در دیدار با معلمان؛
لاریجانی: کنکور تمام زحمات آموزش و پرورش را هدر می دهد
تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معلمان با اشاره به وجود موسسات مختلف وآموزشگاه های تست زنی گفت: کنکور تمام زحمات آموزش و پرورش در حوزه تربیت را هدر می دهد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز علی لاریجانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولین ستادی ونمایندگان معلمان سراسر کشور، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: کشوری که خود ادّعای مدیریت جهان را دارد، خیلی راحت توافق بین المللی که سال ها برای آن زحمت کشیده شده بود و موردتأیید جامعه جهانی بود را زیر پا می گذارد.
وی ادامه داد: موضوع برجام تجربه خوبی بود که ما به آمریکا و غرب اعتماد نکنیم، آنها نگاهشان به جهان، نگاه از بالا به پایین است و زمانی که احساس کنند ادامه بازی به نفع شان نیست به راحتی بازی را خراب می کنند.
لاریجانی گفت: ملت ایران سختی های مختلفی را پشت سرگذاشته و شرایط فعلی را نیز به سلامت پشت سر می گذارد و شرایط را سامان دهی می کند، اما فرزندان ما باید بدانند که چه اقداماتی شد و به چه اصولی رسیدیم، اما آمریکا به راحتی عهدشکنی کرد.
وی تصریح کرد: همه جامعه باید قدردان معلم باشند، زیرا معلمان با تربیت فرزندان جامعه، آینده کشور را می سازند،بنابراین نمایندگان مجلس نیز که بسیاری از آنها فرهنگی هستند تمام تلاششان را برای حلّ مشکلات معلمان به کار می برند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ساختمان مجلس مشروطه را یادآور دموکراسی در ایران دانست وخاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل معلمان، منزلت آنهاست که باید حفظ شود، اما حفظ شأن یک معلم نیازمند تأمین معیشت و رفع مشکلات مادّی است.
وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور همه مشکلات معلمان قابل حل نیست و بودجه کافی وجود ندارد ونمی شود به صورت پرشی ویک باره مسائل مالی آموزش وپرورش را رفع کرد، بنابراین خود فرهنگیان باید راهکار ارائه دهند و مشکلات مالی را کاهش دهند.
لاریجانی سپردن آموزش و پرورش به مردم را یکی از راهکارهای حل مشکلات فرهنگیان برشمرد و تصریح کرد: معلمی که سرکلاس ناراضی باشد و دغدغه معیشت داشته باشد، نمی تواند دانش آموزان را ارتقا دهد، لذا باید تلاش کنیم راهکاریهای برای تأمین معیشت معلمان بیابیم.
وی افزود: آموزش و پرورش باید از متدهای جدید آموزشی جهان در فرآیند تعلیم وتربیت استفاده کند و
روش های سنتی را تغییر دهد و با جایگزین کردن کارهای تحقیقی و پژوهشی، پرورش دانش آموز پژوهش گر را در دستورکار قرار دهد، زیرا با روش های سنتی دانش آموز در پایان تحصیلی به یک انبار محفوظات تبدیل می شود.
رئیس قوه مقننه ادعان کرد: تحول و تغییر در آموزش و پرورش باید با سرعت بیشتری صورت گیرد و با استفاده از
مدل های مختلف آموزشی کیفیت در مدارس ارتقا یابد و معلمان از فراگیری متدهای آموزشی روز دنیا عقب نمانند.
وی تصریح کرد: امروزه بازار کار برای دانش آموزان فنی وحرفه ای بیشتر از سایر رشته های تحصیلی است. در سال های اخیر شاهد هجوم افراد به سمت رشته های پزشکی و در نتیجه شاهد تراکم در این رشته ها و خالی ماندن صندلی رشته های غیرپزشکی در دانشگاه ها هستیم، بنابراین آموزش و پرورش باید در جهت ایجاد توازن بین رشته های تحصیلی تلاش و در این زمینه در مدارس فرهنگ سازی کند.
لاریجانی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در راستای حذف کنکور گفت: همه زحمات نظام تعلیم و تربیت را کنکور هدر می دهد، زیرا دانش آموز به جای فراگیری مهارت در مؤسسات مختلف آموزشی، مهارت تست زنی می آموزد و از سایر مهارت های زندگی باز می ماند، بنابراین تست زنی جای تربیت را گرفته است.
وی کاهش فشار به دانش آموزان را امری ضروری برشمرد و عنوان کرد: تست زنی و کنکوری کارکردن، خلاقیت و ابتکار دانش آموزان را از بین می برد، بنابراین وزارت علوم باید درخصوص حذف کنکور با آموزش و پرورش همکاری کند و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه مساعدت می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دانشگاه نیز باید اعتبار و اختیار بدهیم تا دانشجویان خود را انتخاب کنند.
وی در پایان از تلاش های وزیر آموزش و پرورش تقدیرکرد و افزود: مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای حل مشکلات فرهنگیان به کار خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه