در مراسم به صدا در آوردن زنگ انقلاب در مدرسه رفاه؛

بطحایی: نسلی که برای فردا آماده می‌شود تغییر کرده است و باید خود را متناسب با این تغییر به روز کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با ارائه آمار، پیشرفت آموزش و پرورش و رشد کمی آن بعد از انقلاب را یادآوری کرد و گفت کمتر کشوری در منطقه به این میزان از رشد کمی رسیده است.

کد مطلب: ۸۹۰۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: نسلی که برای فردا آماده می‌شود تغییر کرده است و باید خود را متناسب با این تغییر به روز کنیم

سید محمد بطحایی در مراسم نواختن زنگ انقلاب که به مناسبت بزرگداشت ایام دهه فجر و ۴۰ سالگی انقلاب که صبح امروز در مجتمع آموزشی رفاه برگزار شد، به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و درباره این پیشرفت‌ها در حوزه آموزش و پرورش گفت: «در ابتدای انقلاب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کردند اما این عدد امروز به بیش از ۱۴ میلیون نفر رسیده است.»

او ادامه داد: «زیربنای فضای آموزشی در ابتدای انقلاب به ازای هر دانش‌آموز ۱.۴۴ مترمربع بود و امروز این عدد به ۵.۱۸ متربع رسیده است. ۶۵ هزار مدرسه نیز امروز به فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات متصل هستند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سطح دسترسی دانش‌‌آموزان دختر به آموزش در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «در ابتدای انقلاب این عدد ۳۸.۲ درصد بود و در حال حاضر به بیش از ۴۸ درصد رسیده و امروز درصد تحصیل دختران با پسران برابر است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «در ابتدای انقلاب ۸۳۰۰ دانش‌آموز استثنایی داشتیم و امروز ۱۵۳ هزار دانش‌آموز داریم که رشد ۱۷۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

او به آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «در ابتدای انقلاب ۲۰ درصد نوآموزان پیش‌دبستان تحت پوشش آموزش بودند و امروز این عدد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. کمتر کشوری در منطقه وجود دارد که ۷۰ درصد نوآموزان پیش‌دبستانی را تحت پوشش قرار دهد.»

بطحایی ادامه داد: «در ابتدای انقلاب در دوره ابتدایی نرخ گذر ابتدایی به متوسطه ۷۴ درصد بود و این عدد امروز به ۹۷ درصد رسیده است. همچنین در ابتدای انقلاب تنها ۱.۲ درصد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند و امروز ۸۰ درصد معلمان ما مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از آن هستند. همه این آمار‌ها نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در بعد از انقلاب از نظر کمی رشد محسوسی داشته است.»

بطحایی افزود: «انتظاراتی که از فارغ‌التحصیلان امروز مدارس وجود دارد با گذشته تفاوت کرده است. جامعه امروز ما و نسلی که دارد برای فردا آماده می‌شود با ۲۰ سال پیش تفاوت پیدا کرده و باید خود را متناسب با این تغییرات بروزرسانی کنیم.»

او با اشاره به اینکه متناسب سازی و انطباق نظام آموزش و پرورش با نیازهای جدید کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: «برخی عادت‌های ما اجازه تغییر را نمی‌دهد. کارهای خوبی را شروع کرده‌ایم. مدرسه باید به محیط دوم زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود. بچه‌ها باید در مدرسه مهارت‌های زندگی و هنر زندگی کردن را تجربه کنند. در مدرسه باید تمرین کنند که چگونه در برابر سختی‌های زندگی تحمل کنند و چگونه دست افتاده‌ای را بگیرند و دیگر مدرسه‌ای نیست که در آن بچه‌ها محفوظات را تمرین کنند.»

او ادامه داد: «بچه‌ها باید یاد بگیرند که زندگی بالا و پایین و سختی و شیرینی دارد. چنین مدرسه‌ای با این مختصات دیگر جای تمرین صرف محفوظات نیست. بنابراین روش ارائه برنامه‌های ما باید تغییر کند و مدرسه انعطاف بیشتری نشان بدهد.»

وزیر آموزش و پرورش بر پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: «در دوره ابتدایی کار را شروع کرده‌ایم و در حال برطرف کردن موانع موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب هستیم. دانش‌آموزان ما باید مهارت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند.»

بطحایی آموزش و ارتقای سواد فرهنگی دانش‌آموزان در مدرسه را ضروری دانست و گفت: « باید در مدرسه تفکر انتقادی و روش‌های پرورش خلاقیت به سرعت اشاعه یابد. مدرسه امروز مدرسه‌ای نیست که با یک دستورالعمل ابلاغی بسته بتواند حرکت کند. مدرسه باید بتواند بخشی از محتوای آموزشی و پرورشی‌ را متناسب با شرایط خود و دانش‌آموزانش تعیین کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «حافظه‌محوری به یادگیری پایدار منجر نمی‌شود. ما مصمم هستیم که آموزش و پرورش را به اصل یادگیری پایدار برسانیم.»

بطحایی در بخش دیگر صحبت‌های خود به لزوم مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «مدرسه در نظام تعلیم و تربیت امروز و بر اساس تأکیدات سند تحول، به عنوان یک موجود مستقل باید بتواند خودش تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد. البته باید توانمندی کادر مدرسه برای استفاده از این اختیارات افزایش یابد. سمت و سوی اداره آموزش و پرورش بر این است که امکان استفاده از تجربیات معلمان توانمند فراهم شود.»

او در پایان صحبت‌های خود گفت: «در آستانه برگزاری دهه فجر هستیم و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم، اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی علیرغم همه دشمنی‌ها به گذشته افتخار می‌کند و بر عقاید خود استوار است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار