بطحایی خبر داد: جذب ۱۸ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش
استعدادهای برتر با روشهای بدون آزمون شناسایی میشود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از اعلام شرایط آزمون استخدامی جدید برای ۱۸ هزار نفر در سال ۹۷ خبر داد.
سید محمد بطحایی روز یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: محور اصلی تمام فعالیتها سند تحول بنیادین است. حدود شش سال از ابلاغ این سند گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سالها پیش شروع شده بود .
وی افزود: اخیراً در پایشی که از اجرای سند انجام دادیم، مشخص شد تاکنون ۳۰ درصد از سند مستقر شده است که عدد خوبی نیست و آنطور که باید جلو نرفتهایم .
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه همین ۳۰ درصد نیز دارای پیشرفت متوازن نبوده است، افزود: در بخش منابع انسانی و تجهیزات و فضا پیشرفت خوب نبوده است اما در حوزه برنامه درس ملی پیشرفت خوبی داشتهایم. با همتی که همکارانم دارند تا قبل از سال جاری زیرساختهای لازم را فراهم و کمیتهها و کارگروههای زیرنظامهای سند و شورای راهبردی مربوط کار خود را تا پایان سال شروع میکنند .
بطحایی ادامه داد: تعهد کاری و اداری همه همکاران نسبت به سند را شاهدیم و امیدواریم سال ۹۷ شروع قویتری برای اجرای سند داشته باشیم .
تعیین تکلیف نیروی انسانی تا ۴ سال دیگر
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالشهای پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامعی در این باره آماده شده است، گفت: در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگر مشخص کردیم .
وی اعلام کرد: احتمالاً طی یکی دو هفته آینده شرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطلاعرسانی میکنیم. حدود ۱۸ هزار نفر ظرفیت داریم و امید است فروردین ۹۷ آزمون برگزار شود .
ضرورت تقویت شبکه ارتباطی با ذینفعان آموزش و پرورش
بطحایی به توسعه تعامل با ذینفعان آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: جامعه ذینفعان ما نسبت به سایر دستگاههای اجرایی وضع منحصر به فردی دارند و میطلبد شبکه ارتباطی خود را با آنها تقویت کنیم. در همین راستا تلویزیون تعاملی آماده و برنامههایش بهصورت آزمایشی در حال پخش دارد. خانوادهها و ما معلمان شرکایی هستیم که باید در مسیر ارتقای آموزش همسو باشیم. امیدوارم فاصلهای که امروز با خانوادهها داریم از طریق شبکه تعاملی کمتر شود .
باید از مشارکت معلمان در تصمیمسازیها استفاده کنیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی به نام نیروی انسانی دارد عنوان کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی شاغل و بازنشسته داریم که از حیث تخصص و تعهد کاری مقبولیت و جایگاه بالاتری نسبت به سایر کارمندان دولت دارند. باید از مشارکت همه معلمان در تصمیمسازیها استفاده کنیم .
بطحایی افزود: دو کار را در این باره شروع کردهایم که یک مورد انتخاب دو نماینده بهعنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است. این کار بسیار بزرگی نیست اما تمرینی برای جلب مشارکت مستقیم معلمان در اداره آموزش و پرورش است .
وی ادامه داد: کار دومی نیز در دست اقدام داریم و تا چند روز آینده سامانهاش به بهرهبرداری میرسد که خواسته و مطالبه معلمان است و به مدیریت مدارس برمیگردد .
بطحایی با بیان اینکه مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشند از سال آینده در سامانهای معرفی میشود و همه همکارانی که شرایط لازم برای مدیریت را دارند میتوانند در سامانه اعلام نامزدی، کنند، گفت: سوابق این نامزدها بررسی میشود و همه آنان مصاحبه و رتبهبندی میشوند و در نهایت فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبندی در اختیار مدیر آموزش و پرورش منطقه قرار میگیرد .
حضور در مجلس برای توضیح درباره حذف آزمونها از دوره ابتدایی
وزیر آموزش و پرورش به حذف آزمونها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز از حیث شخصیتی و ویژگیهای روانی به مرحلهای نرسیدهاند که در معرض فشارهای فراوان برای آمادگی آزمونها و زیر بار حجم سنگین کتب کمک آموزشی قرار بگیرند.
بطحایی درباره بیانیه ۱۶۰ نماینده در مخالفت با حذف آزمونهای دوره ابتدایی عنوان کرد: با برخی نمایندگانی که بیانیه را امضا کرده بودند، صحبت کردم که بعد از توضیحات بنده قانع شدند و گفتند باید این توضیحات برای دیگر نمایندگان هم مطرح شود. بنابراین فردا صبح جلسهای در مجلس برقرار است و بنده و همکارانم توضیحاتی را ارائه میکنیم و شاید نگرانیهای نمایندگان با توضیحاتمان برطرف شود. مدارس تیزهوشان در دوره دوم حذف نمیشوند و باقوت به کار خود ادامه میدهند .
وی ادامه داد: کودکان ما نمیتوانند با این فشارها دوران کودکی خود را بهخوبی درک و مهارتهای زندگی را تمرین کنند. وضع خوبی نیست که ۲۵۰ هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته این تصمیم به معنای فراموشی استعدادها نیست و این کار باید با روشهایی غیر از آزمون دنبال شود .
گاهی برنامههای درسی افسردگی را به دانش آموزان تحمیل میکنند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «نمیخواهم همه کاسه و کوزهها را سر آزمون بشکنم و بگویم فقط آزمون نشاط را از مدارس گرفته است»، گفت: اما بههرحال آزمونها بیتأثیر نیستند .
بطحایی ادامه داد: عواملی چون فضای آموزشی بهشدت در کاهش نشاط در مدارس مؤثرند. برنامههای درسی نیز گاهی افسردگی و دلمردگی را تحمیل میکنند و از همه مهمتر نقش معلم بهعنوان عامل نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتماً به این هدف نخواهیم رسید و تجربه ۴۰ سال گذشته این را نشان میدهد. اگر بهصورت متوازن سند تحول را مستقر کنیم حتماً اهداف متعالی تربیتی تا حدودی محقق خواهد شد .
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حذف آزمونهای دوره ابتدایی گفت: نهایت خودخواهی است که بنده هر تصمیمی میگیرم همه آن را بیقید و شرط بپذیرند. فضای انتقادی نسبت به تصمیمات آموزش و پرورش بسیار طبیعی است و اتفاقاً به بحث گذاشتن آن و مشخص شدن ایرادات و اشکالات خواسته ما است. اما از آن سو هم نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم تا همه مقدمات پیشرفت آماده شود .
بطحایی تأکید کرد: آموزش و پرورش آنقدر منابع ارزشمند و فرصت گرانبها دارد که میتواند امیدوار باشد روزی به دروازه روشنی خواهد رسید بهشرط آنکه در تعامل با شرکا و ذینفعان خود باشیم. فکر میکنم با توجه به آنچه در بودجه اتفاق افتاده است، وضع بهتر شود.
بطحایی درباره طرح شهاب نیز گفت: طرح شهاب در مهر ۹۷ به پایه هفتم میرسد. با موانع و مشکلات و ویژگیهای مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است، منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد .
وی افزود: پیش بینی شده از هفته آینده کارگروهی تشکیل شود که از افراد صاحب تجربه دعوت خواهیم کرد. در پایه هفتم سال آینده طرح شهاب را باقدرت به اجرا در میآوریم و مواردی چون آموزش معلمان برای اجرای این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت .
استقبال از مشارکت مردم در امور غیر حاکمیتی
وزیر آموزش و پرورش درباره انحصار مدارس غیردولتی در دست افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیرسیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز میگیرند. ما تمامقد از مشارکت مردم برای امور غیر حاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده میکنیم .
بطحایی از ورود آموزش و پرورش به حیطه آسیبهای اجتماعی و اتخاذ راهکارهای پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: از جمله محتوای تهیه شده در تلویزیون تعاملی نیز به توصیههای پیشگیرانه برای خانوادهها بازمیگردد. از خانوادهها میخواهم وارد سامانه تلویزیون تعاملی شوند که امیدوارم مقدمهای برای ورود به مقوله پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد .
خرید خدمات آموزشی صاحب ردیف بودجه مستقل شد
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت تاخیر در پرداخت حق التدریسها گفت: این امر ناشی از بیتوجهی و کمکاری های همکاران ما در وزارتخانه نیست.
وی افزود: تخصیص حقالتدریس ها را از سازمان مدیریت گرفته و به خزانه بردهایم، اما به دلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.
به گفته وی، ردیف پرداخت خرید خدمات نیز در بودجه سال آینده مستقل و روند پرداخت به نیروهای خرید خدماتی بهتر خواهد شد.
بطحایی همچنین به تلاش برای رفع تبعیض ها در مراکز رفاهی و درمانی، استثنایی بین شاغلان و بازنشستگان فرهنگی اشاره کرد و گفت: این تبعیض ها را رفع خواهم کرد.
وی درباره علت توقف توزیع شیر در مدارس گفت: پیگیریهای بسیاری انجام دادهایم اما هنوز چشمانداز روشنی درباره روند تخصیص بودجه و توزیع شیر در مدارس برای ما پیدا نشده است .
تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمیشود
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از نگرانیهای ما در سال آینده افزایش ۳۰۰هزار نفری دانشآموزان در دوره فنی و حرفهای است اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین امکانات لازم کیفیت آموزش این حوزه را حفظ کنیم.
وی به ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیز اشاره و عنوان کرد: مصوبه جدید برای ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی نداشته ایم و در برنامه رسمی دوره ابتدایی آموزش زبان انگلیسی نیست. تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمی شود.
بطحایی همچنین با اشاره به اینکه وعده برگزاری هرگونه کلاس کمک آموزشی و توزیع کتب کمک آموزشی در مدارس ممنوع است گفت: نمیتوانیم مانع خانواده ها برای شرکت در کلاس ها بیرون مدرسه شویم اما این کار در مدارس ممنوع است.
بطحایی افزود: ۴۰ درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است که البته میزان کمی است و برای سال آینده با اوراق خزانه وپیش بینیهای لازم امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال ۹۶ باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه اجرای آزمایشی طرح شهاب موفق بوده گفت: مدارس غیردولتی برخلاف تصور اذهان، متخلف نیستند و بسیاری از آنها به دنبال برداشتن باری از دوش آموزش و پرورش اند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این مسیر با هر تخلفی برخورد خواهیم کرد هر چند مانند برخی افراد بدبین نیستم که فلان فرد از موقعیت خود برای استفاده از شهریه های کلان استفاده کند؛ مدارس غیردولتی مدارسی نیستند که اگر سر خود را بچرخانید جیبتان را بزنند و در برخی مواقع شهریه آنها از شهریه مصوب هم کمتر است. با برخی از این مدارس برند جلسه داشته ایم اما باید تشریح شود که سامانه نظارت واقعا نظارت خواهد کرد یا نمایشی است؟.
تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی در مدارس نیز عنوان کرد: تنبیه بدنی تنها خط قرمز ما است و حتی تنبیه لفظی را هم مجاز نمیدانیم. اکنون گروهی متمرکز صرفا برای برخورد با این موضوع تشکیل شده که مسئولیت ریشه یابی و برخورد با عوامل تنبیه بدنی را برعهده دارد.
بطحایی ادامه داد: در مقابل به جسارت به حریم معلمان نیز همانقدر حساسم که به موضوع تنبیه بدنی دانش آموزان. به همین علت وقتی معلمان مورد هتاکی و ضرب و جرح قرار می گیرند برای آنها نیز توسط آموزش و پرورش وکیل گرفته می شود.
وی درباره مدارس طبیعت که در حوزه محیط زیست آموزش های خاص دارند افزود: در این مدارس بچه ها با روش های صیانت از طبیعت آشنا می شوند و در گزارش هایی که برای ما آمده است نتایج خوبی داشته است اما درباره توسعه، وضعیت آن مشخص نیست.
ارسال دیدگاه