سخنگوی کمیسیون آموزش: باید مدرکگرایی به مهارتگرایی تغییر کند
تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید مدرکگرایی به مهارتگرایی تغییر کند لزوماً مدرکگرایی برای دانشآموزان، شغل نخواهد شد.
میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر گفت: «نظام آموزشی ما تئوری است و برای چنین نظام آموزشی، مهارتآموزی اهمیت ندارد و تا زمانی که سایه شوم کنکور وجود دارد کاری نمیتوان از پیش برد. او به وجود تبلیغات مؤسسات کنکوری در رسانه انتقاد کرد و گفت: «باید مدرکگرایی به مهارتگرایی تغییر کند. لزوماً مدرکگرایی برای دانشآموزان، شغل نخواهد شد.»
او افزود: «کشور به مهارت نیاز دارد، ملاک در استخدامها باید مهارت باشد و نه مدرک. هنرستانهای غیردولتی نیز عمدتاً رشتههای حسابداری و کامپیوتر دارند و برای رشتههای دیگر که هزینهبر هستند کمتر فضا مهیاست.»
میرزاده افزود: «یک علت وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی و بهویژه هنرستانهای غیردولتی این است که مردم پولندارند و هزینه آن بالاست اتفاقاً فرهنگ کشور ما ضد بخش غیردولتی نیست. تسهیلات و امکانات لازم برای بخش غیردولتی دیدهشده بهشرط آنکه اشتغالزایی کند. قرار نیست بخش دولتی پول بگیرد ولی ضمانتی برای استفاده بهینه از آن نداشته باشد.»
او به مشکلات مالی آموزشوپرورش اشاره کرد و ادامه داد: «دولت تا آخر سال۹۷، ۱۰هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است که اگر تسویه نشود تا آخر سال جاری به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم میرسد.»
او به تصویب قانون دائمی شدن تأسیس مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: «خیلی جاها مجوز تکراری و در جای نادرست صادرشده است و به همین علت نباید خیلی نگران ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی باشیم.»
او افزود: «دولت تسهیلات و کمکهایی به مدارس غیردولتی هم میکند متأسفانه به خانههای مسکونی مجوز مدارس غیردولتی دادهشده است. برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل میدهند که باید بسته شود، به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم. به انباری و پشتبام و آشپزخانه نباید مجوز تشکیل کلاس بدهیم. برخی بچههای ما زندانی شدهاند، کلاس پنجره ندارد، پارتیشنبندی است. خانوادهها بروند کلاسهای درس فرزندشان را ببینند. جایی که استاندارد نیست نباید کلاس درس شود.»
او در واکنش به یک نمونه شهریه ۲۵ میلیونی یک مدرسه غیردولتی گفت: «کجای دنیا فوقبرنامه از اصل برنامه جلو میافتد؟ گاهی انجمن اولیا و مربیان درست عمل نمیکنند. هیچکدام از این برنامهها لزوماً در روند آموزش تأثیر مثبت ندارد. هتل باز نکردهایم، مدرسه بازکردهایم.»
میرزاده ادامه داد: «موسسی که مدرسه باز میکند بداند قانون فقط بند اول یعنی شهریه مصوب را قبول دارد و بندهای بعدی را انجمن اولیا و مربیان تعیین میکند و آنهم بعد اول مهر، باید برنامهها را تصویب کند و بعد پول را بگیرد. باید مدارس ما بند اول را دریافت و مابقی را به جلسه اولیا و مربیان واگذار کنند.»
ارسال دیدگاه