در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان گلستان
رضوان حکیمزاده: کاهش تراکم کلاس درس در مدارس استثنایی باید با جدیت دنبال شود
تهران(پانا)- هفدهمین جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش گلستان با حضور معاونان وزیر آموزش و پرورش در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش گلستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، احسان گوهری راد، مدیر کل آموزش و پرورش گلستان دراین جلسه گزارشی از وضعیت آموزش و پرورش گلستان، ساماندهی نیروی انسانی، استقرار پایه دوازدهم، کتاب های نو نگاشت، صدور ابلاغ همکاران، وضعیت انتصاب مدیران جدید، وضعیت استخدامی های ماده ۲۸ و جذب دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان به مدارس ارائه داد.
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز دستاوردهای آموزش و پرورش استان گلستان را ناشی از همکاری همه دست اندرکاران آموزش و پرورش در این استان دانست و بعد از تشکر از همه معلمان آموزش و پرورش در استان گلستان، گفت: «امیدواریم که بازدیدهای اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی منشاء خیر برای این استان و کشور باشد.»
او ادامه داد: «مدرسه فراتر از چند کلاس درس است و جایی است که تربیت دانش آموزان منطبق با سند تحول بنیادین باید در آن اتفاق بیفتد. برای پیاده کردن این سند در مدارس، نباید مدرسه را محدود به چند کلاس درس دانست.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «راهبران آموزشی در مناطق محروم و گروههای آموزشی در شهرها، عناصر کیفیتبخشی به آموزش هستند و نقش کلیدی در زمینه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند و باید به نقش کلیدی آنها توجه ویژه داشته باشیم.»
حکیم زاده به همکاریهای خوب با سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: «کاهش سختی کار و تراکم کلاس درس در مدارس استثنایی باید با جدیت دنبال شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش تعلیم عشق ورزیدن به زندگی و انجام تکالیف مهارتمحور را در دوره ابتدایی یک ضرورت دانست و گفت: «در دوره ابتدایی باید رقابتها را به رفاقتها و نیز به رغبتها تبدیل کرد از این رو جشنواره ها هرگز نباید به دلیل رقابت، از اصالت خود فاصله بگیرند.»
رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی تلفیقی است
مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، نیز به خدمات حمایتی برای دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: «سازمان استثنایی بر اساس اصل تفاوتهای فردی بنیان شده است.» او رویکرد عادیسازی را یک رویکرد جهانی دانست و گفت: «نگاه و رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی، رویکرد تلفیقی است.»
او طرح سنجش را از مهم ترین فعالیتهای آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «دستاوردهای سنجش حتی میتواند در حوزه بهداشت کشور موثر باشد.»
فرآیند یاددهی و یادگیری باید از دانشآموزان و معلم پشتیبانی کند
اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه گفت: «بحث نیروی انسانی بحث بسیار جدی است و ساماندهی نیروی انسانی یک نکته کلیدی در این زمینه است. تمام مصوبهها، باید طرح توجیهی که در آن میزان منابع و نیروی انسانی داشته باشد را به همراه خود داشته باشند.»
او ادامه داد: «تمام طرح هایی که به اسم کیفیت تصویب میشوند باید پیوست نیروی انسانی داشته و منابع آن مشخص باشد. تمام مجوزهایی که برای نیروی انسانی به آموزش و پرورش داده میشود همواره برای جذب معلم است.»
چهاربند هسته اصلی مدرسه را کلاس درس دانست و گفت: «مدرسه یک سازمان است که قلب آن کلاس درس است از این رو فرایند یاددهی و یادگیری، باید از دانشآموزان و معلم پشتیبانی کند. اختصاص نیرو در دیگر پستهای شاغل در آموزش و پرورش نباید به معلم و حضور معلمان در کلاس درس آسیب بزند و برای ما اولویت اصلی حضور معلم در کلاس درس است.»
۲درصد اعتبار ما صرف کیفیتبخشی میشود
مهرداد خان ماکو، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: «بحث استانی شدن اعتبارات جدی شده است که خوشبختانه ظرفیت و پتانسیل خوبی در این زمینه در استان گلستان وجود دارد. ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتی و ۵درصد دیگر اختصاصی است که از این میزان ۹۸ درصد صرف هزینههای پرسنلی و تنها ۲ درصد صرف حوزه کیفیت بخشی آموزش میشود.»
او ادامه داد: «آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ تاکنون با کسری بودجه مواجه بوده است و هیچ تناسبی بین فعالیت های آموزش و پرورش و برنامه های این دستگاه با بودجهای که به آن تعلق می گیرد وجود ندارد.»
خان ماکو گفت: «استانها باید برنامه توسعهای داشته و برنامهمحور باشند. در همین راستا رتبه بندی فرهنگیان به دولت ارائه شده و امیدواریم که در پاییز امسال این طرح اجرایی شود.
نظام صلاحیت حرفهای پشتوانه طرح رتبهبندی معلمان است
یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: «تحول در منابع انسانی به عنوان قالب ثروت از آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش از دوره ابتدایی شروع میشود.»
او ادامه داد: «در آموزش و پرورش، کلاس درس پایتخت دانش و تربیت است. مدرسه مکانی است که باید در آن ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد از این رو بهترین نیروها باید در مدرسه حضور داشته باشند.»
او معلم را محور اصلی تحول در فرایند یاددهی و یادگیری دانست و گفت: «هرگز به معلم نباید نگاه کارمندی داشت چرا که معلم یک هویت علمی و تربیتی دارد.»
نجفی از ارسال لایحه رتبهبندی و نظام پرداخت هماهنگ معلمان به دولت خبر داد او گفت: «پشتوانه اصلی طرح رتبهبندی معلمان، نظام سنجش و صلاحیت حرفهای معلمان است.»
او ادامه داد: «آییننامه اجرایی بند هـ در حال تدوین است و اجرای این طرح یک انقلاب مالی در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد. آموزش و پرورش نباید بپندارد که مسئول تعیین هدفها و چشماندازهاست چرا که این موضوع بر عهده حاکمیت است و با همین نگاه باید گفت که مجلس شورای اسلامی محل تدوین احکام توسعه است و دولت وظیفه اجرایی کردن این برنامه را بر عهده دارد.»
ارسال دیدگاه