مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
اصلاح آییننامه ارزشیابی توصیفی دبستانیها
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اصلاح آییننامه ارزشیابی توصیفی دبستانیها و سنجش عملکرد واقعی دانشآموزان در طرح ارزشیابی توصیفی، خبر داد.
به گزارش ایسنا، مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش به طرح ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ارزشیابی توصیفی به عملکرد واقعی دانشآموزان متناسب با شرایط آنها توجه میشود حقوق دانشآموز نیز بیشتر رعایت خواهد شد.
او درباره زیرساختهای فرآیند ارزشیابی توصیفی دانشآموزان ابتدایی گفت: ارزشیابی توصیفی دوران آزمایشی و پایلوت خود را گذرانده است. یکی از مهمترین اقداماتی که باید در فرآیند آموزش انجام شود سنجش عملکرد دانش آموزان است که یک جزء جداییناپذیر از فرآیند آموزش و یادگیری محسوب میشود.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این سنجش علاوه بر اینکه معلم را در شناسایی دانشآموز خود کمک میکند، موجب آگاه شدن اولیاء از وضعیت تلاش و درس فرزندان شان نیز خواهد شد. در گذشته این فرآیند توسط معلمان و از طریق سوالات کتبی و با مقیاس نمرهای صفر تا ۲۰انجام میشد که با توجه به مطالعات انجام شده پیرامون معایب آن، آموزش و پرورش تصمیم گرفت جریان سنجش جهت دهنده و در عین حال آرامش دهندهای را برای دانشآموزان و اولیاء ایجاد کند.
شکوهی در پاسخ به اینکه آیا ارزشیابی توصیفی میتواند ارزش افزودهای برای دانشآموزان ایجاد کند؟ گفت: در برخی مدارس تراکم و جمعیت کلاس بالاست و به دلیل آنکه معلمان باید بازخورد توصیفی دهند کار برایشان سخت میشود. البته این فرآیند از پایه اول ابتدایی اجرا میشود و بنابراین اولیاء و دانشآموزان با این سبک ارزشیابی آشنا هستند و آموزگاران سراسر کشور نیز آموزشهای لازم را دریافت کردهاند.
او درباره انجام تکالیف در مدارس و واگذاری مسئولیت به دانشآموزان در نظام ارزشیابی توصیفی گفت: اینکه دانشآموزان با چه ابزار و مسئولیتی ارزشیابی شوند به هدف آموزش و پرورش بر میگردد. در برخی موارد حفظ کردن، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید ابزاری را فراهم کنیم تا حفظیات دانشآموزان را بسنجد. در برخی موارد هم تحلیلها و نوشتهها و حتی فعالیت عملی دانشآموزان اولویت پیدا میکند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای ارزشیابی توصیفی ابزارهای متفاوتی را در نظر گرفتهایم. در این نظام، معلم میتواند از آزمونهای کتبی و تکلیفهای عملی برای سنجش دانشآموزان استفاده کند.
شکوهی افزود: البته نگرانیهایی در جامعه مبنی بر کاهش سواد و تعمیق یادگیری در پی ارزشیابی توصیفی وجود دارد. این دغدغه و نگرانی در سطح جامعه وجود دارد، اما یکی از ویژگیهای نظام ارزشیابی این است که متناسب با شرایط کلاس، دانش آموزان و معلم انجام شود. باید تلاش کنیم دانشآموزان را به عنوان پدیدهها و واقعیتهای خاص و ویژه در نظر بگیریم و معلم نیز متناسب با آن، برنامه آموزشی و روش ارزشیابی از آنها را پیشبینی کند. در ارزشیابی توصیفی به عملکرد واقعی دانشآموزان متناسب با شرایط آنها توجه میشود و به همین علت حقوق دانشآموز نیز بیشتر رعایت خواهد شد.
او درباره مراحل مختلف ارزشیابی توصیفی افزود: یافتههای علمی فراسرزمینی هستند و معمولاً قابلیت اجرایی شدن در سایر مناطق را نیز دارند اما قطعا این طرح در ایران متناسب با شرایط و نیازها بومی سازی شده و فرآیند و مراحل خود را طی کرده است و طرح ارزشیابی توصیفی قطعا استانداردهای خاصی دارد، شورای عالی آموزش و پرورش آییننامهای را مصوب کرده و دقیقا ضوابط آن به صورت قانونی تعیین شده است. ما همچنان به دنبال اصلاح آییننامه و تکمیل فرآیند در پی مطالعات جدید هستیم.
ارسال دیدگاه