مرتضی شکوهی: ۳۰ هزار مدرسه برنامه «تدبیر» را بهعنوان چارچوب برنامههای خود پذیرفتهاند
تهران (پانا) - جلسه تبیینی برنامه تدبیر صبح امروز در دفتر سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این جلسه مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر دبستانی، برخی نمایندگان تشکلهای دانشآموزی و اداره کلهای فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.
مسعود شکوهی در ابتدای این جلسه درباره اجرای برنامه تدبیر در دوره ابتدایی گفت: «همکاران من پیرامون برنامههای تدبیر و تعالی که در دورههای متوسطه و ابتدایی اجرا میشود دیدگاهها و جلساتی را داشتهاند.»
او این طرح را در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین دانست و افزود: «هرچه بتوانیم در تقریب دیدگاهها، اهداف و فعالیتها به تفاهم برسیم در کف مدرسه برنامهها موثرتر و بهتر اجرا میشود و طرح تدبیر میتواند با درایت و همراهی تمام حوزههای درگیر به سرانجام برسد.»
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: «این برنامه ظرفیتهای لازم را دارد امیدواریم این جلسات کمک کند که حوزه پرورشی و آموزشی را در دوره ابتدایی همزمان و همگام پیش ببریم.»
۳۰ هزار مدرسه چارچوب برنامه تدبیر را بهعنوان چارچوب برنامههای خود پذیرفتهاند و آن را اجرا میکنند
مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه گفت: «اخیرا از سوی وزارت آموزش و پرورش برنامه تدبیر به عنوان تنها برنامه اجرایی سند تحول بنیادین به استانها معرفی شده است.»
او بر استمرار همکاریهای مشترک دوره ابتدایی و معاونت پرورشی تاکید کرد و گفت: «خوشبختانه آموزش و پرورش حالا اسناد بالادستی دارد که جای آنان خالی بوده است و این اسناد مسیر حرکت را مشخص میکنند.»
مرتضی شکوهی افزود: «سند تحول بنیادین که سند عملیاتی شدن آرمان و راهبردهای کلان و اصلی است در اختیار ماست. مهمترین توجه این سند این است که مدرسه را بهعنوان یک نهاد مستقل و پیش رو در تربیت دیده است و باید اهداف سایر نهادهای موجود در محله را در جهت تربیت جامع محقق کند.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «این امر در خلاء اتفاق نمیافتد و نیازمند این است که نظاممند و هوشمندانه برای آن برنامهای تنظیم شود لذا باید از یک چارچوبی که تمام اجزا و عناصر نظام را در کنار هم ببیند تدوین شود.»
او افزود: «مهم این است که مدیران بتوانند دانش، توانمندی، مهارتهایی و ... که آموزش و پرورش انتظار دارد دانشآموز به آنها دست یابد را بهدرستی تعریف کنند.»
مرتضی شکوهی ادامه داد: «برنامه تدبیر از سال ۹۴ موجودیت پیدا کرد و ما به مدارس ابتدایی اعلام کردیم هر مدرسهای که علاقهمند است میتواند این طرح را اجرا کند.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اکنون ۳۰ هزار مدرسه برنامه تدبیر را بهعنوان چارچوب برنامههای خود پذیرفتهاند و آن را اجرا میکنند. در مابقی مدارس از ۶۴ هزار مدرسه ابتدایی که مدیریت مستقل ندارند و معاون آموزگار هستند الزام کمتری برای اجرای این برنامه را داریم. لذا امروز این طرح در تمام مدارس ابتدایی که مدیریت مستقل دارند با عنوان چارچوب سند تحول بنیادین اجرا میشود.»
او به تعریف مدرسه در سند تحول بنیادین اشاره کرد و مدرسه را یک سازمان روانی، اجتماعی، یاددهنده و یادگیرنده دانست و گفت: «این مجموعه برای دستیابی به اهداف مشترک و نظاممند فعالیت میکند و ارتقای مدیریت مدرسه در سند تحول بنیادین اهمیت بالایی دارد.»
مرتضی شکوهی گفت: «وقتی به کارکردهای مدرسه در سند تحول بنیادین میپردازیم در مییابیم مدرسه وظیفه انتقال، توسعه، گسترش، بازتعریف و تولید فرهنگ را برعهده دارد لذا مدیریت بهعنوان هسته تحول مهم است.»
او در ادامه برنامه تدبیر را راهکاری برای ارتقای مدیریت مدرسهای دانست و گفت: «برنامه تدبیر چارچوبی نظاممند برای بهبود و ارتقای مدیریت مدرسهای با تاکید بر تفکر، برنامهریزی، توسعه مشارکت و رشد کیفیت است که مدیران را در انجام ماموریت یاری میکند.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره گامهای اجرایی طرح تدبیر گفت: «شورای مدرسه پس از ابلاغ این موضوع به مدیریت مدرسه تشکیل جلسه خواهد داد و خود ارزیابی اولیه و طرح موضوع میکند و مواردی برای بهبود عوامل مدرسه مهم است مشخص میشود.»
در این جلسه هر یک از افراد به بیان دیدگاه های خود درباره اجرایی شدن طرح تدبیر پرداختند.
ارسال دیدگاه