وزیرآموزش و پرورش: مشارکت، راه نجاتبخش آموزش و پرورش و رسیدن به کیفیت است
تهران (پانا) - وزیرآموزش و پرورش تاکید کرد اگر مردم در کنار نظام تعلیم وتربیت باشند، مشکلات کنونی همچون فضا و امکانات و منابع حل میشود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی، صبح امروز پس از بازدید از بخشهای مختلف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در جمع کارشناسان این سازمان، با گرامیداشت و تبریک میلاد با سعادت حضرت امام رضا علیهالسلام، گفت: «از تلاش و زحمات همکاران در سازمان درباره کمکی که برای زلزلهزدگان کرمانشاه داشتند، تشکر میکنم که در شرایط سخت اقتصادی، این حرکت ارزشمند علاوه بر آثار تربیتی، تاثیرات عاطفی و روانی خوبی را هم برجای گذاشت.»
وزیر آموزش وپرورش گفت: «ما همه یک تیم هستیم و اشکال و نقص در یک بخش از تیم، به کل مجموعه برمیگردد و اگر تیم در خدمت به مردم و رضایت خداوند موفق شود، موفقیت برای همه تیم هست و اگر ناکامی در رسیدن به هدف باشد متعلق به همه اعضای تیم هست و ما باید با شناخت بیشتر به وظیفه، گامهای موثرتری برای حل مشکلات مردم برداریم و خدمت بیشتری کنیم.»
بطحایی ادامه داد: «اگر نظام تعلیم و تربیت را از گذشته تاکنون مورد واکاوی قراردهیم، این مشخص میشود که از زمانی که آموزش و پرورش دیواری به دور خود کشید و بیان شد که تمام تعلیم وتربیت در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، روزبهروز بر مشکلات آموزش و پرورش افزوده شد و زمانی که ارتباط آموزش و پرورش با نهادها قطع شد، از کیفیت فاصله گرفت.»
وزیر آموزش و پرورش به دستاوردهای مشارکت مردم در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «زمانی که از مشارکت صحبت میکنیم به این معنی نیست که بار سرانه دادن دولت را به دوش مردم بگذارید و باید نگاه به مشارکت در بخش غیردولتی نگاهی باشد که افق نجاتبخش آموزش و پرورش شود اگر مردم در کنار نظام تعلیم و تربیت باشند، مشکلات کنونی همچون فضا و امکانات و منابع حل میشود و بیشک مشارکت راه نجاتبخش آموزش و پرورش است و مسیر رسیدن به کیفیت است.»
لزوم توسعه آموزش از راه دور برای رسیدن به عدالت آموزشی
او افزود: «در بحث توسعه مدارس غیردولتی از ۸درصد به ۱۱درصد رسیدهایم و این به معنای کاهش وظایف دولت در سرانه مدارس نیست بلکه به معنای افزایش فضا برای حضور مردم در نظارت و برنامهریزی در امور آموزشی و پرورشی است و برای پاسخگویی به اعتماد مردم باید نظارت دقیق بر مدارس غیردولتی وجود داشته باشد.»
بطحایی به آموزش از راه دور و ظرفیتهایش اشاره کرد و گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عدالت آموزشی از نظر کمی توسعه خوبی داشتیم و رتبه خوبی در نظامهای جهانی داریم، اما از حیث کیفی و عدالت کیفی فاصله داریم و آموزش از راه دور میتواند نقش موثری در برقراری عدالت کیفی داشته باشد و برای این منظور باید آموزش از راه دور دامنه خدماتش را وسیع کند تا از نظر کیفی هم به مطلوبیت برسیم.»
او همچنین به ظرفیت شوراها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «باید بخش عمدهای از مشارکت نهادهای مدنی، عمومی و مردم از طریق شوراها انجام بگیرد و اگر این مسیر هموار شود و شوراها را در تمامی ارکان آموزش و پرورش فعال کنیم، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حل میشود.»
ارسال دیدگاه