حذف آزمون‌های دوره ابتدایی، نخستین گام جایگزینی رسالت آموزشی به جای تجارت آموزشی

تهران (پانا) - چند روزی از اعلام سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، مبنی بر حذف آزمون از دوره ابتدایی می‌گذرد؛ تصمیمی که پیش از این هم کارشناسان نظام تعلیم و تربیت تأکید بسیاری بر آن داشتند اما محدودیت‌ها و فشارها جرات اجرای این کار را به مسئولان وقت نداده بود.

کد مطلب: ۷۱۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

سرانجام بطحایی پس از قریب به شش ماه فعالیت در مسند وزارت گامی عملی در این زمینه برداشت . طرح حذف آزمون از مدارس ابتدایی که با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفت، انقلاب بزرگی در آموزش و پرورش محسوب می‌شود. هرچند مقاومت‌هایی در مقابل تغییرات وجود دارد، بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت اجرای این طرح را گامی مثبت در جهت ارتقای سطح مهارت‌های زندگی در دانش آموزان مقطع ابتدایی می‌دانند.

مهدی نویدادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، درباره مصوبه اخیر حذف آزمون‌های ورودی مدارس متوسطه اول اظهار کرد: اکنون در زمان اجرای سند تحول بنیادین قرار داریم و باید به سمت اجرای احکام آن پیش رویم که بر این اساس یکی از اقدام‌ها کاهش اضطراب در دانش‌آموزان به‌ویژه مقطع ابتدایی است .

وی ادامه داد: باید زمینه تربیت‌پذیری را در دانش‌آموزان ابتدایی تقویت کنیم علاوه بر آن شبه‌کنکورها در مدارس باید حذف می‌شدند که در مصوبه اخیر این اقدام را شاهد بودیم .

با وجود فضاسازی‌هایی که برخی برای حذف آزمون از دوره ابتدایی ایجاد کردند تا چنین تغییری را نامناسب جلوه دهند، موج حمایت‌ها بسیار گسترده‌تر از انتقادهاست. میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره این مصوبه اظهار کرد: از آذرماه سال 90 که سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته برداشتن گام‌هایی برای اجرایی شدن بندهای آن ضرورت داشته است که این مصوبه یکی از گام‌های درخشان محسوب می‌شود .

وی افزود: آزمون‌های متعدد بسیاری از مهارت‌های زندگی و فرهنگ ایرانی اسلامی را برای دانش‌آموزان کمرنگ کرده و تنوع مدارس هم عاملی تشدیدکننده بر این مشکل بود اما با تصمیم جدید آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت حذف آزمون و کتابهای کمک درسی در دوره ابتدایی تا حدی موانع پیش پای دانش‌آموزان برای مهارت‌آموزی کاهش پیدا کرده است. افزون بر آن، از استرس‌های فراوانی که ناشی از آزمون‌های ورودی بر روح و روان دانش‌آموزان ابتدایی سایه انداخته بود کاسته می‌شود .

انتقاد از ارزیابی تیزهوشی با آزمون‌های چندگزینه‌ای

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره برخی نگرانی‌هایی که درباره دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان مطرح شده است، گفت: دانش‌آموزانی که اکنون در مدارس تیزهوشان مشغول تحصیل هستند بدون هیچ مشکلی به تحصیل خود ادامه می‌دهند و نگرانی برای فعالیت تحصیلی آنها وجود ندارد .

میرزاده تصریح کرد: به طور کلی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که شاخص‌های تعیین دانش‌آموز تیزهوش صرفاً با پاسخ‌های چهارگزینه‌ای آزمون‌های ورودی ارزیابی نشود و ملاک‌های دقیق‌تری برای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان مورد توجه قرار دهیم .

وی به اجرای طرح شهاب در مدارس اشاره و عنوان کرد: این طرح با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان در حال اجراست و با تقویت هرچه بیشتر آن می‌توان بدون ایجاد اضطراب برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی توانمندی و استعدادهای آنان را شناسایی کرد؛ بنابراین نگرانی بابت حذف مدارس تیزهوشان وجود ندارد.

مافیای شبه کنکور ناکام می‌شوند؟

مافیای کنکور و شبه‌کنکورها و گردش بالای مالی حاصل از آن مدت‌هاست که صدای اولیای دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف به ویژه مقطع ابتدایی را درآورده است و اغلب خانواده‌ها این شبه‌کنکورها و کتاب‌های کمک آموزشی‌ای را که به بهانه موفقیت در روند تعلیم و تربیت رونق پیدا کرده است صرفاً عامل استرس و فشار روحی در دانش آموزان می‌دانند.

محمد داوری، کارشناسی آموزشی درباره تصمیم اخیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آزمون در مقطع ابتدایی و حذف تدریجی مدارس تیزهوشان عنوان کرد: با این تصمیم آموزش و پرورش به مسیری حرفه‌ای و غیر طبقاتی، با فرصت های برابر برای همه افراد وارد شده است و امید است که این تصمیم به سایر مدارس و مقاطع سرایت کند.

وی این اقدام آموزش و پرورش را مثبت دانست و گفت: امیدواریم این کار نهایتا به حذف کنکور که بزرگترین آزمون پر استرس کشور است، منتهی شود.

این کارشناس آموزشی درباره مقاومت‌هایی که ممکن است در برابر رویکرده جدید ایجاد شود، تصریح کرد: برخی خانواده ها تصور اشتباهی دارند که تحصیل فرزندانشان در مدارس خاص به سود آنها خواهد بود در حالی که این نوع تحصیل در فضای ایزوله شکل می‌گیرد که چندان قابل قبول نیست از طرفی فضاسازی‌های مافیای کنکور و شبه‌‌کنکور در تقبیح این طرح بی تاثیر نیست.

داوری بیان کرد: این طرح از نظر جامعه شناسی مانع طبقاتی شدن آموزش می‌شود، دست کاسبان و مافیای آموزشی را از جیب مردم کوتاه می‌کند و در واقع، رسالت آموزشی جایگزین تجارت آموزشی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار