وزیر آموزشوپرورش: مهمترین ماموریت و رسالت همکاران حوزه زنان رصد، پایش و مراقبت از عدالت آموزشی است
تلاش میکنیم حوزه زنان نه تنها کوچک و ضعیف نشود بلکه از ظرفیت بانوان در پستهای مدیریتی بیشتر استفاده کنیم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد در حوزه ستادی، تشکیلات مربوط به زنان نبود که بخواهیم حذف یا اضافه کنیم، ما تلاش میکنیم این بخش نه تنها ضعیف و کوچک نشود بلکه امیدواریم بیشتر بتوانیم از ظرفیت بانوان در پستهای مدیریتی استفاده کنیم.
سیدمحمد بطحایی در گردهمایی مشاوران و کارشناسان امور زنان آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد گفت: «امیدوارم همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مسیر رشد و تعالی کشورمان با شیب و شتاب بیشتری استمرار پیدا کند.»
او ادامه داد: «پس از مرور مسائل ۴۰ ساله گذشته درمییابیم از حیث کمی دستاوردهای خوبی در آموزش و پرورش داشتهایم و در بحث کیفی مسائلی داریم که مربوط به ۴۰ سال گذشته است و با تلاشهای انجام شده، مسائلی هست که مورد گفتوگو قرار میگیرد.»
بطحایی گفت: «به یاد ندارم در این چند سال آموزش و پرورش، که سالی باشد معیشت معلمان و شایستگیها و توانمندیها مساله نباشد. در ۴۰ سال گذشته تلاشهای زیادی انجام شده و انرژی و منابع زیادی برای برطرف کردن این مسائل صرف شده است اما این مسائل بازهم روی میز ما هست.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «شما صرفنظر از سنوات خدمت در آموزش و پرورش از بنده به عنوان یک همکار کوچک در خانواده بزرگ آموزش و پرورش قبول کنید اگر آموزش و پرورش راه خود را برای مسائلاش در ۴۰ سال آینده باز نکند باز هم این مسائل وجود خواهد داشت.»
بطحایی گفت: «از دید همه، وزیری موفقتر بوده که اعتبارات زیادی از دولت بگیرد و سرانه بیشتری به مدارس بفرستد، اما تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که یک لحظه سرجای خود بایستیم و مسیر آینده را نگاه کنیم، اگر مسیری باشد که پیش از این بوده است شک نکنیم که مسائل حل نمیشود.»
اصلیترین سیاست آموزشوپرورش برای عبور از مسائل مدرسهمحوری است
وزیر آموزش و پرورش گفت: «اصلیترین سیاست آموزش و پرورش برای عبور از مسایل مدرسهمحوری است، همانطور که در سند تحول بنیادین هم آمده است. مدرسهمحوری یعنی اجازه دهیم مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت روی پای خود بایستد.»
او ادامه داد: «در ۳ ماه ۲۵۶ بخشنامه تجویزی به مدارس ابلاغ شده است اما ما باید این مسیر را برگردانیم، ما از سر گشاد این شیپور میدمیم برای همین صدایی در نمیآید! مدرسه باید تصمیمگیر و ما تصمیمساز باشیم.»
سیدمحمد بطحایی مدرسهمحوری را راه نجات آموزش و پرورش دانست و گفت: «برای این موضوع باید ساختارهای بیرون مدرسه را چابک کنیم. تا زمانی که برای ۱۵۰۰ دانشآموز اداره آموزش و پرورش داریم، مدرسه روی پای خود نمیایستد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «چابک کردن همیشه به معنای کوچکسازی نیست. ساختارها در نظام مدیریت یک ظرفیتی برای محتواست اما در برخی مواقع ساختار باعث عدم رشد میشود، زیرا چابکسازی میتواند به آن کمک کند.»
او به حوزه زنان هم اشاره کرد و گفت: «در حوزه ستادی، تشکیلات مربوط به زنان نبود که بخواهیم حذف یا اضافه کنیم، ما تلاش میکنیم این بخش نه تنها ضعیف و کوچک نشود بلکه امیدواریم بیشتر بتوانیم از ظرفیت بانوان در پستهای مدیریتی استفاده کنیم. مصرانه تاکید میکنم عدالت آموزشی بین دختران و پسران وظیفه بخش زنان است. مهمترین ماموریت و رسالت همکاران در حوزه زنان رصد، پایش و مراقبت از عدالت آموزشی است. از حیث کمی نسبت دستیابی دختران و پسران به عدالت آموزشی برابر است اما از حیث کیفی معماری مدارس دخترانه طوری است که بچهها امکان برخی فعالیتها را ندارند.»
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مشاوران و کارشناسان امور زنان آموزش و پرورش گفت: «اگر نابرابری بین دختران و پسران است تمام بدنه آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد، بنابراین شما نقش ناظر و مراقبت از این موضوع را دارید.»
بطحایی گفت: «در سال ۵۷، ۳۵درصد خانمها و ۶۵ درصد از آقایان بودند اما امروز به حدود درصد ۵۸ به ۴۲ درصد رسیدهایم و امیدواریم بیشتر بتوانیم از ظرفیت بانوان در پستهای مدیریتی استفاده کنیم.»
ارسال دیدگاه