روایت حکیم زاده از پیامدهای مثبت همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پیامدهای مثبت همکاری میان نظام آموزش و پرورش و دانشگاه را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده به اهداف نظام همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه، اشاره کرد و گفت: «همکاری بین این دو نهاد ظرفیت بسیار خوبی برای نظام آموزشی عمومی و عالی دارد که اهداف آن شامل ارتقای جایگاه علمی ارکان نظام آموزشی و پرورشی، عملیاتی کردن دیدگاههای تربیتی نوین در میدان مدرسه، حضور دانشجویان دانشکدههای مرتبط بهعنوان دستیار معلم در کلاس درس، کاربردی کردن علوم دانشگاهی در مهارتهای مدرسه محوری و ایجاد پشتوانه علمی برای تصمیمات کلان تربیتی است.»
او افزود: «با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاهها، پیوند نظریههای تربیتی به میدان علوم تعلیم و تربیت اتفاق میافتد و یک شناخت میدانی در خصوص مدارس برای اساتید دانشگاهی ایجاد میشود که میتوانیم اجرای آزمایشی تئوریهای جدید تعلیم و تربیت به شکل محدود در مدارس را داشته باشیم.»
حکیمزاده با بیان اینکه زمینههای همکاری در آموزش، پژوهش و کارورزی است، گفت: «در موضوع آموزش، آموزش مدرسان، ضمن خدمتهای فرهنگیان، آموزشهای تخصصی منابع انسانی برای مدیران، مشاوران، هنرآموزان، دبیران، آموزگاران و طراحی دورههای آموزشی را برنامهریزی و پیگیری خواهیم کرد.»
معاون آموزش ابتدایی در ادامه اضافه کرد: «در همکاری پژوهشی، شناسایی مشکلات مبتلا به آموزش و پرورش و انجام پژوهش در خصوص آن از سوی دانشگاهها و در زمینه کارورزی اجرای طرح دستیار معلم از سوی دانشگاه را مدنظر قرار دادهایم.»
حکیمزاده به طرح دستیار معلم اشاره کرد و گفت: «تجاربی که در زمان کارورزی و تحصیل به دست میآید بسیار قابل استفاده و کمککننده برای دانشجو معلمان است.»
او با بیان اینکه شکل سازمانی نظام همکاری باید ماندگار باشد، تاکید کرد: «در این نظام به دنبال همکاری مدون، فراگیر، ادامه دار و دوجانبه هستیم و با تجربهای که داریم چون کارگروهها با حضور وزرای جدید و برنامههای آنان تغییر میکند، برای شکل ساختاری این همکاریها تصمیم خوبی گرفته شود.»
معاون آموزش ابتدایی اشاره کرد: «اگر برای این ارتباط و همکاری ساختاری همچون دفتر، شورا و یا دبیر خانهای در نظر گرفته شود امور نظاممند و هدفمند پیگیری خواهد شد و به همین دلیل باید ساختار منسجم برای این تعامل شکل بگیرد.»
حکیمزاده به اصول حاکم بر نظام همکاری که «مفاد » نامیده خواهد شد، اشاره کرد و گفت: «مفاد در لغت نامه دهخدا به معنی مفهوم، مضمون، منظور و مراد است که این کلمه برگرفته شده از حرف «م» از همکاری مدون، حرف «ف» از همکاری فراگیر، حرف «ا» از همکاری ادامه دار و حرف «د» از همکاری دوجانبه است.»
در این کارگروه، صاحبنظران دانشگاهی بر مواردی همچون اهمیت نهاد آموزش و پرورش در جامعه، برقراری ارتباط موثر بین مدارس و دانشکدههای علوم تربیتی، احیای دوباره شورای تحقیقات آموزش و پرورش، تشکیل ساختار سازمانی و نظاممند برای ارتباط بین دو نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه و ... تاکید کردند.
ارسال دیدگاه