در همایش تجلیل از خیرین مدرسهسازاستان تهران مطرح شد؛
حسینی: نهادینه کردن فرهنگ مدرسهیاری با مشارکت دانشآموزان از جمله اهداف نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش خیرین مدرسه ساز استان تهران را پیشتاز در ساخت فضاهای آموزشی در کشور عنوان کرد.
سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنان خود با تشریح وضعیت استان تهران از لحاظ کمّی و کیفی اظهار داشت: در بخش کمّی ما با موقعیت استراتژی و کاربردی روبرو هستیم که بیشترین جمعیت کشور در این استان قرار دارد و در بخش کیفی هم تهران با برخورداری از موقعیت سیاسی کشور، نظام مهاجرپذیری بین المللی را نیز در همه قلمروها و علیالخصوص بخش آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.
او افزود: ما در استان تهران با یک جمعیت سربار روبه رو هستیم و در این راستا استان علاوه بر پاسخگویی به نیاز جمعیت ساکن خود، به جمعیت مهاجر هم باید خدمات ملی و فرا سرزمینی ارائه کند.
حسینی در تشریح وضعیت تراکم کلاسی و فضای سبز جمعیت دانش آموزی بیان کرد: ۲میلیون نفر دانش آموز استان تهران در هشت هزار واحد آموزشی و ۷۴۰۰۰کلاس درس مشغول تحصیل هستند که با توجه به استاندارد تراکم دانشآموزی در کشور که ۲۴ نفر است، این تراکم در استان تهران ۳۴ نفر میباشد.
او اذعان داشت: ما ۲۳ هزار کلاس درس داریم که دارای فضای غیر استاندارد و نیاز به تخریب، بازسازی ، مقاومسازی، بهسازی و نوسازی هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به سه شاخص مقاوم سازی، تراکم و فضای سبز دانش آموزی شهر تهران به همراه شهرستانهای اسلامشهر، شهرری و شهر قدس بعد از سیستان و بلوچستان در وضعیت خاص به سر میبرند.
حسینی تاکید کرد: ما خوشحالیم که به همت خیرین مدرسه ساز و اداره نوسازی و دولت سالانه ۱۰۰۰کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه شده، ولی در نگاه به افق ۱۴۰۱ما نیاز به ۱۲۰۰۰مدرسه و ۱۸۰۰۰کلاس درس داریم و در این راستا سنددار شدن مراکز آموزشی هم از اهمیت خاصی برخوردار است که تاکنون ۱۰۷۰۰۰واحد آموزشی در ۷۰۰منطقه از ۳۱ استان کشور در کنار شهرتهران سند دار شدهاند.
او خاطر نشان کرد: خیرین مدرسه ساز استان تهران با احداث ۱۵۰۰واحد آموزشی و ۲۰۰۰۰کلاس درس پیشرو ترین گروه در سطح کشور بودند و رقم کمکهای این عزیزان در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز از رقم ۲۰۰ میلیارد توان هم عبور کرد.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه چهار پیشنهاد گفت: اجرا و نهادینه کردن فرهنگ مدرسهیاری توسط دانشآموزان زیر نظر مجمع خیرین مدرسه ساز از مهمترین برنامهها است و همچنین طرح آمایش سرزمین که در آن خیرین مدرسه ساز میتوانند به سراغ مناطقی بروند که بیشترین نیاز به کلاس درس و واحدهای آموزشی را در کشور با توجه به مسئله تراکم دارند.
او پیشنهاد سوم خود را مدل فراگیر مشارکت در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: مامیدانیم مدرسهسازی یک امر پر هزینه است اما میتوانیم با تشکیل گروههای مدرسه یاری، فنیاری، هنر و دانشیاری در کنار خیرین مدرسهساز مشارکت داشته باشیم.
او پیشنهاد چهارم خود را در رابطه با تشکیل کارگروه تسریع و تسهیل فعالیتهای خیرین مدرسهساز عنوان کرد که با همکاری دولت و دستگاههای مربوطه اجرایی میشود.
حسینی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمدرضاحافظی ، رئیس فقید مجمع خیرین مدرسه ساز کشور تصریح کرد: با دلی غمگین اما با تمام وجود راه و نام این مرد بزرگ ادامه دارد و نظام تعلیم و تربیت و مدارس خیر ساز و این مجمع از جمله خاطرات ماندگار از این عزیز تازه از دست رفته است که قرین رحمت الهی است انشاءالله.
ارسال دیدگاه