معاون پرورشی آموزش و پرورش: تیم‌های مداخله فوری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تشکیل می‌شود

کاظمی: امیدواریم در سال آینده هر کلاس یک همیار مشاور و هر مدرسه یک سر تیم داشته باشد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش باتاکید بر به‌کارگیری الگوی 20گانه در فرآیند تربیتی یکی از مشکلات اصلی در حوزه پرورشی را تصور جدابودن امور پرورشی از آموزشی دانست.

کد مطلب: ۸۰۵۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش: تیم‌های مداخله فوری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تشکیل می‌شود

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی در سال آینده عنوان کرد: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی شامل سه حوزه قرآن، عترت و نماز، حوزه فرهنگی و هنری و حوزه مشاوره است که برنامه‌های حوزه‌ای را حول 20 برنامه راهبردی معاونت مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تمامی برنامه‌ها حول برنامه‌های 20 گانه راهبردی طراحی می‌شود، ادامه داد: الگوهایی را برای این منظور طراحی کردیم و می‌توان این موضوع را مهم‌ترین اتفاقی دانست که در حوزه برنامه‌های معاونت پرورشی دنبال خواهد شد.

باید سبد اردویی داشته باشیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از جمله مواردی که به آن توجه داریم چگونگی برگزاری اردوها و سهل‌الوصول کردن آن‌هاست تا کم‌خطرترین را در اردوهای دانش‌آموزی شاهد باشیم.

کاظمی با اشاره به انواع اردوهای دانش‌آموزی تصریح کرد: اردوهای مختلفی شامل اردوهای زیارت اولی، اردوی راهیان نور و اردوهای تفریحی و علمی داریم که درصدد تقویت آنها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت‌های لازم را در حوزه اردوهای تفریحی داریم و به دلیل اینکه نگرانی خانواده‌ها را کم کنیم باید سبد اردویی داشته باشیم.

طراحی جنگ‌های شادی در مدارس

کاظمی تاکید کرد: باید فعالیت‌های قرآنی با رویکرد شادی همراه باشد چرا که اگر دانش‌آموز با شوق و ذوق وارد کاری شود نتایج بهتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید جنگ‌های شادی مدرسه‌ای طراحی کنیم و تئاترهای مدرسه‌ای، سرودهای همگانی و زنگ کتابخوانی فعال شود زیرا این برنامه‌ها نشاط را به مدارس بربازمی‌گرداند.

برنامه‌های پرورشی در مدارس متمرکز می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال تمرکز برنامه‌های پرورشی در مدارس هستیم، اظهار کرد: باید برنامه‌های متنوعی طراحی شود که البته در این میان یکی از مشکلات کمبود زمان است.

کاظمی ادامه داد: یکی از مشکلات ما نگاه تفکیکی به مسائل آموزشی و پرورشی است که باید این مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: به دنبال این رویکرد هستیم تا تمام معلمان، مربی پرورشی باشند، معلمان را تفکیک نکنیم، بلکه کاری کنیم که از فضا و زمان آموزشی استفاده بیشتری داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود برنامه‌های پرورشی و جدا نشدن روند پرورش از آموزش به یک برنامه جامع نیاز داریم و فعلا برنامه را با رویکرد تمرکز مدرسه تدوین می‌کنیم. به مرور زمان از منظر ساختاری هم به این موضوع خواهیم پرداخت تا فضای بیشتری برای فعالیت‌های پرورشی و نشاط‌آور ایجاد کنیم.

در آسیب‌های اجتماعی پیشگیری را بر درمان مقدم بدانیم

کاظمی درباره توجه به مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: در حوزه آسیب‌ها چند موضوع داریم که مساله اول ‌‌ ‌‌پیشگیری است مساله بعدی درمان است که اگر اولویت اول پیشگیری باشد هزینه بسیار کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری آموزش مستقیم و آموزش غیرمستقیم داریم که باید آموزش‌های مستقیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کنترل هیجانات و عواطف، اعتیاد و طلاق و کاهش رفتارهای پرخطر باشد همچنین در آموزش‌های غیرمستقیم دانش‌آموزان، تمرکزی بر آموزش خانواده‌ها داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به طرح نماد اشاره و عنوان کرد: طرح نماد مهم‌ترین طرح کشوری است که برای مقابله با آسیب‌‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است همچنین غربالگری دانش‌آموزان از مواردی است که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در نظر داریم.

تشکیل تیم‌های مداخله‌ای برای مربیان

کاظمی از تشکیل تیم‌های فوری مداخله در بحران برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: مربی و مشاور برای این تیم در نظر گرفته شده است تا در صورت بروز مشکل برای دانش‌آموز به سرعت ورود پیدا کنند.

وی به فعالیت همیاران مشاوره اشاره و عنوان کرد: یکی از فعالیت‌ها برای حل مشکلات دانش‌آموزان، یادگیری از طریق همسالان است که در این زمینه گروه‌های همیاران مشاور را داریم. امیدواریم طرح در سال آینده به گونه‌ای اجرا شود که هر کلاس یک همیار مشاور و هر مدرسه یک سر تیم داشته باشد و شبکه بزرگی از همیاران تشکیل شود تا نقاط آسیب پذیر را شناسایی کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش کمبود مشاوره و چالش نیروی انسانی بیان کرد: در مواردی با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم البته در تلاش هستیم تا معلمان مشاوره را به کار بگیریم.

تعطیلات عید کشاورزی می‌کردم

رئیس سازمان دانش‌آموزی درباره دید و بازدید نوروزی و خاطرات دوران دانش‌آموزی در این روزها عنوان کرد: ایام دانش‌آموزی به دیدن اقوام و خویشان می‌رفتیم و اکنون هم بهترین زمان دیدن اقوام و خویشان به ویژه افرادی که کمتر با آنها دید و بازدید می‌کنیم، تعطیلات نوروز است.

وی درباره تفریحات دوره دانش‌آموزی‌اش در روزهای سال نو گفت: همیشه در ایام نوروز به روستا می‌رفتیم و کار کشاورزی می‌کردیم که هم به عنوان تفریح و هم به عنوان کار برای ما مورد توجه بود. بهترین لذت این دوران را دامپروی و کشاورزی می‌دانستم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار