وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: توسعه متوازن زیر نظام‌های سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در نشست شورای راهبردی سند تحول، بر توسعه متوازن زیر نظام‌های سند تحول بنیادین تأکید و این کار را از مهم‌ترین وظایف شورای راهبردی سند تحول دانست.

کد مطلب: ۸۲۶۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: توسعه متوازن زیر نظام‌های سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سیدمحمد بطحایی با اشاره به تلاش‌هایی که پیش‌ازاین برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت گرفته است گفت: از دستاوردها و نتایج اقدامات انجام‌گرفته در خصوص عملیاتی شدن سند تحول استفاده خواهد شد و در دوره جدید اجرایی شدن سند با توجه به زیر نظام‌هایی که تصویب‌شده است و آخرین زیر نظام که در هفته‌های‌آتی مصوب می‌شود عملاً برنامه‌های استقرار سند تحول بنیادین مشخص و معین‌شده و مسیر برای عملیاتی شدن هموارتر خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید مقام معظم رهبری بر تعیین جدول زمان‌بندی اجرایی شدن سند تحول را بسیار مهم دانست و افزود: شورای راهبردی سند تحول بنیادین باید برای اجرایی شدن و پیاده‌سازی زیر نظام‌ها، بازه زمانی داشته باشد و بداند پیش‌زمینه‌ی اجرای هر زیر نظام کدام زیر نظام دیگر است تا مسیر را برای اجرا هموار نماید و در این خصوص سامانه‌ای برای رصد میزان عملیاتی شدن سند طراحی‌شده که میزان عملکردها در آن به‌روز می‌شود و می‌توان نحوه‌ی اجرا و دست یابی به اهداف را پایش کرد.

بطحایی گفت: برای استقرار زیر نظام‌ها سه نوع ساختار سازمانی، تصمیم‌گیری و تصمیم سازی پیش‌بینی‌شده که شامل کارگروه‌ها، شورای راهبردی سند تحول و شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود. کارگروه‌ها به ازای هر زیر نظام هستند که با توجه به وظایفی که برای آن‌ها تعریف‌شده فرایند تصمیم سازی و اجرایی شدن برنامه‌های زیر نظام‌ها را بر عهده‌دارند.

او ادامه داد: لایه بعدی شورای راهبردی سند تحول است که ساختار بالادستی کارگروه‌ها است و مرتباً فعالیت‌ها و پیشرفت‌ها را نظارت و ارزیابی می‌کند و راهنمایی‌های لازم را برای هماهنگی و هم سویی انجام می‌دهد. هماهنگی لازم برای توسعه متوازن زیر نظام‌ها مهم‌ترین وظیفه شورای راهبردی است چراکه عدم توازن یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم و برخی زیر نظام‌ها بیشتر و برخی کمتر پیشرفت عملکردی داشته‌اند و در لایه سوم ساختاری، شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان مرجعی است که سیاست‌گذاری می‌کند و مسئول اجرایی شدن سند و پاسخگویی به مراجع بالاتر است.

وزیر آموزش‌وپرورش به مراحل نهایی تصویب ششمین زیر نظام اشاره کرد و گفت: پس‌ازآنکه زیر نظام ششم تصویب شد تنها اجرای برنامه‌های زیر نظام‌ها تکلیف حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش خواهد بود و به‌تدریج به سمتی خواهیم رفت که غیرازاین برنامه‌ها، برنامه دیگری نداشته باشیم.

در ادامه مددی مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در سند تحول بنیادین به راه‌اندازی سامانه پایش اهداف سند تحول اشاره کرد و گفت: فرایند احصای عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در سند تحول بنیادین مبتنی بر دو بخش عملکردی برنامه درس ملی و اقدامات معاونت‌ها در شش سال گذشته است که در آن ساختار سه‌بخشی اهداف عملیاتی، راهکارها و برنامه‌ها برای پیشرفت سند در نظر گرفته‌شده است و نحوه‌ محاسبه‌ پیشرفت اهداف عملیاتی وابسته به راهکارها و پیشرفت راهکارها مبتنی بر پیشرفت برنامه‌هاست.

شایان ذکر است در این نشست اعضای شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف سامانه پایش، به بیان پیشنهاد‌ها خود در خصوص ارتقای سامانه و چگونگی اجرایی شدن زیر نظام‌ها به گفت‌وگو پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار