شرایط آزمون جامع مهارت‌آموزان ماده 28 اعلام شد

تهران (پانا)‌ - معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اعلام شرایط آزمون جامع مهارت‌آموزان ماده 28 از برگزاری این آزمون در  مرداد امسال خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۲۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شرایط آزمون جامع مهارت‌آموزان ماده 28 اعلام شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان از برگزاری آزمون کتبی مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای ۲۳ رشته تخصصی خبر داد و گفت: «این آزمون با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب‌شناسی چند وجهی دو دوره ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌­ای مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ براساس مدل شایستگی­‌های معلمی و سرفصل دروس منتشر شده دانشگاه طراحی شده است.»

کچوئیان بخش‌هایی از فرایند ارزشیابی کتبی مهارت‌آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ را با توجه به تفاوت­‌های برخی دروس و سرفصل‌­های برنامه درسی آن‌­ها متفاوت دانست و افزود: «هر یک از این دو گروه با مهارت‌آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد. این آزمون با حضور حدود ۱۶ هزار شرکت‌کننده، در ۳۱ استان کشور، مرداد امسال برگزار می‌شود.»

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان شرط لازم برای شرکت مهارت­‌آموزان در آزمون را پایان پودمان­‌های آموزشی برابر با مقررات آموزشی دانشگاه دانست و گفت: «آخرین مهلت ورود نمرات به سامانه آموزشی دهم تیر است.»

کچوئیان گفت: «اسامی مهارت­‌آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح روز دوشنبه ۲۰ تیر فقط در یک مرحله از معاونت آموزشی دانشگاه دریافت خواهد شد. ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت­ آموزان، مانع حضور این افراد در آزمون کتبی است.»

او ارزشیابی صلاحیت­‌های حرفه‌ای مهارت‌آموزان این آزمون را شامل دو مؤلفه چندگزینه­‌ای و عملکردی دانست و گفت: «مهارت‌آموزان ورودی سال ۱۳۹۶ در مؤلفه کتبی چند گزینه‌ای ملزم به پاسخگویی به سه مجموعه سؤال هستند. مجموعه اول سؤالات ۳۵ تا ۴۵ سؤال و شامل ۲ تا ۴ درس بر حسب رشته های تخصصی است. مجموعه دوم سؤالات چندگزینه‌­ای ورودی ۱۳۹۶ دارای ۱۵ تا ۲۰ سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسه‌­ای رشته تخصصی یا برنامه درسی مدرسه­‌ای و آیین‌نامه­‌ها و راهنماهای منتشر شده معلمی در رشته‌هایی غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.»

کچوئیان مجموعه سوم سوالات طراحی شده برای همه رشته‌ها را مشترک دانست و گفت: «این مجموعه شامل ۱۲ سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.»

او ادامه داد: «مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۷ در مؤلفه کتبی چند گزینه‌ای، چهار مجموعه سؤال دریافت خواهند کرد که مجموعه اول دارای ۲۵ تا ۳۵ سؤال با محوریت سواد پایه رشته تخصصی از مفاهیم و مهارت‌ها و توانایی حل مسأله مبتنی بر محتوای کتب درسی مدرسه‌ای رشته تخصصی، یا برنامه درسی مدرسه‌ای و آیین‌نامه‌­ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­‌های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.»

کچوئیان، مجموعه دوم سؤالات چندگزینه‌ای را شامل ۱۵ تا ۲۰ سؤال از سواد علمی، تربیتی لازم برای تدریس اعلام کرد و درباره مجموعه سوالات سوم گفت: «این سوالات ۱۵ تا ۲۰ سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسه‌ای یا برنامه درسی مدرسه­‌ای و آیین‌نامه‌ها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشته­‌های غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است. مجموعه چهارم سوالات به صورت مشترک برای تمام رشته­‌ها طراحی شده است و شامل ۱۲ سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.»

معاون دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: «مؤلفه کتبی عملکردی مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شامل تعداد ۵ تا ۷ موقعیت عملکردی است، برای هر موقعیت عملکردی، سناریویی در ارتباط با موضوعات چالشی مرتبط با تدریس و یادگیری طراحی شده است، مهارت‌آموزان با پاسخگویی به برخی پرسش­‌ها، ملزم به طراحی بخشی از فرایند تدریس یادگیری یا تفسیر و نقد آن هستند. برای ارائه اطلاعات تکمیلی به مهارت‌آموزان، توصیفی از موقعیت‌­های مورد ارزیابی رشته‌های مختلف با ملاک‌­های ارزیابی هر یک از این موقعیت‌­ها در قالب اطلاعیه قبل از اجرای آزمون منتشر خواهد شد.»

او تنها مرجع رسمی اخبار و اطلاعیه­‌های مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را سایت رسمی این دانشگاه و مرکز سنجش، به نشانی https://cfu.ac.ir/Measurement اعلام کرد و گفت: «از تعداد ۱۶ هزار مهارت­‌آموز شرکت کننده در این آزمون، نزدیک به ۵ هزار نفر شامل ورودی ۱۳۹۶ بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر را جزو ورودی­‌های سال ۱۳۹۷ و ۷۰۰ نفر دیگر شامل افراد باقی‌مانده سال ۱۳۹۵ هستند.»

کچوئیان در ادامه برای آن تعداد مهارت‌آموز باقیمانده از ورودی سال ۱۳۹۵ که تنها در مؤلفه کتبی حد نصاب لازم را کسب نکرده‌­اند شرکت این افراد در تمام فرایند آزمون کتبی همانند مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۶ را در دو بخش کتبی چند گزینه‌‌ای و عملکردی با جزئیات یاد شده ضروری دانست.

او شرط لازم برای این امر را گذراندن پودمان‌های آموزشی، کسب نمره کارآموزی و معدل لازم برابر با آیین‌نامه‌های دانشگاه و معاونت آموزشی، همچنین کسب شرایط لازم برای شرکت در مؤلفه‌های کتبی اعلام کرد.

کچوئیان آخرین مهلت ورود نمرات مهارت‌آموزان به سامانه آموزشی را دهم تیر اعلام کرد و گفت: «اسامی مهارت‌آموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح تنها در یک مرحله، روز دوشنبه ۲۰ تیر امسال از معاونت آموزشی دریافت خواهد شد. ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت ­آموزان مانع شرکت آن‌ها در آزمون کتبی است. طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گذران دوره یک ساله برای مهارت‌آموزان الزامی است چرا که این دانشگاه به عنوان مجری دوره یک ساله مهارت‌آموزی، نتایج فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای را که جزئی از فرایند دوره یک ساله است، برای هرگونه تصمیم استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد.»

معاون نظارت دانشگاه فرهنگیان هرگونه تصمیم برای اجرای آزمون کتبی جبرانی را منوط به تصویب در ستاد ماده ۲۸ و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: «از آن جا که پیش­‌بینی می‌شود در استخدام پیمانی مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۷ که حد نصاب لازم را در تمامی چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای کسب نکنند، خلل یا وقفه­‌ای به وجود آید توصیه می‌شود حتی در صورت تصویب آزمون جبرانی، شرکت‌کنندگان نهایت تلاش خود را برای کسب امتیاز لازم در هریک از چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای به کار بندند.»

کچوئیان در پایان گفت: «تضمین کیفیت نیروی انسانی ورودی نظام آموزش و پرورش، پاسخگو بودن عناصر دانشگاه به عنوان مجری امر تربیت معلم، افزایش انگیزه و حس مطالبه‌گری دانشجو معلمان و مهارت‌آموزان، ارزیابی ضمنی فاصله برنامه درسی مصوب و کسب شده، همچنین فراهم آمدن بنیاد داده­‌های معتبر برای تصمیم‌سازی کلان دانشگاه از مهم‌ترین اهداف ارزشیابی است و فرهنگ‌سازی برای ارزشیابی شایستگی­‌های حرفه معلمی به عنوان یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم ایران است. امیدواریم با پیگیری­‌های لازم، امکان اجرای فرایند ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان دوره‌های کارشناسی پیوسته دانشگاه نیز پیش از ورود به حرفه خطیر معلمی فراهم آید.»

در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است: «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌ آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع می‌باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار