مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول خبر داد:
برگزاری کارگاه آموزشی تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸
تهران (پانا) - مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول، از برگزاری کارگاه آموزشی تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزش و پرورش، رضا مددی در کارگاه آموزشی تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸ از مدارس که با حضور نمایندگان واحدهای تخصصی و عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در منطقه ۹ برگزار شد، گفت: «بر اساس برنامه اجرائی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه، تبدیل نظام برنامهریزی از معاونتی و تفکیکی بهنظام برنامهریزی بر اساس دورههای تحصیلی (۳-۳-۳-۳) رویکرد وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ است.»
او افزود: «برنامه سال ۹۸ که طی بخشنامه ۹۳۷۳ در تاریخ ۲۷ فروردین در سطوح ستاد تا مدرسه ابلاغشده است، اکنون در سطح مناطق و شهرستانها در حال تدوین است و پیشبینی میشود در نیمه اول مرداد جاری به پایان برسد.»
مشاور وزیر گفت: «بر اساس سند تحول، مدرسه شاهرگ حیاتی جامعه است و توسعه کشور به تربیت و پرورش افراد مربوط میشود، بنابراین مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربههای، نقطه اتکا دولت و ملت، عامل پیشرفت و توسعه کشور، کانون عرضه خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیتی و جلوهای از تحقق حیات طیبه است لذا باید همه پشتیبانیهای لازم از مدرسه به عمل آید تا مدرسه به وظایف خود عمل کند و نقش مهم خود را در اجرای برنامه ابلاغی ایفا کند.»
او مبنا و ملاک تمام ارزیابیهای کمی و کیفی در سال ۱۳۹۸ را اجرای برنامه ابلاغی اعلام و عنوان کرد: «در سال ۹۸ باهدف پرهیز از برنامهریزی موردی و جزیرهای، انسجام در برنامهریزی، توجه به ساحتهای ششگانه تربیتی، توجه به اهداف مصوب دورههای تحصیلی و توجه به برنامه درسی ملی؛ تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸ از مدارس را در دستور کار قرار دادهایم تا به تقویت مدیریت مدرسه، ارتقای جایگاه مدرسه و اختیار عمل مدرسه منجر شود.»
مددی گفت: «در اجرای سند تحول، تغییر نگاه تجزیهای و تفکیکی فعلی به نگاه یکپارچهنگر در تمام ابعاد و ساحتهای تربیت از آثار مثبت تدوین انتظارات از مدارس است، لذا فرصت مناسبی است تا ظرفیتهای ممتاز موجود از قبیل طرح بوم، مدرسهمحوری، تدبیر و تعالی، همسو با تمامی ارکان فعال در مدرسه تمام تلاش خود را در اجرای اثربخش برنامه ابلاغی سند تحول به کار ببندند.»
وی گفت: «تجمیع و هماهنگی اجرای برنامهها از حیث زمان، جنسیت، تعداد دانشآموز و...که منجر بهصرفه جویی در هزینه و زمان شده و پرهیز از ابلاغهای تفکیکی و برنامههای موردی معاونتها از ثمرات ارزشمند این رویکرد است.»
مشاور وزیر افزود: «در تدوین راهنمای عمل مدرسه، در هر منطقه ۴ میز بر اساس ۴ دوره تحصیلی با حضور نمایندگان مدارس از قبیل مدیر، معلم، انجمن اولیا و دانشآموز و همچنین نمایندگان حوزههای تخصصی و مشترک (آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی، تربیتبدنی، انجمن اولیا و...) تشکیل میشود و برنامه حوزههای تخصصی و مشترک تدوینشده در مناطق و شهرستانها بر اساس دورههای تحصیلی (۳-۳-۳-۳) بررسی و برنامه مورد انتظار از مدرسه با دو پارامتر الزامی (ضروری) و اقتضائی (اجرا در صورت وجود شرایط) پیشنهاد میشود، لذا در فرمت ابلاغی خلاقیتها و نوآوریهای مدرسه به همراه واحدهای مسئول، مجری و همکار در سطح منطقه و مدرسه نیز لحاظ شده است.»
ارسال دیدگاه