رئیس سازمان نوسازی: باید مدارس سبز شناسنامهدار و ردهبندی شوند
رخشانیمهر: آموزش و فرهنگسازی دو اصل مهم در توسعه مدیریت سبز در مدارس است
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر شناسنامهدارکردن و ردهبندی مدارس سبز تاکید کرد و آموزش و فرهنگسازی را دو اصل مهم در توسعه مدیریت سبز در مدارس دانست.
![رئیس سازمان نوسازی: باید مدارس سبز شناسنامهدار و ردهبندی شوند](https://cdn.pana.ir/thumbnail/Y2QyMjUzzZas/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHbL6dEuOeVw8sAIKXaKdntA,,/Y2QyMjUzzZas.jpg)
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی، در اولین جلسه شورای سیاستگذاری توسعه مدارس سبز که به ریاست مهراله رخشانیمهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هدف سیاستگذاری و بررسیهای لازم درباره طراحی و احداث مدارس سبز و همچنین توسعه مدیریت سبز در مدارس برگزار شد، ابتدا گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی مرکز راهبری مدیریت سبز سازمان نوسازی در حوزههای اجرایی، مطالعات، برنامهریزی، ترویج و فرهنگسازی مدرسه سبز ارائه شد که در آن شاخصهای ساختاری به عنوان استانداردهای زیستمحیط (طراحی ساختمان سبز، بهینهسازی مصرف انرژی، مدیریت مصرف آب و پساب، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت منابع، مصالح و پسماند و حملونقل پاک) و نیز شاخصهای انسانی موثر (ویژگیهای مدیریتی، آموزش و فرهنگسازی) در بحث مدرسه سبز مطرح شد.
همچنین روند اجرای طرح مدرسه سبز در سه استان تهران، زنجان و سیستانوبلوچستان که به صورت پایلوت انتخاب شدهاند در این گزارش ارائه شد و اعضای حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادات خود را برای اجرای هر چه بهتر طرح مدیریت سبز در مدارس ارائه کردند.
معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این جلسه گفت: «شورای راهبری مدیریت سبز ادارات کل استانها مطابق با شیوهنامه ابلاغی سازمان تشکیل شده و برنامههای اعمال مدیریت سبز را در فضاهای آموزشی در حال طراحی و در دست اجرای استان پیش میبرند.»
مهرالله رخشانیمهر بر شناسنامهدارکردن و ردهبندی مدارس سبز، استفاده از ظرفیتهای معماری بومی به عنوان بهترین الگوهای سازگار با اقلیم و محیط زیست هر منطقه و در نظر گرفتن اصول معماری اسلامی ایرانی تاکید کرد و دو موضوع آموزش و فرهنگسازی را در مدیریت سبز مدارس بسیار مهم دانست. او گفت: «موضوع ساخت مدارس سبز و رعایت الزامات زیستمحیطی فقط در ظاهر فیزیکی ساختمان مدارس نمیتواند ما را در رسیدن به اهداف کلان این طرح یاری کند؛ بلکه باید در دو مقوله مهم آموزش و فرهنگسازی این موضوع، نه تنها در بین دانشآموزان، بلکه در سطح مدیران، کارکنان، معلمان و حتی اولیای دانشآموزان نیز اقدامات موثری انجام شود.»
احداث سه آموزشگاه با شاخصهای مدرسه سبز در تهران، زنجان و زاهدان
عماد مخدومی مدیرکل دفتر فنی سازمان نوسازی مدارس کشور هم در این جلسه گفت: «یک آموزشگاه 18 کلاسه در تهران، یک آموزشگاه 18 کلاسه در سیستان و بلوچستان و مجتمع آموزشی 36 کلاسه در استان زنجان با شاخصهای مدرسه سبز احداث میشود. با طراحی و احداث مدارس جدید با اصول و شاخصهای مدون زیست محیطی، این سازمان در نظر دارد برای بهینهسازی مصرف آب و انرژی و نیز ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف، شاخصهای مدیریت سبز را در مدارس موجود نیز پیادهسازی کند.»
شاخصهای مدرسه سبز تدوین و به استانها ابلاغ میشود
عماد مخدومی افزود: «با انجام مطالعات دقیق تجربیات پیشین در ایران و نیز الگوهای موفق جهانی، تدوین شاخصهای مدرسه سبز برای ابلاغ به ادارات کل استانها و توسعه این مدارس در سطح کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.»
در این جلسه که با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، موسسه آموزش علمی کاربردی صنعت آب و برق، کمسیون انرژی سازمان نظام مهندسی و برخی استادان دانشگاه، برگزار شد موضوع ترویج فرهنگ مدیریت سبز در مدارس خیرساز، استفاده از ظرفیت خیرین و تشویق آنها برای احداث مدارس سبز، همچنین بهرهگیری از نظرات سازمانها و نهادهای غیردولتی فعال در این حوزه و تدوین برنامه چندساله سازمان در توسعه مدارس سبز با تکیه بر انجام پژوهشهای دقیق علمی بررسی شد.
ارسال دیدگاه