دیدار و گفتوگوی رایزن علمی سفارت ترکیه با رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
تهران (پانا) - اموت باشار، رایزن علمی سفارت جمهوری ترکیه با حضور در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با الهام یاوری رئیس این سازمان دیدار و گفتوگو کرد.

باشار ضمن ابراز خشنودی از حضور در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ترکیه در حوزه آموزش و پرورش روابط خوبی با ایران برقرار کرده است آموزش و پرورش ترکیه در حال رشد و تعالی آموزش معلمان و نخبگان است.
وی ادامه داد: در همین راستا در حال رایزنی با کشورهای مختلف دنیا هستیم تا تجارب آنها را در این روند استفاده کنیم.
باشار خاطرنشان کرد: ما در ۷۰ کشور رایزن علمی و فرهنگی داریم. در ۲۰ کشور مشغول بررسی فرم آموزشی معلمان و نخبگان هستیم که در منطقه خاورمیانه ایران را انتخاب کردهایم.
وی افزود: در ترکیه دانشآموزان نخبه را از سایر دانشآموزان جدا نکردهایم ،در همان مدارس مشغول به تحصیل هستند اما از ۱۰ سال گذشته سیستم آموزش به دانش آموزان نخبه را از مقاطع پایین آغاز کردهایم و اکنون تجربه بسیار خوبی در این زمینه نیز کسب کردهایم.
رایزن علمی سفارت ترکیه ادامه داد: نگرانی ما خروج نیروهای انسانی آموزشدیده و نخبه از کشور است و ما در این زمینه میخواهیم از تجربیات سایر کشورها برای ماندگاری نیروهای تحصیل کرده نخبه در کشور از جمله ایران استفاده کنیم.
در ادامه الهام یاوری ضمن خوشآمدگویی به رایزن علمی سفارت ترکیه اعلام کرد: برای ما مهم است دانشآموزان ما یک نگاه فراملی داشته باشند و ارتباطات فرهنگی دو کشور جای کار بسیار زیادی دارد.
وی افزود: ایران یکی از موفقترین کشورهای حوزه غرب آسیا در زمینه تربیت دانشآموزان مستعد است البته شاید نقاط ضعفی هم داشته باشیم.
یاوری ادامه داد: دانشآموزان مستعد ما در مدارس جداگانه تحصیل میکنند و برنامههای متنوعی دارند اما برای اینکه احساس جداسازی از آموزش و پرورش سراسری کشور نداشته باشند برنامههای متنوع مشترکی با مدارس عادی در این بین وجود دارد.
وی با اشاره به کارسوقهای ملی گفت: از جمله برنامههایی که به صورت مشترک با مدارس عادی برگزار میکنیم کارسوقهای ملی هستند که دانشآموزان مدارس عادی و مدارس استعدادهای درخشان به صورت مشترک در آن حضور دارند.
یاوری در پاسخ پرسش اموت که نحوه انتخاب معلمان و مدیران مدارس سمپاد را جویا شده بود گفت: این مدیران و معلمان از جانب آموزش و پرورش ایران انتخاب میشود که همان معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: هر سال دو بار آزمون پایش عملکردی از دانشآموزان مدارس سمپاد به عمل میآید که این پایش دانشآموزان، معلمان و مدارس را به نوعی مورد پایش قرار میدهد.
یاوری همچنین در مورد طراحی سوالات آزمونهای ورودی مدارس گفت: این آزمونها هر سال با سال گذشته متفاوت است و سعی میکنیم که سوالات متنوعی را که در سالهای گذشته وجود نداشته طراحی کنیم.
وی همچنین در پایان به منظور ارتباطات فرهنگی بیشتر با آموزش و پرورش ترکیه اعلام کرد: میتوانیم اردوهای مشترک یا اردوهایی به صورت رفت و برگشتی در دو کشور برگزار کنیم.
همچنین در این دیدار از دانش آموزان و کادر آموزشی مدرسه مقیم در سفارت ترکیه دعوت شد از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد شهر تهران بازدید به عمل آورند.
ارسال دیدگاه