لاریپور، متخصص آموزش پزشکی: مدرکگرایی با اصلاح سیاست پذیرش دانشجو باید اصلاح شود
تهران (پانا) - علیرضا لاریپور، متخصص آموزش پزشکی معتقد است برای حل مدرکگرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود.

علیرضا لاریپور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با طرح این پرسش که جای مهارتآموزی در آموزش و پرورش کجاست گفت: «آیا همه دانشآموزان فارغالتحصیل باید وارد دانشگاه شوند؟ آیا همین دانشجویان میتوانند از آنچه آموختهاند استفاده کنند؟»
او افزود: «سیستم آموزش و پرورش، دانشآموزان را ناچار کرده است به دانشگاه بروند. دانشآموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درسخواندن را نمیآموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه مییابد.»
مدیرسابق آموزش سازمان نظام پزشکی گفت: «البته در رشته پزشکی دانشجویان در کنار استاد آموزشهای عملی میبینند و کمتر با معضل روش درس خواندن مواجهایم.»
او درباره معضلات اساسی در حوزه آموزش پزشکی گفت: «طبق مطالعاتی بیش از ۹۴ درصد فارغالتحصیلان پزشکی عمومی قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص و فوق تخصصی دارند. تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی نیز فراگیر شده است و همه میخواهند تخصص بگیرند.»
لاریپور افزود: «فرایندهای ما در دانشگاه اشتباه است و نباید انتظار داشته باشیم محصول تام و تمامی از سیستم خارج شود. مردم فرزندان خود را به سمت رشتههای پزشکی سوق میدهند و تمایل بالای شرکتکنندگان در کنکور موید آن است.»
این متخصص آموزش پزشکی ادامه داد: «صحیح است که قانون کم نداریم اما برخی قوانین زیادی، برای دور زدن قانونهای قبلی است. وزیر آموزش و پرورش میگوید نمیتواند کنکور را حذف کند، پس چه کسی میتواند؟ امروز در تلویزیون آموزش تستزنی داده میشود و یادگیری مفهومی در آن وجود ندارد. افرادی با یک سری ترفند تستزنی را آموزش میدهند و فرد باسوادی تحویل دانشگاه نمیشود. فرهنگ مدرکگرایی در مدارس ایجاد شده است.»
او افزود: «برای حل مدرکگرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود. یعنی کسی که توانایی خواندن درس پزشکی ندارد به سمت آن نرود. دوم آنکه آنکه فرایند استخدام با ارائه مدرک اصلاح و یا حذف شود همچنین تنوع و تکثر در مدرکها حذف شود.»
ارسال دیدگاه