وزیر آموزش و پرورش: همه برنامههای مدارس باید ناظر بر اهداف پرورشی و فرهنگی باشد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که همه برنامهها و درسهای مدارس باید ناظر بر اهداف پرورشی و تربیتی باشد.
سیدمحمد بطحایی در برنامه «شهر برگ» که با موضوع جایگاه پرورش در نهاد آموزش و پرورش کشور بر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت، به سوالات دانشآموزان پاسخ داد. این برنامه پیش از گفتوگو با وزیر آموزش و پرورش به سراغ مدارس و دانشآموزان رفته بود تا سوالات و درخواستهای آنها را جمعآوری و از سیدمحمد بطحایی جواب آنها را جویا شود.
دانشآموزان درخواستهایی مختلفی را مطرح کرده بودند از قبیل افزایش امکانات ورزشی در مدارس، توجه بیشتر به حوزه پرورشی، افزایش بودجه مدراس برای برگزاری ادوهای مختلف و البته یکی از دانشآموزان برای وزیر آموزش و پرورش صدایی ضبط کرده و گفته بود: «ای کاش زندگی کردن را بیشتر به ما یاد دهید، همه زندگی درس نیست». دانشآموز دیگری از وزیر آموزش و پرورش سوال کرده بود که وقتی اسم این وزارتخانه آموزش و پرورش است، چرا به پرورش کمتر از آموزش اهمیت داده میشود؟ اما دانشآموز دیگر اعتقاد داشت که بحث پرورشی در مدارس کم نیست و این زیاد بودن حوزه آموزش است که پرورش را هم کمرنگ کرده است.
دانشآموز دیگری از وزیر خواسته بود تا در روزهای آلودگی هم مدارس را تعطیل کنند و دیگری از سیدمحمد بطحایی درخواست کرده بود که آنها را طوری بزرگ کنند که باادب بار بیایند و گیر دوستان ناباب نیافتند.
وزیر آموزش و پرورش با ابزار خوشحالی از نوع سوالاتی که دانشآموزان از او پرسیده بودند گفت: «این همان صدای دانشآموزانی است که من، امثال من و خانوادهها باید بشنویم.»
او ادامه داد: «اشکالات و انتقاداتی که دانشآموزان به نظام آموزش و پرورش کشورشان دارند، اشکالهای بسیار درستی است. ما وقتی صحبت از پرورش میکنیم منظورمان آن دسته از فعالیتها و برنامههایی است که بچهها را برای زندگی کردن آماده میکند.»
بطحایی افزود: «این صحبتها را ما معلمان و خانوادهها باید بارها و بارها بشنویم چون دنیایی از گفتنیها در این صحبتها هست که جهتگیری نظام آموزشی ما را تصحیح میکند و باید به سمت نیازهایی که دانشآموزان در سوالات و درخواستهای خود بیان کردند، حرکت کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما دهها اردوگاه ملی در سراسر کشور داریم که خدمات فرهنگی و پرورشی به دانشآموزان ارائه میکنند و حتی در برخی از مواقع مدارس غیردولتی ما از این امکانات استفاده میکنند. همه برنامهها و درسهای ما در مدرسه باید ناظر بر اهداف پرورشی و تربیتی باشد.»
چرا آموزش و پرورش درباره هر تغییری مقاومت میکند؟ سوالی بود که بطحایی به آن پاسخ داد و گفت: «جامعه نسبت به آموزش و پرورش در مقایسه با سایر دستگاهها، حساسیت بیشتری دارد، وقتی میخواهیم تغییری را از یک زوایه آغاز کنیم، بلافاصله صدای عدهای درمیآید که این تغییرات مشکل ایجاد میکند، ما به گذشته عادت کردهایم که یکی از مهمترین موانع هم این است.»
او افزود: «امیدوارم اگر روزی برنامه دیگری از دانشآموزان در مدارس تهیه کردید، ما بشنویم که دانشآموزان از اینکه زندگی کردن را در مدارس یاد میگیرند، خوشحال هستند. بشنویم که میگویند ما در مدرسه یاد میگیریم چگونه با همسالان خود نشستوبرخاست کنیم، صحبت کنیم، احترام گذاشتن به بزرگسالان و تکریم بزرگترها را یاد میگیریم. اینها هدفهایی است که امیدوارم به زودی از زبان فرزندانم در برنامه مشابهی بشنوم.»
ارسال دیدگاه