرایی به عنوان یک معضل در جامعه یاد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار