معاون ابتدایی آموزشوپرورش: فضای آموزشی باید با رویکرد خشونتزدا طراحی شود
فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و باید سازندگان مدارس به صورت همزمان چهار فضا را با هم ببینند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدائی در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونان سازمان نوسازی مدارس به اهمیت نقش مدارس در تربیت کودکان اشاره و تاکید کرد فضاهای آموزشی باید با رویکرد خشونتزدایی و دوری از استرس طراحی شوند.
![معاون ابتدایی آموزشوپرورش: فضای آموزشی باید با رویکرد خشونتزدا طراحی شود](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZTEzMTUV5ZD9/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHtRkGJRW2rzEsAIKXaKdntA,,/ZTEzMTUV5ZD9.jpg)
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده در این گردهمایی که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است بر اهمیت فضای کالبدی مدارس تاکید کرد و گفت: «در معاونت ابتدایی سعی کردیم تا رویکرد دوری از استرس و خشونت را مورد توجه ویژه قرار دهیم. طراحان و سازندگان مدارس باید در طراحیها به اهمیت این دو موضوع توجه ویژه داشته باشند و همین رویکردها را در فضاسازیها لحاظ کنند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «متأسفانه در دنیای امروز، کودکان درگیر فضای مجازی شدهاند. فعالیتهای فیزیکی و بازی از کودکان دور شده است اما اخیراً کشورهای اسکاندیناوی در مدارس، رویکرد بازی و استفاده از فضای فیزیکی بیرون را مورد توجه قرار دادهاند و بخشی از کلاس درس در فضای باز تشکیل میشود.»
حکیمزاده به چهاربعدی بودن فضای مدرسه اشاره کرد و گفت: «براساس نظر متخصصان علم تعلیم و تربیت، فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و تعاملات در این فضاها اهمیت بهسزایی دارد.»
او بر نگاه جامع و چهارجانبه در ساخت فضای آموزشی تاکید کرد و گفت: «باید سازندگان مدارس به صورت همزمان چهار فضا را با هم ببینند به گونهای که معلمان فضای تبادلنظر و استراحت و دانشآموزان فرصت یادگیری داشته باشند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از فضای مدیریتی سلسله مراتبی فعلی انتقاد کرد و گفت: «امروزه فضای سلسلهمراتبی و اشرافیگری جای خود را به مدیریت تعاملی داده است که شکستن این فضا اهمیت بهسزایی دارد.»
ارسال دیدگاه