مراسم اختتامیه جشنواره کارسوق برگزار شد

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه جشنواره کارسوق در 22 اردیبهشت ماه در مدرسه استعدادهای درخشان علامه حلی یک تهران برگزار شد. این جشنواره که با شرکت 400 دانش‌آموز استعداد درخشان  از 16 استان کشور در چهار قطب کشور، تهران، یزد، مشهد و تبریز برگزار شده بود در نهایت 17 پروژه را به عنوان پروژه‌های برگزیده اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۲۱۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مراسم اختتامیه جشنواره کارسوق برگزار شد

به گزارش ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، در این جشنواره‌ دانش‌آموزان به گروه‌های چهار نفره تقسیم بندی شدند و در چهار حوزه کشت باکتری، سلولی، دیو انفورماتیک و بیان ژن به ارایه پروژه پرداختند.

در این همایش فخرالدین دانش آشتیانی اولین دبیر و مؤسس پژوهش محوری در مدارس سمپاد، فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و حسنی معاون ترویج ستاد توسعه زیست فناوری حضور پیدا کردند.

سید مهدی سیدی عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و معاون سابق علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر نقش پژوهش در سیستم آموزشی مدرن گفت: برگزاری این کارسوق به عنوان نخستین کارسوق نتیجه تلاش همه عزیزان از جمله آموزش پرورش و خانم جهانبخش و سایر عزیزان است. در سیستم آموزشی مدرن باید بر اساس پژوهش و مشارکت کار کرد. پژوهش موضوعی عملگرا بوده و با شعار نمیشود به آن رسید، بلکه تلاش برنامه نویسان باید این باشد که کتب را ساده تر کنند و پژوهش محور کارها را پیش ببرند.

مهاجرانی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع جوانان و دانش آموزان گفت: صفت تیزهوش بار سنگینی روی دانش‌آموزان دارد و آنها برای این صفت باید تلاش کنند. پنجمین دوره جشنواره کارسوق در حالی برگزار شد که نتیجه یک کار تیمی بود. در سمپاد باید این دست فعالیت‌ها را که عمیق است گسترش داد. کشور باید به داشتن افراد و نیروی انسانی باهوش و فعال و جوان افتخار کند و می بایست قدردان این نعمت بود.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های ستاد توسعه زیست فناوری، برنامه‌هایی از جنس کارسوق مهندسی ژنتیک را سبب تربیت جوانان پژوهشگر و پرسشگر دانست و افزود: ما نباید از دانش آموزان توقع داشته باشیم که برای ما کار تجاری انجام دهند و تجاری سازی کنیم؛ بلکه باید به طور ویژه به علوم پایه و بالا بردن روحیه دانش آموزان برای آینده توجه کنیم.

مهاجرانی همه دانش آموزان را که در این راه زحمت کشیدند را عزیز شمردند و گفت که کشور باید به دست خود ما ساخته شود و نباید نگاهمان را به بیرون از آن بدوزیم.

در ابتدای همایش نیز، رضوی مدیر دبیرستان حلی یک ضمن خوش آمد گویی به میهمانان از عزم مجموعه ذیربط خود برای اجرای برنامه به صورت کشوری در دوره آینده خبر داد.

وی افزود: محوریت این است که آموزش به سمت لذت بخش بودن برود و اتفاق بزرگی که در سمپاد افتاد این بود که از پژوهش دانش آموزان و پژوهش محور بودن آنان حمایت شد. سمپاد مبنای کار خود را بر اساس آموزش لذت بخش گذاشت که این اصطلاح، نرم افزار به روزرسانی آموزش پرورش نام دارد. تعریف معلم که در قدیم دانای کل بود ما این تعریف را شکستیم و تعریف جدیدی بر اساس پژوهش و تجربه به آن اضافه کردیم. در واقع سیاست آموزشی امروز سمپاد آن است که دانش آموز از آموزش بر اساس تعریف پژوهش و تجربه لذت می برد. در تعریف جدید اینگونه است که دانش آموز کلاس چهارم در حال تدریس است و در تالار دبیران حاضر می‌شود و هم درس می دهد و هم درس می‌خواند این خود باوری را باید گسترش داد. همانگونه که شهدای ما مانند شهید همت که باور می‌شود و فرمانده جنگ میگردد. برای لذت بردن دانش آموزان باید از این دست سمینارها و از این جنس جشنواره ها را رونق داد . در برنامه ریزی، آن افرادی که دورترین و مسیر و کم سن ترین همیشه برنده هستند.

در انتهای مراسم از تیم‌های برگزیده در دو بخش مقالات پژوهشی و مقالات مروری تجلیل به عمل آمد. در بخش مقالات پژوهشی پرنیان صادقی، پانته آ علامی، مطهره شجاعی و ساینا عظیمیان در قالب تیم استان البرز و آلاء امیریان، سیده آتنا مدرسی و فاطمه سادات هاشمی از استان یزد، به طور مشترک به مقام اول نایل آمدند. در بخش مقالات مروری نیز تیم سنندج متشکل از پانیذ اسدی، پزمیس آل نبی، کارینا حیدری و بیتا دولتی توانست مقام نخست را از آن خود کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار