در جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم کشور
بطحایی: اگر در همه زمینههای کشورداری مانند طرح حفظ جز سی قرآن عمل کنیم موفق خواهیم شد
کاظمی: نهضت حفظ قرآن امسال به یک فرهنگ قرآنی تبدیل و فضای خوبی در مدارس آماده شده است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد برنامههای قرآنی آموزش و پرورش باید به نحوی جلو برود که در پایان سال دستاوردهای آن قابل اندازهگیری باشد.
سیدمحمد بطحایی در پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم کشور از تلاشها برای باشکوه برگزار شدن سی و ششمین مسابقات بینالمللی قرآن کریم تشکر کرد و گفت: «برگزاری چنین مناسبتها و مراسمهایی در اوضاع سخت اقتصادی بسیار کار دشواری است لذا از تمام همکاران تشکر میکنم.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «باید به نحوی برنامهها را جلو ببریم تا در پایان سال ۹۸ دستاوردهای قابل اندازهگیری مشاهده کنیم. من نگران هستم که در آخر کار نتیجه قابل ملموسی به دست نیاید.البته اگر در همه زمینههای کشورداری مانند طرح حفظ جز سی قرآن عمل کنیم و همافزایی صورت گیرد موفق خواهیم شد.»
بطحایی گفت: «وقتی چشم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشآموز به طور مستمر به پوستر و شعارهای محیطی مدرسه درباره قرآن خورده باشد، این موضوع برای انس و الفت با قرآن و دور نگه داشتن آنان از بلا و صدمات سرمایه ارزشمند و قابل استفادهای است.»
او ادامه داد: «برای پیشرفت کشور و رفع گرهها باید باهم مدارا کنیم و بپذیریم برادرانی هستیم که برای مدتی مسئولیتهایی را برعهده داشتهایم تا گرههایی را باز کنیم.»
رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم کشور افزود: «امیدوارم کارگروهها طی حداکثر یک ماه آینده برنامههای سال ۹۸ را مشخص کنند و آماده اجرا شود تا در جلسه آینده بعد از ماه مبارک رمضان آنان را نهایی کنیم.»
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت و دبیر کمیسیون نیز در این جلسه درباره تبیین مفاد سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن و الزامات آن گفت: «حسب توجه به سند توسعه آموزش عمومی قرآن چارچوب و الزاماتی برای اجرای این سند پیشبینی شده است. چهار کارگروه طبق این سند تشکیل، وظایفی مشخص و به روسای کارگروهها اعلام شد.»
او ادامه داد: «در بند ۵ چارچوب نهادی این سند دبیرخانه باید پس از ۶ ماه جزئیات اقدامات را اعلام کند. تاکنون ۵۲ اقدام تعیین و به تفکیک چهار کارگروه آماده شده است.»
کاظمی همچنین افزود: «برای برنامههای اجرایی و عملیاتی این سند که نیاز به منبع مالی دارد از دستگاهها میخواهیم به بودجه شورای توسعه قرآن توجه کنند.»
دبیر کمیسیون درباره طرح ملی حفظ قرآن کریم که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار فرهنگی و دانشآموز در آن شرکت کردند، گفت: «این طرح یکی از ماموریتهای مهم سند و آموزش و پرورش است و ۵ راهبرد در این سند به آموزش و پرورش تخصیص پیدا کرده است.»
او ادامه داد: «یکی از اهداف این کمیسیون بحث حفظ قرآن کریم است لذا آموزش و پرورش برای پیادهسازی این سند و اجرایی کردن پنج راهبرد اقداماتی را انجام داده است. یکی از این اقدامات صحبت با معاونت پشتیبانی برای اعطای مزایای ارتقای شغلی مانند افزایش طبقه و گروه فرهنگیان حافظ قرآن است. با معاونتهای دیگر مانند معاونت ابتدایی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز درباره راهبردها برحسب وظیفه هر معاونت صحبت شده است.»
کاظمی گفت: «نهضت حفظ قرآن امسال به یک فرهنگ قرآنی تبدیل و فضای خوبی در مدارس آماده شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: «امیدواریم در سال آینده نیز این موضوع را با حمایت وزیر آموزش و پرورش دنبال کنیم.»
علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه و منابع وزارت آموزش و پرورش، به عنوان رئیس کارگروه پشتیبانی و حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این جلسه سخنرانی کردند.
خنیفر در این جلسه گفت: «دانشگاه فرهنگیان ۹۸ پردیس در سراسر کشور دارد که برنامههای قرآنی را خواهد داشت. ما در دانشگاه فرهنگیان حفظ قرآن را ارج میدهیم و معتقدیم قرآن هم حافظ و هم محافظ میخواهد.»
او ادامه داد: «دانشگاه فرهنگیان امسال در ماه مبارک رمضان میزبان نمایشگاه بینالمللی قرآن است که برنامههای متعددی در این نمایشگاه خواهیم داشت.»
خنیفر به تخصیص دو ساعت برنامه قرآنی در روز دوشنبه ها برای دانشجویان خبر داد و به ارائه برنامه های این دانشگاه برای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت.
حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این جلسه به برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: «با تعامل و همافزایی نهادهای قرآنی چندسالی است که مسابقات را به بزرگترین المپیاد قرآنی تبدیل شده است.»
او افزود: «بخش دانشآموزی در این رویداد با پیشرفت خوب مواجه شد و در بخش مقدماتی مشارکت ۳۶ کشور و در ۵ مسابقه مشارکت ۸۴ کشور را داشتیم که نمایندگان ۲۵ کشور به مرحله نهایی راه پیدا کردند.»
حسینی درباره طرح ۱۴۵۲ طرح حفظ قرآن گفت: «سازمان اوقاف در این موضوع اقدامات متفاوتی انجام داد به طور مثال بیش از ۲۰۰ کلاس درس لوح قرآن را نصب کردند و کمپین ویژه این طرح تولیدات رسانهای را داشتند.»
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به برگزاری این طرح در ۳۱ استان اشاره کرد و گفت: «۶۵۰ هزار نفر از همکاران دولت، ۲میلیون و ۲۵۰ هزار دانشآموز و ۲۰۰ هزار نفر که در موسسات قرآنی فعالیت داشتند در آزمون این طرح شرکت کردند.»
او همچنین پیشنهاد داد موضوع حفظ قرآن به برنامه درسی ورود پیدا کند و قرآن متن اصلی کتب باشد تا دانشآموزان نیز آن را جدی بگیرند.
محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، نیز در این جلسه گفت: «بیش از ۱۰ هزار دانشآموز در بزرگترین اردوی قرآنی شرکت کردند و ۲هزار نفر در هتل هما و ۸ هزار نفر در مصلی به رقابت در سی و ششمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم پرداختند.»
سالار عرفانینسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش نیز به ارائه گزارشی از روند برنامههای کمیسیون پرداخت و گفت: «همه ساله شورای فرهنگ قرآنی اعتبارات قرآنی را بین ۳ کمیسیون توزیع میکند. از بین ۲۴ دستگاه قرآنی ۲۱۷ برنامه در سال ۹۷ به دبیرخانه کمیسیون رسیده است و از بین برنامهها ۱۱۳ برنامه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شد.»
او افزود: «قریب به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به کمیسیون قرآن تخصیص پیدا کرد و بین ۲۴ دستگاه توزیع خواهد شد تا برنامههای پیشنهادی خود را اجرا کنند.»
پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم کشور بعد از ظهر امروز با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی، حجت الاسلام حمید محمدی معاون تألیف و تولید مواد و رسانههای آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دیگر اعضا و معاونان در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و هر یک از اعضای کمیسیون در این جلسه به ارائه فعالیتها و برنامههای قرآنی دستگاه خود پرداخت.
ارسال دیدگاه