حجتالاسلام علی ذوعلم: کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد که کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است.
حجتالاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع "کتب درسی" به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: «بنده ۳۵ روز است که به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آمدهام.»
او درباره چالشهای اساسی حوزه کتب درسی گفت: «ابتدا نگاهی کلان به نقشه راه باید داشته باشیم که همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است. البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارند.»
او افزود: «در فرایند تالیف کتب درسی کارهای بسیاری انجام میشود. هر کدام از حوزههای یادگیری دارای متخصصان ذیربط و حتی خود معلمان است و کتاب درسی محصول یک تلاش جمعی فرایندی است که تا حدود ۲۵نفر هم در تالیف آن مشارکت دارند.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: «هر کدام از صاحبنظران طرحوارهای برای کتب درسی دارند آن را خواهیم پذیرفت و به بحث خواهیم گذاشت. شبکه ارتباطی فعالی در استانها داریم و همکاران ما هر هفته چند مرتبه در جمع معلمان در مدارس حضور مییابند و درباره کتب درسی تعامل دارند. ابتدای کتب درسی از همه والدین و صاحبنظران خواستهایم نظرات خود را برای ما بفرستند و آدرس و نشانی هم درج شده است.»
ذوعلم ادامه داد: «آنطور نیست که مولفان کتب درسی در سالهای گذشته، ثابت بوده باشند، بلکه مشمول تغییراتی شدهاند اما نیاز است که گروه مولفان، جوانتر شوند.»
او گفت: «ما آمادهایم روی تکتک کتب درسی با حضور مولف و منتقدان به بحث بنشینیم. البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی کتب درسی وجود دارد و نظرات یکسان نیست. البته یک مشکل موجود، تمرکز در تالیف است. زمانی که به توانمندی در استانها برسیم و طرح چندتالیفی در برخی دروس و مباحث اجرایی شود کمک کننده است.»
ذوعلم افزود: «هرچند سیاست چندتالیفی را باید در دروسی اجرا کرد که مستقیما در کنکور سوالی از آن مطرح نشود زیرا منابع کنکور باید برای همه یکسان باشد. البته در کل با کنکور مخالف هستیم و قانون مترقی که ۱۱ سال قبل تصویب شده بود کامل به اجرا در نیامد. استرس و تمایل بالا به مدرک گرایی از دانشگاههای خاص به اعضای جامعه فشار وارد میکند.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: «نیازمند جمعی ملی هستیم که این موضوع را هدایت کنند. مدافع عملکرد سنجش در آموزش و پرورش نیستم و آنجا هم ایراداتی وجود دارد، اما باید یک عزم ملی رخ دهد تا معضل کنکور که از آن غفلت شده حل شود. متاسفانه شاهد بودیم که کنکور و تستزنی به دوره دبستان رسیده بود. تبلیغات کنکوری هم وجود دارد و کنکور به سدی در برابر مباحث تعلیم و تربیتی در مدارس تبدیل شده است.»
او در پاسخ به اینکه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث کنکوری در هم تنیده شود ادامه داد: «متاسفانه درسهای مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند. برای کنکور باید حداقل در بین دانشآموزان رفراندوم برگزار شود. کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: «چرا نمایندگان سوال نکردند که علت عدم اجرای قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما میتوانیم پذیرش دانشگاهها را با حفظ گروهبندیهای استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم. از نمایندگان و رئیس مجلس میخواهم وارد شوند. البته معتقدم اگر این موضوع کلا به شورایعالی انقلاب فرهنگی منتقل شود بهتر است تا بنشینیم و راه حلی پیدا کنیم.»
او درباره چرایی انتشار زودتر از مولدکتب کمک درسی نسبت به کتب درسی گفت: «کتب را پس از تالیف روی سایت بارگذاری میکنیم تا صاحب نظران اگر موردی بود به ما منعکس کنند و این به معنای نفوذ تولیدکنندگان کتب کمک درسی نیست. هرچند آنها باید توجه کنند که اصل موضوع و جهتگیری تعلیم و تربیت در قالب کتب درسی، خدشهدار نشود و سودآوری را ضلع دوم و سوم قرار دهند.»
ذوعلم افزود: «فضای الکترونیک به عنوان مکمل و متمم میتواند به پیشبرد آموزش کمک کند. در حیطه نوآوریها، توانمندیهای خوبی داریم و اتفاقات خوبی رخ داده از جمله الکترونیکی شدن آموزشهای ضمن خدمت و معتقدیم باید با احتیاط جلو برویم و نمیتوان شتابزده و شعارزده در این زمینه حرکت کرد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره حذف کنکور گفت: «آیا با چند سوال تستی از کتاب درسی میتوان به این نتیجه رسید که یک دانشآموز به همه کتاب درسی مسلط است؟»
او در واکنش به اظهارات دکتر حداد عادل مبنیبر اینکه معلمان حقالتدریس نمیتوانند استخدام شوند گفت: «گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه مییابد. اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حقالتدریسی آمده و کمک کرده و به کلاس رفته از سر ناچاری و کمبود نیروی آموزش و پرورش بوده اما آیا مجوزی میشود که فرد بدون گذراندن دورههای آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان به صورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ ما سالها است دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم.»
ارسال دیدگاه