رئیس دانشگاه فرهنگیان خبر داد:

کنگره صدمین سال تاسیس تربیت معلم اسفند برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان جرئیات صدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در ایران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۶۴۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کنگره صدمین سال تاسیس تربیت معلم اسفند برگزار می‌شود

حسین خنیفر با حضور در استودیو الفبا گفت: «تجربه زیسته نداریم که مستندسازی شود، تجربه اندوخته فراموش شده داریم که اگر ثبت نشود تبدیل به افسانه می‌شود؛ برای همین است که تحقیق تاریخی سنگین‌ترین پژوهش است. مسائل یقینی تجربه تاریخی به یک سری مبانی و مطالبی تبدیل می‌شود که بالای ۹۰ درصد تحریف شده است. یکی از این موارد پیشینه بحث نظام تعلیم و تربیت در ایران است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «در بین دوره‌های تاریخی قبل از اسلام دو دوره وجود دارد که در آن دوره‌ها نظام آموزشی معرفی شده داریم؛ دوره هخامنشی و دوره ساسانی. زمانی تعلیم و تربیت به صورت رسمی آغاز شد که برخی سیاست‌مداران در اثر منازعات مرزی به مصالحه با کشورهای مختلف رسیدند. ۱۶۷ سال پیش دارالفنون راه‌اندازی شد و در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی اولین دارالمعلم ایجاد شد و امسال صدسالگی تربیت معلم است.»

او افزود: «در سال ۱۳۶۰، ۴۰۰ مرکز تربیت معلم و کاردانی ایجاد شد و در دوره جدید تعلیم و تربیت با روش‌های رسمی و غیررسمی در کنار هم حرکت کرد. مراکز تعلیم و تربیت تا سال ۹۰ ادامه فعالیت دادند اما در زمان آقای حاجی بابایی ۳۰۲ مرکز تعطیل شد و ۹۸ مرکز اکنون در حال فعالیت است؛ ۶۴ پردیس دختران و ۳۴ پردیس پسران.»

برپایی نمایشگاه آثار تاریخی تعلیم و تربیت همزمان با صدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم

خنیفر گفت: «من با نام دانشگاه فرهنگیان مخالف هستم و می‌خواهم آن را دانشگاه تربیت معلم نامگذاری کنم، به همین خاطر نامه‌ای نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم. ۱۰۰ معلم برتر ایران و جهان را شناسایی کرده‌ایم تا مشخصات آنان برای ما مشخص شود و برای ۹۸ مرکز برای نصب در سالن‌ها در نظر بگیریم.»

او گفت: «برای برگزاری کنگره صدمین سال تربیت معلم اقدامات خوبی انجام دادیم. به عنوان مثال نمایشگاه آثار تاریخی تعلیم و تربیت را خواهیم داشت. یکی از آرزوهایم این است که کتاب‌های قدیمی مانند دینی دوم دبستان سال ۵۲ را در کنار این کنگره داشته باشیم تا نحوه درست زندگی کردن و آداب معاشرت را به دانش‌آموزان یاد دهیم.»

دایره‌المعارف دو جلدی تعلیم و تربیت تهیه می‌شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان از تدوین دایره‌المعارف دو جلدی برای این کنگره خبر داد و افزود: «چند سخنران در این کنگره خواهیم داشت. می‌توان برای نظام آموزش و پرورش برنامه صدساله ریخت. فراخوان مقاله خواهیم داشت که چکیده آن در قالب یک کتاب چاپ می‌شود. کتاب گفت‌و‌گوها، کتابی از خاطرات تربیت معلم سراسر کشور و کتاب تطبیقی از نظام‌های تعلیم و تربیت از سراسر کشور را نیز خواهیم داشت.»

خنیفر از برگزاری کنگره صدمین سال تربیت معلم در اسفند امسال خبر داد و گفت: «کتب تربیت معلم باید مستندسازی شود. ما به دنبال بیدار کردن خرد جمعی و التفاتات تعلیم و تربیت هستیم. باید برای زنده کردن نظام تعلیم و تربیت تلاش کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار