مدرس تئاتر و داور سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری:
آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان تئاتر عروسکی در مدارس استفاده کند
تهران (پانا) - مدرس تئاتر و داور سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور به "تخیل" به عنوان وجه اشتراک طبع دانش آموزان با تئاتر عروسکی اشاره و تاکید کرد آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان تئاتر عروسکی در مدارس استفاده کند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اردشیر صالحپور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر که به عنوان داور در بخش تئاتر عروسکی، در سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور حضور دارد، گفت: «در حوزه هنر، اتفاق خوبی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است، وقتی سخن از وزارت آموزش و پرورش به میان میآوریم، یعنی صحبت از پایهایترین وزارتخانههای یک نظام است. هر آنچه که زندگی و آینده را تشکیل میدهد، از نهادی به اسم آموزش و پروش شکل می گیرد.»
او افزود: «این به آن معناست که بعد از نهادی به اسم خانواده، بلافاصله باید به آموزش و پرورش توجه کرد؛ آموزش و پرورشی که صرفا علم و علمآموزی و علمآوری برایش مهم نیست و به تربیت انسان و فضیلت او نیز اهمیت میدهد؛ به طور مثال در انگلیس میبینیم که هر دانشآموزی موظف است در کلاس هفتم یا هشتم دبیرستان یکی از متنهای شکسپیر را بخواند و تحلیل کند یا در فرانسه هر فرانسوی ملزم است که یکی از کارهای بالزاک را بخواند. اما در ایران هنوز این الزام وجود ندارد که مثلاً گلستان سعدی یا شاهنامه فردوسی یا آثاری از این دست مورد توجه باشد. در حالی که باید امر هنر، پا به پای آموزش پیش برود.»
بخش نمایشهای عروسکی با اقبال خوبی روبرو شده است
صالحپور هنر را بهترین طریق برای پرورش دانست و ادامه داد: «هنر یک روش غیرمستقیم و در عین حال زیباشناسانه است و جای خوشحالی است که بخش نمایشهای عروسکی، با اقبال خوبی روبرو شده است! تا اندازه ای که من به شخصه اصلاً انتظار نداشتم که بچهها در این سطح ظاهر بشوند و خوشبختانه بچهها نشان میدهند که تا حد مطلوبی با تکنیکهای مختلف تئاتر عروسکی اعم از؛ سایهای، عروسک نخی، عروسکهای باتومی، گونههای دیگر آشنا هستند و از آنها استفاده می کنند و این یک پیام آشکار دارد و آن این است که علاقه، دانش و مهارت در این بخش جدی قلمداد شده است.»
دانشآموز باید بتواند با سادهترین ابزار کار کند
او به برخی گلایههای دانشآموزان از کمبود بودجه و بعضی نابسامانیها اشاره کرد و گفت: «این موارد اصلاً اهمیت چندانی ندارد و بنا نیست ما توقع کار حرفهای از این بچهها داشته باشیم و معتقدم دانشآموز باید بتواند با سادهترین ابزار کار کند و با این وجود نوع کارهایی که در این جشنواره عروسکی مطرح شد و به نمایش درآمد، نشان از علاقه، پیگیری و جدیت بچه ها دارد که این نکته بسیار حائز اهمیت است.»
آموزش و پرورش حتماً باید از فارغ التحصیلانِ رشته عروسکی در مدارس استفاده کند
صالحپور افزود: «به نظرم آموزش و پرورش حتماً باید از فارغالتحصیلانِ رشته عروسکی در مدارس استفاده کند و مطمئناً بهرهگیری از این افراد در قالب نیروهای نیروهای قراردادی، خرید خدمت، پارهوقت ، ساعتی ... و هر شکل ممکنِ دیگر، میتواند به رشد و پیشرفت بچهها کمک شایانی کند و یقین داشته باشید که اگر این افراد در کنار دانشآموزان باشند، سطح کارِ آنها چند پله بالاتر خواهد رفت.»
او ادامه داد: «باید توجه داشت که بچهها تا چه بخشی میتوانند غریزی عمل کنند؟! این یک ضرورت است که باید به بخشهای دیگر مثل مهارت، تجربه و دانش آنها نیز در این حوزه اهمیت داده شود.»
باید تئاتر عروسکی و همچنین تئاتر کودک جدی قلمداد شود
او به افق روشن و امیدوارکننده آینده تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: «من معتقدم که باید تئاتر عروسکی و همچنین تئاتر کودک جدی قلمداد شود و اگر آموزش و پرورش تئاتر عروسکی و تئاتر کودک را که در ژانر وظایف ماهوی و ساختاری نظاماش است، جدی بگیرد یقیناً این کار تضمینی است برای رشد تئاتر کشور؛ چرا که همین بچه ها قرار است فردا بیایند و بازیگران و هنرپیشههایی حرفهای مثل کریم اکبری مبارکه یا ایرج محمدی شوند.»
تئاتر عروسکی از یک ویژگی خاص با عنوانِ " فانتزی تخیل" برخوردار است
صالحپور در پاسخ به این پرسش که اصولاً بخش تئاتر عروسکی در چنین جشنوارهای چه تاثیراتی بر هویتشناسی دانشآموزان خواهد داشت، گفت: «تئاتر عروسکی از یک ویژگی خاص با عنوانِ " فانتزی تخیل" برخوردار است که تئاتر صحنهای از آن بیبهره است و این با طبع کودک که اساساً با تخیل زندگی میکند و نوع نگاهش به زندگی به اقتضای سن و سالش به این مایه نزدیک است، همخوانی دارد و یقیناً این گونه تئاتر میتواند در شکلگیری شخصیت و هویت او موثر باشد.»
هر پدیده علمی، هر اختراع و هر اکتشافی ابتدا از تخیل آغاز میشود
او ادامه داد: «این امری بدیهی است که هر پدیده علمی، هر اختراع و هر اکتشافی، ابتدا از تخیل آغاز میشود. بنابراین تخیل پایه علم است و تئاتر عروسکی نیز به واسطه ویژگی خاصش، زبان خوبی دارد؛ زبانی که هم با دنیای کودکی مرتبط و هم برای سایر افراد شیرین است و ما هر گاه که از واقعیتها گریز پیدا میکنیم به دنیای خیال پناه میبریم. به قول مولانا " بیحقیقت نیست در عالم خیال" و این واقعیتی انکارناپذیر است که خیال هم بخشی از حقایق هستی است.»
صالحپور در توضیح بیشتر گفت: «بنابراین شکی نیست که این گونه تئاتر، از جمله بخشهای خوبی است که در برنامه جشنواره گنجانده شده و ما یقین داریم موثر خواهد بود. به طوری که در بخش داوری نقد حضوری و مستقیم داریم، بحث کارشناسی ما جدی است و با مصادیق کاری پیش میرود. قطعاً اگر بچهها آموزههای چنین جشنوارهای را به کار ببندند و دقت و ممارست کافی داشته باشند میتوانیم در سالهای آینده یک جشنواره عروسکی مستقل ببینیم و چه بسا حتی با تمرین بیشتر، بتوانند اجرای عمومی، حداقل برای خود دانشآموزان داشته باشند. در کارشناسی آموزش و پرورش، توجه به تئاتر کودک و تئاتر عروسکی، بعنوان یک ژانر مستقل میتواند اثرات خوبی داشته باشد.»
او در پایان گفت: «نیابد این را از ذهن دور کنیم که از طرفی بسیاری از این بچهها بصورت غریزی کار کردهاند و از طرف دیگر اکثر آنها در شهرستانها حتی مجال و امکانی برای تماشای تئاتر عروسکی ندارند! به نظر من در کارشناسی آموزش و پرورش، توجه به تئاتر کودک و تئاتر عروسکی، به عنوان یک ژانر مستقل میتواند اثرات خوبی داشته باشد. چرا که کودک از عروسک جدا نیست و امروز میبینیم که دیگر عروسک برای دانشآموز ما فقط یک وسیله بازی و تفنن و سرگرمی بچهگانه به شمار نمیرود و بچهها امروز از عروسک به عنوان یک مدیوم فرهنگی استفاده میکنند و از طریق آن حرف میزنند و مسائل و مشکلات را مطرح میکنند.»
ارسال دیدگاه