مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا: راههای کنترل خشم را به معلمان و دانشآموزان آموزش دهیم
تهران (پانا) - مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا برآموزش راههای کنترل خشم به معلمان و دانشآموزان خبر داد.
سرهنگ علیرضا حمیدیفر در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع آسیبهای اجتماعی گفت: «اعتیاد، خشونت و درگیری ببن فردی، خودکشی، طلاق، آسیبهای فضای مجازی روسپیگری و سرقت از جمله اولویتهای آسیبهای اجتماعی هستند.»
او درباره تنبیه دانشآموزان و ضرب و شتم معلمان که این روزها اخباری از آن به گوش میرسد افزود: «این روزها تنبیه دانشآموز و یا بالعکس تعرض به معلمان شنیده میشود، اما در آموزش و پرورش جای بررسی بیشتری دارد و باید در آنجا به دقت مورد توجه قرار بگیرد.»
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا افزود: «بدیهی است آسیبها تبعاتی با خود به همراه دارد. امروز دانشآموزان ما وقت زیادی را سرگرم فضای مجازی هستند. این فضا نیز چون کنترل نشده است و برخی والدین آگاهی لازم را ندارند نمیتوانند کنترل کنند به همین علت با روحیه و روان نوجوانان بازی میشود.»
حمیدیفر ادامه داد: «یادگیری تحت استفاده بیش از حد از فضای مجازی کاهش مییابد. اینها روابط بین معلم و دانشآموزان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.»
او درباره خشونت علیه معلمان گفت: «اختلال تعادل بین معلم و دانشآموزان مشکلاتی به همراه دارد که روابط خشن از این جمله هستند. باید همانطور که معلمان خود را کنترل میکنند دانشآموزان را نیز طوری تربیت کنند که جلوی چنین مسائلی گرفته شود. اگر شکایتی باشد به قوه قضائیه ارجاع میشود. اما مهم آن است که راههای کنترل خشم را معلمان و دانشآموزان بیاموزند.»
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا افزود: «نیروی انتظامی به وفور روی موضوع مهارتهای کنترل خشم کار میکند. شبکه مشاوره و مددکاری از بزرگترین شبکه هاست؛ ۴۴ مرکز مشاوره داریم و ۶۵۰ کلانتری ما دارای واحد مشاوره هستند.»
او افزود: «تفاهمنامهای نیز با آموزش و پرورش داریم که متخصصان ما در حوزه مشاوره و روانشناسی حضور مییابند و راهکارهای کنترل خشم و مانند آن را آموزش میدهند که البته منطقه با منطقه متفاوت است و به عنوان مثال اگر در منطقهای معضل اعتیاد بیشتر دیده میشود متخصصان ما درباره چگونگی پیشگیری از اعتیاد به دانشآموزان آموزشهایی ارائه میکنند.»
حمیدیفر در پاسخ به پرسشی درباره اثربخشی این اقدامات گفت: «قطعا اگر چنین برنامههایی اجرا نمیشد اوضاع بدتر از حالا بود. حدود ۱۳ هزار شهید را در حوزه اعتیاد و پیشگیری از قاچاق مواد تقدیم انقلاب کردیم. به همان نسبت که نیروی انتظامی از جانش مایه میگذارد و در برابر آنها که جامعه را تهدید میکنند ایستادگی میکند در برابر مسائل اجتماعی و به ویژه پیشگیری نیز بیتفاوت نیست و حساس است و به همین علت در سال ۷۸ معاونت اجتماعی ناجا شکل گرفت.»
او ادامه داد: «پدیدههای اجتماعی نیازمند راهکارهای اجتماعی هستند. باید ریشه و عامل مشکلاتی چون بزهکاری را پیدا کرد.»
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا گفت: «رابطه تنگاتنگی با آموزش و پرورش داریم. طرح نماد با محوریت آموزش و پرورش و همکاری چند دستگاه در قالب نظام مراقبت اولیه دانشآموزان شکل گرفته است. در این طرح مسائل دانشآموزان شناسایی و بسته به مشکلشان به بهزیستی نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و... معرفی میشوند.»
او ادامه داد: «اگر مدیر مدرسهای درخواست داشته باشد میتواند از نزدیکترین مقر انتظامی خود کمک بگیرد.»
حمیدیفر درباره وضعیت مدارس حاشیه شهرها با مدارس شمال شهر گفت: «حاشیهنشینی معلول مهاجرت از شهرهای دیگر است. فرد نخبه که به شهر بزرگ میآید در خود شهر ساکن میشود اما حاشیهنشینی معلول فقر و بیکاری در دیگر شهرهاست.»
ارسال دیدگاه