مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران تاکید کرد

ضرورت کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش کیفیت بخشی به فعالیت‌های مدارس شاهد را به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران مطرح و بر انجام آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۵۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران

محمدرضا رزاقی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه مدارس شاهد در آموزش و پرورش اظهار کرد: دانستن خواستگاه مجموعه شاهد در آموزش و پرورش براساس اهداف و اصولی است که می‌تواند جهت گیری فعالیت‌ها را مشخص کند.

وی ادامه داد: مدارس شاهد با رویکرد خاصی در سال ۶۵ طی فرمان امام (ره) به نماینده ایشان در بنیاد شهید تحت عنوان رسیدگی به امور فرزندان شاهد و ایثارگران مطرح شد. نقطه آغازین آموزش و پرورش در عرصه شاهد و ایثارگران با فرمان امام آغاز شد.

رزاقی بیان کرد: از سال ۶۵ طی تعامل با بنیاد شهید مدارس شاهد شکل گرفت که در ابتدا برای فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان بود و سپس تغییراتی برای این جامعه هدف ایجاد شد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: در تاریخ ۵ آبان سال ۵۷ دفتر مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش بر حل مشکلات مدارس شاهد و تقویت آن تاکید شد.

وی اشاره کرد: در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۷۸ در مصوبه جلسه ۴۴۱ بحث مدارس شاهد به طور مشخص مورد بحث قرار گرفت تا هزینه‌های دولتی مدارس توسط آموزش و پرورش و موضوعات فوق برنامه آموزش و پرورش از طریق مشارکت اولیا با اقدامات بنیاد شهید انجام شود.

رزاقی بیان کرد: در تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال ۸۱ مصوبه ذکرشده توسط جلسه‌ای به صورت اساسنامه مطرح شد و به صورت طرح شاهد دنبال می‌شود همچنین آیین‌نامه استمرار مدارس شاهد مطرح شد که وزرای وقت آن را امضا کردند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۸۵ مجدد شورای انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۹۲ اساسنامه شاهد را مورد بررسی قرار داد و ترکیب ستادهای مرکزی، وظایف و اختیارات مطرح شد. تاسیس اداره کل شاهد، تامین نیروی انسانی، پیش بینی ردیف بودجه‌ای، جامعه هدف، اولویت قرار دادن فرزندان شاهد و رسیدگی به مسایل آن‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در تاریخ ۱۶ مهر سال ۹۵ شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه مدارس شاهد را ابلاغ کرد و مصوب شد که در بخش وظایف ستاد مرکزی تاسیس و تقویت اداره کل باید مورد تاکید باشد همچنین بانک اطلاعاتی جامعه هدف و بروز رسانی این موضوع نیز مورد بحث و تاکید است.

رزاقی افزود: استاندارسازی مدارس شاهد سراسر کشور هم وظیفه خاص آموزش و پرورش به منظور ایجاد تعادل و تناسب است.

وی همچنین بر ضرورت فعالیت اداره کل شاهد و ضرورت کیفیت بخشی به فعالیت مدارس شاهد به عنوان یک رکن در پاسداشت جامعه ایثارگران به عنوان یک فعالیت تاکید کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ماموریت اداره کل شاهد را در ۳ بخش عنوان کرد و گفت: بخش اول ماموریت ما رسیدگی به امر تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگران که محل تجلی آن مدارس شاهد است و طرح پراکنده مورد بررسی قرار می گیرد.

رزاقی ماموریت دوم مدارس شاهد را بحث ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت، شهادت خواند و افزود: ماموریت سوم ما حمایت از همکاران ایثارگر در آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: نقطه آغاز فعالیت ما ثبت نام است. ما ثبت نام دو گروه را داریم، نخست فرزندان ایثارگر و گروه دوم فرزندان غیر ایثارگر و دانش آموزان واجد شرایط معین هستند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۲۴۳هزار و ۵۲ نفر پیش ثبت نام اولیه را در سه پایه از طریق سامانه سجا انجام دادند که ۱۰۱ هزار و ۵۳ نفر واجد شرایط شده‌اند گفت: در پایه اول ۶۳ هزار و ۳۵۴ نفر ثبت نام کردند که ۲۹ هزار و ۲۶۸ نفر پذیرفته شدند. در پایه هفتم ۹۹هزار و ۲۲۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۶هزار نفر پذیرفته شدند و در پایه دهم ۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۵ هزار و ۷۸۵ نفر پذیرفته شدند.

رزاقی افزود: ۱۳۵۰ مدرسه شاهد داریم که۵۵۹ مدرسه ابتدایی است. از این میزان ۲۶۷ مدرسه دخترانه و مابقی پسرانه است. همچنین ۳۹۴مدرسه دوره متوسطه اول است که ۲۰۴ مدرسه پسرانه و ۱۹۰ مدرسه دخترانه است. ۳۹۷مدرسه دوره دوم متوسطه داریم که ۱۹۳ مدرسه پسرانه و ۲۰۴مدرسه دخترانه است.

مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳هزار و ۸۹۴ کلاس درس شاهد داریم گفت: از این میزان ۶۱۵۵ کلاس درس دوره ابتدایی، ۳۶۴۰ کلاس درس دوره متوسطه اول و ۴۰۹۹ کلاس درس دوم متوسطه است.

رزاقی افزود: جمعا ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز داریم که ۱۷۵ هزار و ۴۲۱ دانش آموز دوره ابتدایی، ۱۰۳هزار و ۴۷۱ دانش آموز دوره متوسطه اول و ۱۰۰ هزار و ۲۱۳ دانش آموز دوره متوسطه دوم هستند. همچنین ۲۳ هزار و ۴۵۲ دانش آموز در طرح پراکنده تحصیل می‌کنند که ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر دختر و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر پسر هستند؛ از این تعداد ۲۰ هزار و ۹۱۵ نفر در بخش شهری و ۲۵۳۷ نفر در بخش روستایی تحصیل می‌کنند. در طرح پراکنده دو ساعت معلم راهنما به ازای هر دانش آموز درنظر می‌گیریم و اعزام می کنیم.

به گفته وی در کنار مدارس شاهد، ۲۹۲ مدرسه ایثارگران داریم که ۴۰ هزار و ۱۶۲ دانش‌آموز دارد.

رزاقی با اشاره به ۴۹۰۰ شهدای فرهنگی، آماری از جامعه ایثارگران اعلام کرد و گفت: آمار کل جانبازان ما ۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر، شهدای دانش آموز ۳۶ هزار نفر، همسر شهدا۱۶۰۲ نفر، فرزند شهید ۱۵ هزار نفر، پدر شهید ۲۵۲نفر، مادر شهید ۱۶۳نفر، برادر شهید ۷۶۱۴ نفر و خواهر شهید ۹۰۰۱ نفر است.

وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیران استان ها به منظور کیفیت بخشی اشاره کرد و گفت: امسال در ۱۶ استان با مدیران مدارس و مناطق و نواحی جلسات آموزشی برگزار کردیم.

رزاقی با اشاره به تغییر ساختار دوره متوسطه و ۱۲ پایه شدن آن و رسیدن دوره درسی در پایه دوازدهم به ۳۹ ساعت گفت: در قالب هفت قطب کل برای مدیران شاهد که نزدیک به ۴۰۰ نفر می‌شدند برنامه ریزی سال آینده را انجام دادیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با رویکرد یادگیرانه گفت: مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس را به این سمت و سو بردیم. طبق سنوات گذشته کنگره ها و یادواره ها را نیز برگزار و تلاش کردیم نگاه ما نو باشد.

رزاقی با اشاره به وظایف و تعاملات بنیاد شهید گفت: طبیعتا انتظار می‌رود بنیاد شهید در وظایف خود که عمدتا مالی و پشتیبانی است بویژه در طرح پراکنده کمک بیشتری داشته باشند. بنیاد شهید بدهی های معوق خود را بویژه در طرح پراکنده از چهارسال گذشته تسویه نکرده است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا با بیان اینکه بالغ بر ۸۵درصد مدارس ما به ابزار اولیه هوشمندسازی مجهز اند گفت: با این حال هنوز همه بسترهای لازم در محتوا و منابع آموزشی و توانمندسازی معلمان در وزارتخانه فراهم نشده است. به دنبال آن هستیم چارچوب های استاندارد سازی را به کمک مدیران تدوین و از مهر سال آینده گام اول را اجرا کنیم.

وی درباره تعادل و تناسب مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد مجموعه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد اما قرار نیست شبیه به مدارس سمپاد دیده شوند و یا شبیه مدارس عادی باشند. در این مدارس باید تناسب فعالیت وجود داشته باشد و ورود آنها به جامعه ورود موفقی باشد.

رزاقی با بیان اینکه در تخصیص نیروی انسانی در وزارتخانه به مدارس اولویت اول با مدارس شاهد است عنوان کرد: بر اساس شناسایی مدیر و توصیه های معاونان آموزشی، معمولا معلمان توانمند انتخاب می‌شوند. هرچند رغبت برای حضور معلمان به علت تفاوت پرداخت با مدارس غیردولتی کمی تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی افزود: هیچ گونه معوقه‌ای بابت حقوق معلمان در مدارس شاهد نداریم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ششم توسعه اسفند ۹۵ تصویب شد ولی بودجه در آذر ماه مصوب شد که چالش ایجاد کرده است گفت: یکی از مصوبات برنامه ششم بازگشت به کار ۱۷ هزار جانباز است که اگر بخواهد اجرا شود اختلاف حقوقشان نسبت به دوره بازنشستگی ۴۰۸ میلیارد تومان در سال می‌شود. همچنین ارتقای مدرک ۷۰ هزار رزمنده در برنامه ششم دیده شده که آن هم بار مالی دارد. در حال رایزنی و مکاتبه برای حل این مشکل هستیم. هنوز نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که این موارد در بودجه ۹۷ دیده شده است یا خیر؟.

به گفته وی از مجموع ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز مدارس شاهد، ۱۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از خانواده ایثارگران هستند که ۹۷ هزار و ۵۰۲ نفر پسر و ۹۶ هزار و ۹۶۲ نفر دختر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار