در دیدار با اعضای تشکل کانون تربیت اسلامی
وزیر آموزشوپرورش: کیفیتبخشی و اجرای سندتحول نیازمند بودجه مضاعف است
تهران (پانا)- وزیر آموزشوپرورش در نشست با اعضای تشکل کانون تربیت اسلامی به اهمیت اجرای سندتحول و تشکیل کمیته اجرایی این سند اشاره و تاکید کرد کیفیتبخشی و اجرای سندتحول نیازمند بودجه مضاعف است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در این جلسه با قدردانی از تلاش همهکسانی که در بهبود آموزشوپرورش تلاش میکنند، گفت: «در شرایط فعلی احتمال اینکه بتوانیم تمرکز نهادهای دیگر را بر موضوع آموزشوپرورش زیاد کنیم کار سختی است اما این کار با کمک تشکلهای آموزشوپرورش و افرادی که در حوزههای مختلف حضور دارند و میتوانند ارتباطهای مختلفی ایجاد کنند امکانپذیر است.»
او یادآوری کرد ۹۸درصد بودجه آموزشوپرورش صرف پرداخت حقوق میشود. بطحایی گفت: «عملاً بودجهای برای کیفیتبخشی وجود ندارد و از طرفی اجرای سند تحول نیازمند تغییرات مختلفی در آموزشوپرورش است که این تغییرات نیاز به بودجه مضاعفی دارد و باید در بودجه دیده شود.»
سید محمد بطحایی درباره برنامههای تحولی در آموزشوپرورش ازجمله حذف کنکور، آزمونها در مدارس ابتدایی و آزمون ورودی مدارس خاص گفت: «اجرای این طرحها با مقاومت زیادی مواجه است و تا زمانی که این برنامههای تحولی اجرا نشود مدارس ما به مسیر اصلی خود برنمیگردند و در چنین شرایطی چطور میتوان سند تحول را اجرا یا حیات طیبه و انسان و عبد صالح تربیت کرد. در حالی که مافیای کنکور و آزمون با مقاومت زیاد از اجرای برنامه درسی مقاومت میکند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود و باوجود چنین مافیایی نمیتوان تربیت عبد صالح و تجلی حیات طیبه را در مدارس دنبال کرد.»
او ادامه داد: «بخش زیادی از نیروهای آموزشوپرورش سابقه تربیت معلم ندارند و با مجوزهای مختلفی که از سوی مجلس داده شده است و بدون شرکت در آزمون استخدامی و مشخص شدن صلاحیتهای علمی لازم استخدامشدهاند، در این شرایط و با وجود چنین نیروی انسانی آیا اجرای سند تحول و نقشی که در اهمیت تربیتمعلم برای آن قائل هستیم امکانپذیر است و معلمی تربیت میشود که بتواند سند تحول را اجرا کند و کودکان ما را به حیات طیبه برساند؟»
بطحایی گفت: «با وجود همه شرایط سخت استخدامی توانستیم برای اولین بار حدود ۴۰هزار نفر دانشجو معلم را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم و با بهینه شدن زمان تحصیل این دانشجویان امیدواریم زودتر وارد آموزشوپرورش شوند.»
سعی میکنیم خانوادهها را به تربیت فرزندانشان آگاهتر کنیم
سید محمد بطحایی بر اهمیت ارتباط با خانوادهها بهعنوان ذینفعان آموزشوپرورش تأکید کرد و گفت: «با تولید برنامههای آموزشی به خانوادهها سعی داریم خانوادهها را به تربیت فرزندانشان آگاهتر کنیم و این برنامه ها که از طریق سیناروبیک پخش میشود کمک میکند در اجرای سند تحول و ساختن انسان صالح بتوانیم از توانمندیهای خانوادهها استفاده کنیم و سعی داریم تا این آموزش های ارائه شده در سیناروبیک را برای خانوادهها اجباری کنیم و هنگام ثبتنام دانشآموزان، اولیا گواهیهای آموزشهایی که دیده اند ارائه دهند.»
سید محمد بطحایی با اشاره به اهمیت رویکرد عمیق به مسائل تربیتی گفت: «تزویر و دورویی در مدارس باید از بین برود. دانشآموزان در مدرسه یک رفتار و پوشش دارند و در بیرون از مدرسه پوشش و رفتار آنها تغییر میکند و باید به سمتی برویم که این اتفاق نیافتد و تربیتی داشته باشیم که انسانها در همه احوال خودشان باشند.»
فرصت خوبی بای برنامههای مفید و عمیق در آموزش و پرورش است
در ادامه این نشست عادل عبدی، مشاور وزیر آموزشوپرورش گفت: «حضور فردی بهعنوان وزیر آموزش و پرورش که تمام سابقه خدمتیاش در آموزشوپرورش است فرصتی مناسب است تا برنامههای مفید و عمیقی که آموزشوپرورش به آن نیاز دارد، اجرایی شود.»
او با اشاره به تأسیس هیئتهای اندیشهورز در ماههای گذشته گفت: «به دنبال مشارکت همه تشکلهای فرهنگیان در عرصه آموزشوپرورش هستیم که با نقد و یا طرح برنامههای جدید به موفقیت آموزشوپرورش کمک کنند و باید از زمان و وقتی که این تشکلها برای بهبود امر آموزش و پرورش میگذارند تقدیر و قدردانی کنیم و همه باهم باید کمک کنیم تا آموزشوپرورش بر مدار بهبود قرار گیرد.»
در ادامه این نشست نمایندگانی از کانون تربیت اسلامی سخنرانی کردند. تمرکز فعالیتهای آموزشوپرورش را روی بیمه معلم و توانمند شدن آن بتوانیم برای ارائه خدمات بیشتری به فرهنگیان، توجه به تقویت تعاونیهای مصرف و مسکن فرهنگیان، حمایت تشکلها از آموزش و پرورش در زمان تصویب بودجه، تقدیر از تهیه زیرنظامهای سند تحول و ابلاغ آنها به استانها و ارسال لایحه رتبهبندی به دولت، استفاه نشدن از واژههای حیات طیبه و انسان صالح که حاصل تجارت چهل ساله بودهاند، نام نبردن از شناخت و توجه به معصوم، استفاده از همان واژههای آشنا و مصطلح استادیار و دانشیار استفاده کنیم در طرح رتبهبندی فرهنگیان، پیشنهاد هیئتامنایی شدن آموزشوپرورش برای بهبود بودجه آموزشوپرورش، ایجاد یک سند راهبردی و نظامنامه جامع برای کشف و تربیت استعدادهای درخشان، مغفول ماندن پرورش و پژوهش در مدارس سمپاد و تأکید زیاد بر آموزش کنکور، انتقاد از ملاک صرفا آموزشی برای جذب نیروهای آموزشی در مدارس سمپاد و استفاده نکردن از نیروهای معلم، صرف بخشی از بودجههای آموزشوپرورش در مدارس سمپاد برای مسابقاتی که آموزشوپرورش آنها را به رسمیت نمیشناسد، هزینه این مدارس برای اردوهای خارج کشور، تقدیر از موضع وزیر درباره اردوهای خارج از کشور، انتقاد از کاهش ساعتهای پرورشی در مدارس متوسطه، عدم تعادل در ورودی و خروجیهای آموزشوپرورش استثنای، متناسبسازی نشدن مدارس عادی برای فضای کودکان استثنایی، تقدیر از اقدامهای شجاعانه وزیر با دینمداری و تقید به انقلاب، بررسی دلایل اجرا نشدن سند تحول در مدرسه، لزوم کمک دولت و مجلس به اجرای سند تحول، انتقاد از مدیریت تحصنها و تجمعها توسط برخی تشکلها، تاکید بر شتاب گرفتن حرکت سند تحول و روشن شدن تکالیف مجلس و دولت در این مورد، تاکید بر ارزیابی از سند تحول و رفع ایرادهای آن در شورای انقلاب فرهنگی، لزوم استفاده از شورای تربیت که در سند تحول مطرح است و هماهنگی دستگاهها در این شورا تا بهعنوانمثال آموزشوپرورش درحالیکه برای اجرای سند گام برمیدارد دستگاه دیگری با تبلیغات کنکور این گامها را خنثی نکند، پیگیری همترازی بازنشستگان و شاغلان، برنامههای بلندمدت در حوزه تربیتی،لزوم بررسی ناکارآمدی برنامههای پرورشی در مدارس، داشتن نقشه راه برای تربیت دینی که با پمپاژ اطلاعات دینی امکانپذیر نیست، کشف استعدادها و خلاقیتها توسط معاونت پرورشی، تمرکز روی تربیت معلم برای عمق بخشیدن فعالیتهای پرورشی باید روی تربیتمعلم، کشف استعدادهای مناسب معلمی از زمان دانشآموزی، برطرف کردن ضعف در خروجی دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و تاکید بر تشکیل کمیته احصا حقوق معلم برای جبران کمبود اختیار معلم در برابر دانشآموز از جمله نظرها و پیشنهادهایی بود که حاضران در جلسه مطرح کردند.
ارسال دیدگاه