رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد

فعالیت حدود ۱۵۰۰ پایگاه سنجش برای ثبت‌نام در دبستان

سنجش در مناطق عشایری رایگان خواهد بود

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعالیت ۱۴۷۲ پایگاه اجرای طرح سنجش بدو ورود به دبستان خبر داد. به گفته او حدود ۵۳ پایگاه‌ها به صورت سیار در مناطق عشایری فعال هستند.

کد مطلب: ۸۲۷۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت حدود 1500 پایگاه سنجش برای ثبت‌نام در دبستان

مجید قدمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته این طرح اجرا خواهد شد و بخشنامه آن نیز به استان‌ها ارسال شده است.

او از فعالیت ۱۴۷۲ پایگاه اجرای این طرح و حدود ۵۳ پایگاه‌ به صورت سیار در مناطق عشایری خبر داد و گفت: ۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر نیروی انسانی در این پایگاه‌ها حضور دارند و به استان‌ها اجازه داده شده است تا آغاز طرح را اعلام کنند. آغاز اجرای طرح تا ۱۵ روز آینده مشخص می‌شود و پایان این طرح نیز تا اواخر شهریورماه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با اجرای این طرح پیش بینی می‌شود که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سنجیده شوند که افراد پیش از دبستان هم به صورت اختیاری می‌توانند مورد ارزیابی قرار گیرند. نتیجه این ارزیابی برای ثبت‌نام سال آینده مدنظر قرار خواهد گرفت.

قدمی گفت: برای این ارزیابی ۲۵ هزار تومان از خانواده‌ها اخد می‌شود که این ارزیابی در مناطق عشایری به صورت رایگان خواهد بود در حالی که هزینه ۲ میلیارد تومانی برای ما دارد اما سعی داریم از اعتبارات دولتی صرف این موضوع شود تا افراد بیشتری ارزیابی شوند.

او انجام ارزیابی‌ها را شرط ثبت‌نام دانست و افزود: خانواده‌ها برای ثبت‌نام به مدرسه می‌روند و ثبت‌نام اولیه دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و از طریق مدرسه به نزدیکترین پایگاه طرح سنجش ارجاع داده خواهند شد. همچنین کارت واکسیناسیون هم باید کامل داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: اگر دانش‌آموزی واکسن ناقص زده و یا نزده باشد به مراکز ارجاع داده می‌شود زیرا برگه ثبت‌نام بعد از ارزیابی صادر خواهد شد. اگر همکاران مشکوک به مشکل شوند آنان را به مرحله تخصصی ارجاع می‌دهند تا نوآموز مجددا مورد سنجش قرار گیرد.

قدمی افزود: اگر دانش‌آموزی بعد از این مرحله مشکل داشته باشد باید به مدارس شرایط ویژه‌ استثنایی بروند اما اگر شرایط نابینایی یا ناشنوایی داشته باشد از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم انتخاب کنند که فرزندشان به مدرسه استثنایی یا مراکز عادی با آموزش فراگیر برود.

قدمی گفت: سال گذشته هزار و ۵۰۰ نفر سنجش شذتذ که ۶ درصد آنها یعنی ۸۸هزار نفر چپ دست و ۹۴درصد راست دست بودند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است نزدیک به ۲۲ درصد والدین دانش‌آموزان ازدواج فامیلی داشته‌اند.

او گفت: حدود ۱۵۵هزار نفر از والدین بی‌سواد شناسایی و آمار و نشانی آنان را به سازمان نهضت سواد آموزی ارسال کردیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۵ درصد نوآموزان دچار چاقی مفرط بودند یعنی حدود ۷۴ هزار و ۴۱۷ نوآموز چاقی مفرط و ۱.۵ درصد لاغری شدید داشتند. ۰.۴ نوآموزان نیز دچار کوتاهی قد بودند.

قدمی از شناسایی ۶۸ هزار دیرآموز در سال گذشته خبر داد و گفت: حدود هزار و ۶۰۰ نوآموز در طرح تلفیق وارد مدارس عادی شدند و ۸ هزار ۷۴۷ نفر به مدارس استثنایی راه پیدا کردند.

او گفت: سنجش در دوره پیش دبستانی را اجباری نکردیم اما این طرح کمک می‌کند تا بتوانیم غربالگری و مداخله بهنگام داشته باشیم. پیش بینی می‌کنیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کودک قبل از دبستان طرح سنجش را انجام دهند.

قدمی از تلاش برای اجرای برنامه‌ها منطبق با سندتحول بنیادین خبر داد و گفت: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، فراگیر سازی آموزش از مطالبات در سندتحول بنیادین است.

او از تقویت اعتبارات فعالیت‌های ورزشی خبر داد که از هر مدرسه یک معلم تحت آموزش دوره‌های تربیت مدرس قرار می گیرند و گقت: جهت‌گیری ما حرکت به سمت تقویت ورزش‌های قهرمانی و تربیت ورزشکاران قهرمان است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور به طرح خدمات حمایتی اشاره کرد و گفت: از سه سال گذشته تا کنون ۱۶ هزار دانش‌آموز از ما خدماتی چون کاشت حلزون و دارو گرفته‌اند. در این مدت هیچ پرونده‌ای برگشت نخورده و هزینه درمانی تمام پرونده‌ها را پرداخت کرده‌ایم. مجموع رقم حمایتی در این زمینه بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

او ادامه داد: این اقدام باعث افزایش آمار دانش‌آموزان شده است هرچند متاسفانه با پدیده پنهان سازی فرزندان معلول توسط برخی خانواده‌ها روبرو هستیم و معتقدیم آمار حضور دانش‌آموزان در مدارس استثنایی باید بیش از ۱.۵ برابر آمار فعلی موجود باشد.

قدمی گفت: هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که مدرسه درآن نداشته باشیم. اقدامات خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته که از جمله آن‌ها تدوین محتوای آموزشی برای اوتیسم‌هاست. اگر دانش‌آموز اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی باشد به مدارس استثنایی ارجاع می‌شود که آمار فعلی در مدارس ما ۲ هزار و ۱۱۷ نفر است و اگر اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی نباشد در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. همچنین اگر نمره کم هوشی دانش‌آموز اوتیسم زیر ۵۰ باشد به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور از چاپ کتب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد و گفت: فقط کتب جدیدالتالیف با تاخیر بیشتری چاپ می‌شوند. کتب بریل نیز در حال آماده سازی هستند. قیمت کتب همان قیمت پشت جلد کتب عادی است اگرچه برای دولت بیش از ۱۵ برابر هزینه دارد.

او ادامه داد: معتقدیم باید شمار مراکز اختلالات یادگیری به ۷۰۰ مرکز برسد و در هر منطقه یک مرکز اختلال یادگیری داشته باشیم. اختلال یادگیری دلایل متعددی دارد که نداشتن دانش کافی معلم اول دبستان می‌تواند یکی از عوامل بروز اختلال یادگیری در دانش‌آموزان باشد و به همین علت باید مجرب‌ترین معلمان را در این مقطع بکار بگیریم.

قدمی از دایر شدن هشت مرکز خدمات مشاوره ویژه در مراکز استان‌ها تاکنون خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی جدی برای تقویت و توسعه آموزش‌های فراگیر داریم. باید بتوانیم بچه‌ها را برای زندگی آماده کنیم. آموزش آن‌ها همیشه در سیستم گلخانه‌ای امکان پذیر نیست. پیش بینی کردیم با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس ۱۰ مدرسه بدون مانع را در هر استان داشته باشیم.

او ادامه داد: هزینه تحصیل در مدارس استثنایی سه تا چهار برابر تحصیل در مدارس عادی است. ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه سالانه ماست که برای تحصیل حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز صرف می‌شود. هزینه تحصیل در مدارس خاص برای هر دانش آموز حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

او در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه بزرگترین مشکل دانش‌آموزان استثنایی بحث اشتغال است آیا جهت گیری شما در آموزش و پرورش استثنایی به سمت آموزش حرفه و مهارت است گفت: دانش‌آموزان نابینا به سمت علوم انسانی می‌روند و ناشنوایان نیز به سمت فنی و حرفه‌ای سوق داده خواهند شد.

قدمی گفت: برای دانش‌آموزان آسیب دیده ذهنی دوره‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌آموزی گذاشتیم زیرا آموزش بچه‌های استثنایی را به سمت آموزش‌های حرفه‌ای برده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برگزاری این دوره‌ها هزینه‌های سنگینی دارد در مدارس ما برای تحصیل در دوره متوسطه بالای حدود ۳ تا ۴برابر دانش‌آموزان عادی هزینه می‌شود.

او ادامه داد: مصوبه‌ای در شورای سازمان داشتیم که در شیفت دوم مدارس تعاونی‌ها و کارگاه‌هایی را برای دانش‌آموزان درنظر بگیریم تا با توجه به شرایط بومی استان‌ها زمینه آموزش مهارت فراهم شود.

قدمی گفت: رویکرد ما در پایگاه‌های تابستانی آموزش مهارت زندگی است که در این پایگاه‌ها حدود ۶ هزار دانش‌آموز یعنی ۱۰درصد بچه‌ها شرکت خواهند کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم اما ۶۰ درصد بودجه سازمان تخصیص داده شد با این حال تا جایی که می‌توانستیم ایاب و ذهاب را تقبل کردیم. اگر سرویس نباشد دانش‌آموز به مدرسه نمی‌آید. امسال هم بر پوشش ایاب و ذهاب تاکید داریم و پیش بینی می‌کنیم بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته باشد. از شهرداری‌های استان‌های دیگر درخواست می‌کنیم به کمک ما بیایند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره میزان ورودی نیروی انسانی در سال جاری گفت: سهمیه ما از محل دانشگاه فرهنگیان حدود ۳۰۰ نفر و خروجی حدود ۶۰۰ نفر است. درخواست کردیم استمرار خدمت همکاران در آستانه بازنشستگی و جذب نیروی آزاد برای ما فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار