نوید ادهم: کوچک انگاری بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است
تهران (پانا) ـ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است که برخی نظرات سابق که براساس آن ها موضوع آموزش و پرورش را کم اهمیت تلقی می کردند، منشا برخی از مشکلات کنونی است.
![نوید ادهم: کوچک انگاری بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZDc0MTcwJIBx/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHhY3g7hopXvwsAIKXaKdntA,,/ZDc0MTcwJIBx.jpg)
مهدی نوید ادهم در نشست آموزشی توجیهی برنامه اجرایی سند تحول بنیادی که صبح امروز در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار شد درباره این سند گفت: «بحث جدی امروز ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول است و در این مسیر باید همه توان خود را به کار بگیریم. اهداف، مبانی و برنامههای آموزش و پرورش باید بازخوانی شود تا به اهداف سند دست پیدا کنیم. آموزش و پرورش دیروز را نمیشود به نام سند جا زد و به مردم ارائه کرد بلکه به نظر میرسد باید کل آن را بازخوانی کرد.»
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «ما باید مشارکت را یک رویکرد ببینیم که تمام امور آموزش و پرورش براساس آن تنظیم شود، خوشبختانه این رویکرد مشارکت در سند تحول بنیادین وجود دارد، اما متأسفانه باید بگویید فرهنگ مشارکت ضعیف است، مشارکت یک باور است و باید فرهنگ سازی شود.»
او افزود: «اقتصاد دولتی دیگر جواب آموزش و پرورش را نمیدهد. مشارکت درون و برونسازمانی از رویکردهای مورد نظر ما است.»
نوید ادهم تکوین و تعادل هویت را یکی از بحثهای مهم سند تحول دانست و گفت: «یکی از چرخشهای اصلی این است که آموزش و پرورش ما که امروز یک نظام آموزشی است باید به یک نهاد فرهنگی ـ تربیتی تبدیل شود. ما باید نسلی را تربیت کنیم که خروجی آن آدمهایی باشند که سند تحول از ما خواسته است، انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر میخواهیم ایران، ایران بماند باید هویت ملی تقویت شود.»
او ادامه داد: «خیلی از کارها باید از آموزش و پرورش شروع شود. سنین کودکی و نوجوانی بهترین سن هویتیابی است.»
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کوچکانگاری آموزش و پرورش را یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: «متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش را کوچک دیدند و بر روی آن سرمایهگذاری نکردند و به همین خاطر رفتند در جاهای دیگر سرمایهگذاری کردند و آدمهای حرفهای و قوی را به آنجا بردند و همه اینها باعث شد ما اکنون درگیر تهیه چهار بخاری باشیم.»
او هویت ایرانی را شامل ابعاد مختلف هویت قومی و محلی، هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت مدرن دانست و افزود: «کار ما در آموزش و پرورش این است که بین این چهار مؤلفه توازن برقرار کنیم، قبل از انقلاب عدهای تأکید بر افراطیگری و ملیتگرایی ایرانی داشتند و موفق نشدند، بعد از انقلاب هم افراط و تفریط در مواجهه با فرهنگ و تمدن غرب داشتیم و این هم موفق نشد و اکنون ما باید تبیین دقیق مبانی نظری هویت اسلامی ایرانی، صیانت از زبان خط و ادبیات فارسی، توجه متوازن و متعادل به مؤلفههای هویت ایرانی اسلامی، تقویت نگرش مثبت به گذشته اسلام و ایران را در دستور کار قرار دهیم تا شاهد وضعیت بهتری باشیم.»
نوید ادهم در پایان گفت: «زمانی که ما ربع رشیدی داشتیم آکسفورد هم وجود نداشته است. فکر میکنم که رسالت آموزش و پرورش از منظر سند تحول این است که گذشته، حال و آینده را به هم پیوند بزند.»
ارسال دیدگاه