در دیدار با جمعی از مدیران مدارس تهران؛
وزیر آموزشوپرورش: مجری اصلی اجرای هر طرح و برنامهای معلم است
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش تاکید کرد مجری اصلی اجرای هر طرح و برنامهای معلم است و او باید بگوید چه طرحی را در چه زمانی اجرا کنیم، اما امروز برعکس شده و از ستاد برای مدارس برنامه ارائه میشود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز سیدمحمد بطحایی در دیدار جمعی از مدیران مدارس شهر و شهرستانهای تهران که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و با موضوع بررسی برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) در دوره ابتدایی برگزار شد، گفت: «همه ما میدانیم تحول در آموزشوپرورش مختص کشور ما نیست بنابراین به دلیل پیچیدگیهای نظام تعلیم و تربیت تغییر و تحول در آموزشوپرورش در زمانی کوتاه امکانپذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است.»
او افزود: «سالها طول میکشد تا یک تحول در آموزشوپرورش محقق شود و نباید انتظار داشت با یک بخشنامه تحولی صورت گیرد.»
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: «صلاحیتها و شایستگیهای معلمان و مدیران در سطح کشور یکسان نیست، بنابراین نمیشود انتظار داشت اجرای طرحها بدون چالش باشد. ممکن است همه مدیران شایستگی پذیرفتن اختیارات کامل را نداشته باشند. باید ابتدا شایستگیها آنها را ارتقا داد و سپس تفویض اختیار کرد.»
بطحایی گفت: «برای اجرای هر طرحی ابتدا باید مجریان آن طرح را باور کنند، از آنجا که مجری اصلی اجرای هر طرح و برنامهای معلم است پس او باید بگوید چه طرحی را در چه زمانی اجرا کنیم، اما امروز برعکس شده و از ستاد برای مدارس برنامه ارائه میشود.»
او افزود: «در برنامههای تلویزیون تعاملی، بستری فراهم خواهد شد تا مدیران بتوانند تجارب خود را در همه زمینههای مختلف از جمله طرح "بوم" برای استفاده سایر مدارس بارگذاری کنند.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، معاون آموزش ابتدایی و مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی طرح "بوم" را از طریق صداوسیما به صورت هماهنگ معرفی کنند.»
همه مدارس موظف باشند دورهای برای آشنایی با "بوم" برنامه ویژه مدارس بگذرانند
عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران نیز در این دیدار گفت: «اگر تدابیر لازمه برای اجرای دقیق این طرح اندیشیده نشود این طرح نیز مانند موارد مشابه ارائهشده در سالهای اخیر، کارایی لازم را نخواهد داشت. اجرای طرحها در مدارس نباید بهگونهای باشد که فرصت خلاقیت را از مدیران مدارس بگیرد.»
حیدر تورانی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش نیز در این نشست گفت: «اجرای برنامه ویژه مدرسه بیش از اینکه آموزشی باشد، احترام به اختیارات مدیر مدرسه است بنابراین نباید این فرصت ارزشمند را به آموزش سایر دروس اختصاص داد. باید پس از اجرای این طرح در یک دوره زمانی طرح را بررسی و معایب آن را برطرف کرد. ضروری نیست مدیران مدارس برای اجرای برنامه ویژه مدارس منتظر بخشنامههای حوزه ستادی باشند بلکه باید با خلاقیت این طرح را اجرایی کند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش نیز در این جلسه گفت: «هرگونه تغییر و تحول باید از کف مدرسه آغاز شود، هرچند خلاقیتهای مدیران همواره در مدارس وجود داشته است اما این طرح شرایطی را فراهم میکند تا این خلاقیتها دیده شود و مورداستفاده دیگران هم قرار گیرد.»
رضوان حکیمزاده افزود: «در این طرح دانشآموز نیز باید بتواند نظرات خود را درباره چگونگی اجرای برنامه ویژه مدارس ارائه دهند براساس گزارشهایی که از اجرای این طرح تهیه شده است مهمترین چالش این طرح زمان اجرای آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.»
در این جلسه تعدادی از مدیران درباره کم و کیف طرح "بوم" و آموزش مهارتها در ساعات درسی مدارس بحث و گفتوگو کردند و مسائلی چون ضرورت اجرای این طرح و آموزش مهارتها، ایجاد فضایی برای ارائه نظرات و انتقادات درباره طرح بود، عدم برگزاری جشنواره مرتبط با برنامه ویژه مدرسه، سازوکارهای اداری و قوانین موانعی بر سر اجرای این طرح، تقویت اعتمادبهنفس دانشآموزان با اجرای این طرح و کاهش حجم کتابهای درسی، بحث و بررسی شد.
ارسال دیدگاه